Aanbod energiedirect voor een jaar 

Onderwerp van leeuwin70

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. leeuwin70
    Dans maar mee met de wind

    Toon alleen de berichten van leeuwin70

    quote:
    Dit schreef Yaris
    Ben 'gelukkig' voor jaarcontract gegaan vorige maand. Betaal nu 197 euro. Nog altijd 70 euro meer dan begin 2022 (toen liep vorige jaarcontract af), maar enige 'zekerheid' vind ik wel prettig. Mocht het onverwacht toch enorm gaan zakken, kan ik altijd overstappen met betaling van nu geldende boete.



    Mijn maandbedrag zal dan op € 193 euro komen.

    Ik heb nog even tot 1 juni. Smile
  2. leeuwin70
    Dans maar mee met de wind

    Toon alleen de berichten van leeuwin70

    Volgens mij gaan de gasprijzen per 1 juli weer omlaag.
    Dus ik wacht nog even.

    Doe boete geld alleen als je wil overstappen dat was ik toch niet van plan. Smile
  3. leeuwin70
    Dans maar mee met de wind

    Toon alleen de berichten van leeuwin70

    Europese gasprijs daalt naar laagste niveau in 2 jaar: ‘Het lijkt erop dat we Poetin te snel af zijn’


    De Europese gasprijs is donderdag gezakt naar het laagste niveau in bijna twee jaar. Sinds het begin van dit jaar is de prijs van aardgas op de toonaangevende gasbeurs in Amsterdam al hard gedaald, geholpen door het milde weer, de toegenomen import van vloeibaar gemaakt aardgas (lng) en gasvoorraden die beter gevuld zijn dan verwacht.


    Ook hebben bedrijven en huishoudens bespaard op gasverbruik.

    De prijs van een megawattuur gas daalde donderdag met bijna 9 procent tot 25,35 euro. Dat is het laagste niveau sinds juni 2021. Vorig jaar schoot de gasprijs nog keihard omhoog vanwege de Russische invasie van Oekraïne en de sterk geslonken gasleveringen vanuit Rusland aan Europa. In augustus werden zelfs pieken bereikt van meer dan 340 euro.

    Maar de gasvoorraden zijn nu beter gevuld dan normaal voor deze tijd van het jaar en de import van lng uit het buitenland neemt toe. De Europese afhankelijkheid van Russisch gas is grotendeels voorbij. Dat heeft gezorgd voor een daling van de gasprijs dit jaar met circa 66 procent. Ook huishoudens merken dat in de portemonnee, want de energietarieven zijn aan het dalen en er worden weer vaste contracten aangeboden door energieleveranciers.

    ‘Poetin te slim af’
    Matthias Detremmerie, energiehandelaar bij de Belgische leverancier Elindus, ziet de prijzen ook de komende maanden laag blijven. Veel problemen die vorig jaar de prijs opdreven komen dit jaar vermoedelijk minder voor. Zo werden de gasprijzen vorige zomer onder meer nog gestuwd door de extreme droogte, waardoor het niveau van de Rijn te laag stond en de aanvoer van kolen in het gedrang kwam. Maar de niveaus van de Rijn staan dit jaar bij de start van de zomer een stuk hoger, merkt Detremmerie op.

    Op middellange termijn blijven de gasprijzen overigens nog steeds hoger dan voor de energiecrisis. Zo noteert de gasprijs voor 2024 rond de 48 euro per megawattuur. Wel is het zo, aldus de handelaar, dat de markt weinig gevoelig is voor nieuws uit de oorlog in Oekraïne. ,,Met alle aankondigingen en investeringen lijkt het erop dat we daar Poetin te snel af zijn en onze eigen onafhankelijkheid bevestigd hebben.”

    Gasvoorraden
    Sommige analisten denken dat de gasvoorraden in augustus alweer volledig gevuld kunnen zijn, wat dus ruim voor het stookseizoen in het najaar en de winter zou zijn. Er wordt daarom zelfs gespeculeerd dat de gasprijzen deze zomer zelfs kortstondig even negatief kunnen worden, bijvoorbeeld omdat er veel stroom wordt opgewekt met zon- en windenergie en het gasverbruik nog altijd beperkt blijft. Dat zou betekenen dat producenten geld geven aan handelaren om gas af te nemen. Dat is in 2006 al eens heel kort gebeurd in het Verenigd Koninkrijk.

    De markt kijkt nu vooral richting China en in welke mate de economie er opnieuw aantrekt. Meer vraag naar LNG vanuit China kan de wereldwijde vraag naar aardgas en dus ook de prijzen beïnvloeden, klinkt het. ,,China heeft de sleutel in handen”, legt Detremmerie uit. Al zal dat volgens de handelaar hoogstwaarschijnlijk nooit meer leiden tot de extreme stijgingen die we vorig jaar meegemaakt hebben.



    >>LINK<<
  4. leeuwin70
    Dans maar mee met de wind

    Toon alleen de berichten van leeuwin70

    quote:
    Dit schreef DianaB
    Dit maandelijkse overzicht krijg ik net binnen van Greenchoice. Gaat de goede kant op zo.



    Smile
  5. leeuwin70
    Dans maar mee met de wind

    Toon alleen de berichten van leeuwin70

    Hier ook aanbod van Energiedirect


    1 jaar of 3 ook beide geen verschil in de bedragen.
    En dan € 186 p/m betaal nu € 200

    Toch wacht ik juli nog even af wanneer de bedragen naar beneden gaan


    Normaaltarief per kWh € 0,39445
    Daltarief per kWh € 0,39203
    Vaste leveringskosten per maand € 5,99
    Gas per m3 € 1,40215
    Vaste leveringskosten per maand € 5,99
  6. leeuwin70
    Dans maar mee met de wind

    Toon alleen de berichten van leeuwin70

    quote:
    Dit schreef -caty2
    Eneco nu 3 jarig contract 1,24167 voor gas 0.33771 voor stroom
    1 jarig contract 1,23223 voor gas en 0.33108 voor stroom.

    Langjarige contracten waren "vroeger"Smile toch altijd goedkoper dan de kortere contracten?



    Ja dat dacht ik ook. Smile
  7. leeuwin70
    Dans maar mee met de wind

    Toon alleen de berichten van leeuwin70

    quote:
    Dit schreef -caty2


    Ja zo dekt eneco zich wel in en laat het risico bij de consument, denk dat dat gewoon gaat worden in deze tijd.
    Het lijkt niet veel die ene cent maar over een heel jaarverbruik telt dat toch aan.



    Eneco is wel aardig lager dan energiedirect in gas poeh.
  8. leeuwin70
    Dans maar mee met de wind

    Toon alleen de berichten van leeuwin70

    quote:
    Dit schreef -caty2


    Ja daarom twijfel ik ook zo, vind de bedragen niet verkeerd wat ze nu aanbieden. Ze hebben schijnbaar heel scherp ingekocht, maar dat zou zomaar nog wel eens een stukje lager kunnen zijn straks in de zomer.........of niet Smile



    Misschien afwachten tot 1 juli wat ze dan gaan doen?

    Hoger zal het tot die tijd niet worden denk ik.
  9. leeuwin70
    Dans maar mee met de wind

    Toon alleen de berichten van leeuwin70

    Hier ook aanbod nu 3 jaar voor € 178 pm

    Normaaltarief per kWh € 0,38719
    Daltarief per kWh € 0,38477
    Vaste leveringskosten per maand € 5,99
    Gas per m3 € 1,31987
    Vaste leveringskosten per maand € 5,99


    Vorige keer nog €186

    met stroom € 0,39
    en gas € 1,40



  10. leeuwin70
    Dans maar mee met de wind

    Toon alleen de berichten van leeuwin70

    quote:
    Dit schreef Marlies
    Ik kijk net even bij energie direct.
    Eenjarig contract is tijdelijk uitverkocht. Wat voor zots is dat nu weer.



    Ze zijn er weer @Marlies

    Ik heb het maar gedaan voor een jaar.
  11. leeuwin70
    Dans maar mee met de wind

    Toon alleen de berichten van leeuwin70

    Laagste inkomens krijgen ook dit jaar 1300 euro energietoeslag, 400 euro voor uitwonende student met aanvullende beurs

    Nederlanders met een inkomen op of net boven bijstandsniveau kunnen later dit jaar opnieuw eenmalig 1300 euro energietoeslag aanvragen. Zij kunnen daarvoor weer terecht bij de gemeente. Daarnaast hebben ook studenten die op kamers wonen en een aanvullende beurs krijgen dit jaar recht op een tegemoetkoming. Deze bedraagt 400 euro en wordt verstrekt door de Dienst Uitvoering Onderwijs.

    Het is voor het tweede jaar op rij dat het kabinet huishoudens met een laag inkomens helpt bij het betalen van hun energierekening. Gemeenten hadden eerder laten weten dat zij niet nogmaals voor de uitbetaling wilden zorgen, maar na een dringend verzoek van minister Carola Schouten (Armoedebeleid, CU), zijn zij alsnog overstag gegaan. Schouten zegt ‘zeer dankbaar’ te zijn dat gemeenten deze taak wederom o zich willen nemen.

    Het bedrag dat per huishouden wordt verstrekt, bedraagt net als vorig jaar 1300 euro en heeft geen gevolgen voor eventuele toeslagen die mensen ontvangen. Gemeenten beoordelen of iemand in aanmerking komt. In 2022 hanteerden veel gemeenten een inkomensgrens van maximaal 20 procent boven bijstandsniveau. Voor alleenstaanden lag die grens toen op 1310,05 netto per maand en voor paren op 1871,50 euro. Er waren echter ook gemeenten die inwoners met een iets hoger inkomen bijstonden. Lokale overheden hebben de vrijheid om die keuze te maken.

    Wel geldt in alle gemeenten dat het inkomen in 2023 bepaalt of iemand de toeslag krijgt. Daardoor kan het zijn dat iemand die in 2022 nog wel 1300 euro kreeg dat bedrag dit jaar niet meer krijgt, omdat het inkomen bijvoorbeeld is gestegen.

    Wanneer de energietoeslag aan te vragen is, valt volgens een woordvoerder nog niet te zeggen. Het wetsvoorstel moet nog worden aangenomen door beide Kamers. Wel is het zo dat een aantal gemeenten met toestemming van de regering alvast 500 euro heeft uitgekeerd. Inwoners van deze gemeenten kunnen later dit jaar nog eens 800 euro tegemoetzien.

    Studenten
    Anders dan vorig jaar krijgen ook uitwonende studenten een energietoeslag, al is die aanzienlijk lager dan mensen in de bijstand krijgen. Het gaat om een eenmalig bedrag van 400 euro. Alleen studenten die op kamers wonen én een aanvullende beurs krijgen, komen voor de toeslag in aanmerking. De aanvullende beurs wordt alleen verstrekt aan studenten met minder kapitaalkrachtige ouders.

    De tegemoetkoming aan studenten staat los van de hogere beurs die uitwonende studenten na de zomer krijgen vanwege de gestegen inflatie. Die ligt in het studiejaar 2023/2024 164 euro per maand hoger. Daarna gaat de beurs in principe weer naar beneden.

    De eenmalige toeslag van 400 euro geldt alleen voor 2023 en is niet beschikbaar voor studenten die geen recht meer hebben op een prestatiebeurs, maar wel lenen. Omdat Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) niet weet of deze groep uitwonend is, kan de energietoeslag niet worden uitgekeerd. Schouten belooft nog wel een ultieme poging te doen om uit te zoeken hoe studenten die het nodig hebben alsnog tegemoet kunnen worden gekomen.

    >>LINK<<

  12. leeuwin70
    Dans maar mee met de wind

    Toon alleen de berichten van leeuwin70

    Ik zit met stroom op beide 0.38 en gas 1.31

    Voor 1 jaar vastgezet
Terug naar de lijst