UWV deskundige in tha house?

UWV deskundige in tha house? 

Onderwerp van Liek

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. peter_pan
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van peter_pan
    Voor een WW uitkering is het niet meer nodig dat je verweer voert. Dat betekent dat je in een vaststellingsovereenkomst kan stellen dat beide partijen (werkgever en werknemer) instemmen met het ontslag. Echter het ontslag mag op geen enkele wijze te wijten zijn aan de werknemer, de omschrijving van de reden van ontslag is daarom erg belangrijk. Ik zou dan ook altijd een deskundige hier naar laten kijken.
    Verder kan het zo zijn dat het UWV de uitkering pas in laat gaan na afloop van een fictieve opzegtermijn ingaande op datum ontslag. Je hebt dan dus een tijdje geen inkomen of uitkering. Dit heeft te maken met het feit dat je een ontslagvergoeding krijgt (even aannemende dat dit zo is natuurlijk). Ik denk als je wat googeld dat wel te vinden is hoe hoog de fictieve opzegtermijn zal zijn en bij welke bedragen van ontslagvergoeding dit geldt.

    Houdt er verder rekening mee dat om voor een WW uitkering in aanmerking te komen je vanaf het moment dat je weet dat je werkeloos gaat worden inspanningen moet doen voor het vinden van een nieuwe baan. In de praktijk betekent dit meestal dat je bij je aanvraag voor een WW uitkering ook je eerste sollicitatiebrief moet laten zien.

    Peter

    PS voor alle zekerheid als je tijdens of rond je ontslag in de ziektewet zit is een en ander totaal anders en veel trickier. Ontslag via een vaststellingsovereenkomst is dan vaak niet aan te raden.
  2. peter_pan
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van peter_pan
    Nog even ik ga er vanuit dat je weet dat de vststellingsovereenkomst niet het ontslag is, het ontslag moet dan via de kantonrechter worden uitgesproken. Meestal gebeurt dit in een pro forma zitting (dus geen zitting, partijen hoeven niet te evrschijnen) omdat beide partijen akkoord zijn. Het is daarbij de kantonrechter die de ontslagdatum vaststelt, hij hoeft zich niet te houden aan een datum die in de vaststellingsovereenkomst genoemd wordt. Soms is ook de procedure zo lang (als in mijn geval) dat die datum al voorbij als de zaak bij de kantonrechter is.
    Datum ontslag (of eerste van de eerstvolgende maand als datum niet de eerste van de maand is) door kantonrechter geldt als start fictieve opzegtermijn. Je kan dus de periode van overbrugging tot er een uitkering is alleen opvangen door een hogere ontslagvegoeding en niet door met datums te spelen in de vaststellingsovereenkomst.

    Peter
  3. peter_pan
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van peter_pan
    quote:
    Dit schreef vilain56


    Het gaat hier om een contract voor bepaalde tijd (heb ik begrepen) en dus snap ik de vaststellingsovereenkomst niet. Waarom akkoord gaan met een eerdere be?indiging? Dit heeft m.i. onmiddellijk consequenties voor de WW uitkering.



    Ook als het een contract voor bepaalde tijd is kan een werkgever naar de kantonrechter stappen voor ontbinding contract. Of de kantonrechter dat dan toestaat is een tweede.
    Maar als de kantonrechter ontslag verleend en het ontslag op geen enkele wijze te wijten is aan de werknemer is er volgens mij recht op WW. Het is wel heel ongebruikelijk en zou ook heel benieuwd zijn welke vergoeding rechter vaststelt.
    In een vaststellingsovereenkomst moet je als werknemer ook niet instemmen met ontslag maar geef je aan dat je inziet dat er geen enkele ander oplossing dan ontslag is en dat je geen verweer voert/zal voeren tegen het ontslag. Vroegeer was dat geen verweer voeren reden voor UWV om WW uitkering te weigeren, tegenwoordig mag UWV voor WW hier niet meer op controleren (wel voor de ziektewet).
    Het is de kantonrechter die dan het ontslag verleent hetgeen betekent dat je als werknemer het ontslag niet te verwijten valt.

    Peter
  4. peter_pan
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van peter_pan
    quote:
    Dit schreef Spaarlamp


    Een werkgever moet je wel in de gelegenheid stellen om de vaststellingsovereenkomst juridisch te laten toetsen. Het is je recht en je kunt aangeven dat je pas eind volgende week bij het Loket langs kunt komen, desnoods met de afspraak bevestiging als bewijs. Pas dan, in goed overleg, gaat de overeenkomst getekend worden (zonder rechtbank).

    Ik heb dat vorig jaar zelf aan de hand gehad


    Maar na het tekenen van de overeenkomst moet de werkgever volgens mij wel de overeenkomst door de kantonrechter laten bekrachtigen. Alleen de kantonrechter kan de arbeidsovereenkomst ontbinden zonder dat er sprake is van vrijwillig ontslag nemen. De situatie van ontslagvergunning UWV en ontslag op staande voet even buiten beschouwing latend.
    De hele procedure is echter een papieren procedure zonder dat je bij de rechter hoeft te verschijnen.

    Peter
  5. peter_pan
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van peter_pan
    quote:
    Dit schreef Mikky



    Een vaststellingsovereenkomst is geen ontslag, maar een beeindiging van arbeidsovereenkomst met wederzijds goedvinden.

    Jouw info geldt voor ontslag, en derhalve is deze info niet van toepassing op deze situatie..


    Volgens mij is het bij ontslag via een vaststellingsovereenkomst ook noodzakelijk dat het ontslag niet aan de werknemer is te wijten wil je recht houden op een WW uitkering. Weliswaar hoef je tegenwoordig niet meer langs de rechter, UWV toetst niet meer op verweer van de kant van de werknemer, maar wordt er wel getoetst op verwijtbaarheid werknemer en van wie het initiatief uitgaat.

    Een goede omschrijving in de overeenkomst is daarom belangrijk wil je recht blijven houden op een uitkering. Het zal wel zo zijn (is mijn ervaring) dat de ene ambtenaar stricter controleert dan de ander.

    Peter.
  6. peter_pan
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van peter_pan
    quote:
    Dit schreef Mikky



    Niet verwijtbaar is inderdaad de term die belangrijk is. Wat ik bedoel; Ontslag is niet aan de orde. Daar zit in de term een wezenlijk juridisch verschil. Het gaat om beeindiging met wederzijds goedvinden. de vaststellingovereenkomst is vervolgens volgens welke afspraken je dat dan doet.

    Verweer in die zin is dus sowiezo niet aan de orde, omdat het niet om ontslag gaat..


    JUridisch is er inderdaad geen sprake van ontslag maar zo zal het in de meeste zo niet vrijwel alle gevallen niet voelen voor de werknemer. De werkgever wil je kwijt en probeert via een vaststellingsovereenkomst in overleg een nette (goede) regeling te treffen. Veel werknemers zullen zich gedwongen voelen hieraan mee te werken omdat het alternatief vaak veel slechter is. De stress die tijdens zo'n traject beleefd wordt is denk ik vergelijkbaar met de stress rond een ontslag.

    Peter
Terug naar de lijst