Droomwens 1: een vaatwasser

Droomwens 1: een vaatwasser 

Onderwerp van Haya

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. WilM
    Wa?

    Toon alleen de berichten van WilM
    quote:
    Dit schreef haya
    Ik heb nu een optie op een oude Miele (meer dan tien jaar oud), de verkoper zegt dat hij het nog goed doet, en hij vraagt er maar 30 euro voor.
    Moeilijk hoor...een nieuwe met garantie geeft toch een veiliger gevoel, maar als het gewoon geen goede keus is geweest ben je wel meteen veel geld kwijt..

    In mijn ervaring is 10 jaar een beetje een kritische grens; mijn keuken is ongeveer 11 jaar geleden aangelegd en sinds een jaar gaan een voor een alle apparaten kapot. Smile

    Maar afgezien daarvan is er nog een reden waarom ik geen apparaat van 10 jaar oud zou nemen: stroom- en waterverbruik. Door technologische ontwikkelingen is het verbruik van water en stroom de afgelopen jaren erg verbeterd. Nou duurt het denk ik wel een tijdje voordat je een verschil van 200 euro hebt terugverdiend, maar het lijkt me wel iets om mee te nemen in je overweging, want je energierekening komt wel elke maand weer terug.
  2. WilM
    Wa?

    Toon alleen de berichten van WilM
    quote:
    Dit schreef loezepoes
    Mijn vorige, Siemens geloof ik, is 10 jaar meegegaan.
    Regelmatig schoonmaken met speciaal spul en dichthouden.
    Dus niet na het programma de deur open om de stoom te laten ontsnappen. De warme stoom zorgt voor het droogproces, en zet je het ding open, dan drogen de rubbers daardoor enorm uit.

    Ben ik niet met je eens Smile
    Stoom is vochtig. Met vochtige lucht kun je niet drogen. Je vaat droogt dus juist beter als je de deur openzet. Er zijn zelfs vaatwassers die aan het eind van het programma zelf de deur openen om de vochtige lucht te laten ontsnappen.

    Bij mijn vorige vaatwasser heb ik in ieder geval nooit gemerkt dat de rubbers waren uitgedroogd, en die was ook een jaar of 10 toen ik hem inruilde voor een nieuwer model...
  3. WilM
    Wa?

    Toon alleen de berichten van WilM
    quote:
    Dit schreef twelve
    de afwasborstel (ja, voor tussendoor een dingetje nog steeds handig!)

    Niet eens handig... hij blijft gewoon nodig, omdat er altijd dingen zijn die niet in de vaatwasser gaan. Denk aan bierglazen; als je niet van doodgeslagen bier houdt (glansspoelmiddel is een bier-killer), was je die het beste met het handje af.

    Mijn snijplanken was ik ook met de hand af. Ze k?nnen in de vaatwasser, maar zijn zo allememachies groot dat er dan verder niets meer in past...
  4. WilM
    Wa?

    Toon alleen de berichten van WilM
    quote:
    Dit schreef twelve
    En volgens mijn witgoedman het beste voor de machine om het apart te doen i.p.v. all-in-tabletten.

    Of het beter is voor de machine weet ik niet, maar sowieso is het beter om geen blokjes te gebruiken. Zo'n meer-in-1 tablet bevat in ieder geval afwasmiddel en glansspoelmiddel (en afhankelijk van het type ook zout, middel tegen glascorrosie, en nog wat andere dingen) en die moeten allemaal op een ander tijdstip gebruikt worden.

    Het is knap lastig om tijdens de wascyclus de dosering van het juiste middel op het juiste moment te doen, vooral omdat een vaatwasmachine ook nog eens verschillende programma's heeft. De modernere machines kunnen daarnaast het programma aanpassen aan de omstandigheden (hoe vuil is de vaat, wat voor soort vuil, etc) en als het juiste middel op het juiste moment wordt gedoseerd is dat dus volkomen per ongeluk.

    In theorie zou je geen zout en glansspoelmiddel hoeven te gebruiken bij gebruik van 3-in-1 tabletten of beter. De praktijk wijst uit dat het vaak toch nodig is. Oftewel: de vaatwastabletten werken in dat geval niet optimaal.
  5. WilM
    Wa?

    Toon alleen de berichten van WilM
    quote:
    Dit schreef twelve
    Een hulpje erbij....

    Snel de klep dicht en vaatwasser aanzetten. Is de hond ook meteen schoon. Smile
  6. WilM
    Wa?

    Toon alleen de berichten van WilM
    quote:
    Dit schreef Edith64
    Lees je boekje er nog eens op na, ik moet de mijne ook een poos dicht houden, vaak zijn ze klaar denken we maar vaak drogen ze ook nog. Als ik hem te snel open doe is alles langer nat!

    "Laat de deur enkele minuten op een kier staan voor betere droogresultaten."

    Ik denk dat het woord "kier" hier belangrijk is. De stoom (het vocht) heeft dan de mogelijkheid om te ontsnappen, maar er komt niet zoveel koude lucht naar binnen dat de warmte meteen weg is.
  7. WilM
    Wa?

    Toon alleen de berichten van WilM
    quote:
    Dit schreef haya
    Er is bij mij ook nog niets gesneuveld, en dat gebeurde mij wel regelmatig tijdens de handafwas!

    Wist je trouwens dat de vaatwasser is uitgevonden door een vrouw? Smile
    En dan niet voor het gemak, maar omdat haar huishoudsters te vaak tijdens het afwassen een stukje van haar porseleinen kopjes stootten.
  8. WilM
    Wa?

    Toon alleen de berichten van WilM
    quote:
    Dit schreef Edith64

    Moet je geen puber hebben die de vaatwasser moet uit ruimenSmile

    Och, daar hebben ze zakgeld voor uitgevonden... Smile
  9. WilM
    Wa?

    Toon alleen de berichten van WilM
    quote:
    Dit schreef erwin1
    De vaatwasser is uitgevonden door mevrouw Cochrane in 1886 en was vooral geschikt voor het afwassen van porcelein.

    Nog even een aanvulling: er waren twee uitvoeringen, een kleine met een voetpomp en een grote die met stoom werkte. De grote won op de wereldtentoonstelling van 1893 in Chicago de eerste prijs voor beste mechanische constructie.

    Pas in 1912 kwam de eerste elektrische afwasmachine op de markt.

    De eerste afwasmachines kostten 250 dollar en waren daarmee veel te duur voor huishoudelijk gebruik. Ze werden echter wel goed verkocht aan hotels en restaurants.

    Overigens waren er tussen 1850 en 1865 ook al afwasmachines gebouwd (en ook allemaal door vrouwen) maar die van Cochrane was de eerste die werkte. Het bedrijf dat ze startte om de afwasmachines te verkopen is na enkele overnames nu onderdeel van Whirlpool.

    Josephine Cochrane was trouwens de achterkleindochter van John Fitch, de uitvinder van de stoomboot.
  10. WilM
    Wa?

    Toon alleen de berichten van WilM
    quote:
    Dit schreef haya
    Een geweldige link, en ZO waar... :) :)

    Tsja, wat is waar? In de reacties wordt ook deze link genoemd: >>LINK<< Smile
  11. WilM
    Wa?

    Toon alleen de berichten van WilM
    quote:
    Dit schreef SuperChieltje
    Ik weet niet of je vaatwasser is ingebouwd maar als je je keuken en je werkblad wilt slopen kun je het beste de deur op een kier zetten. Dan weet je zeker dat er geen snellere methode is.

    Bij mij is hij ingebouwd; de keuken is nu iets van 11 jaar oud en het werkblad en de keukenkastjes zien er nog als nieuw uit. Blijkbaar goede kwaliteit. Smile
  12. WilM
    Wa?

    Toon alleen de berichten van WilM
    O ja, was ik nog vergeten: als je vaatwasmiddel op is, gebruik dan nooit, nooit, nooit gewoon afwasmiddel!

    Ik kwam ooit in een vakantiehuisje waar mijn voorganger dat had gedaan. Zie hieronder het resultaat. Ik moet erbij opmerken dat ik het meeste schuim al had opgeruimd voor ik zo slim was een foto te maken. Toen ik alles had schoongemaakt en de vaatwasser weer aanzette, stond hij binnen de kortste keren weer helemaal vol schuim. Dat ging dus niet werken. Even melden bij de receptie dus.

    Het mannetje van de technische dienst dat langskwam om het probleem te verhelpen mompelde een paar woorden die ik niet kon verstaan, maar die ongetwijfeld niet voor herhaling vatbaar waren. Het kwam erop neer dat hij de vaatwasser moest uitbouwen en buiten doorspoelen tot het sop eruit was. Hij is een paar uur bezig geweest voor ik de vaatwasser weer kon gebruiken.
Terug naar de lijst