Nieuwe ketel

Nieuwe ketel 

Onderwerp van Anne1967

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Anne1967
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Anne1967
    Helaas - bij controle van onze ketel werd het toch wel erg duidelijk dat ie bijna is overleden - 14 jaar oud. Dus er moet een nieuwe komen.
    De vraag is: welke? Het advies van de ketelmeneer is een Nefit HRC 30CW5. Maar ik denk dat de ketelmeneer aandelen Nefit heeftSmile,

    Dus: wie heeft er tips? Situatie: eensgezinswoning uit plm 1990, recent verheruitgebouwd, CV en vloerverwarming. 6 mensen in huis, dus 5 slaapkamers, 2 badkamers (en natuurlijk willen er altijd 2 tegelijk douchen - niet dat dat een voorwaarde is).

    En moet er dan ook automatisch een nieuw expansievat komen of kan de ouwe, als 'ie een paar jaar oud is - nog best mee?

    En tot slot: wat mag dit hele verhaal, dus levering materiaal + plaatsen, kosten?
  2. Anne1967
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Anne1967

    Dus: resumerend: Een CW 5 raden jullie eigenlijk wel aan, als je wat comfort wilt en niet al te krap wilt zitten.
    Nefit is goed merk.

    Offerteprijs is 1900 euro, incl expansievat, incl montage en afvoer ouwe zooi. Klinkt netjes binnen de marges, zelfs aan de niet-dure kant.

    Doen dan maar?
  3. Anne1967
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Anne1967

    Ja, maaaaaar - de Topline is modulerend, de Proline niet. Wij willen toch voor de Proline kiezen. Want: stukker kleiner (tja - het zit in een krappe kast...). en modulerend schijnt niet energiezuiniger te zijn, omdat 'ie ahw continu brandt.

    Er zit overigens geen thermostaat bij, volgens de offerte. We hebben nog een goeie klokthermostaat (Honeywell Chronotherm IV), dus da's niet erg.
  4. Anne1967
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Anne1967

    quote:
    Dit schreef scar
    En ga shoppen. Je kan echt behoorlijk van de prijs af lullen als je even je best doet. Dat is zelfs bij programma's als radar en kassa geweest vorig jaar.


    SmileHeb een niet-shop man. Sterker: hij had al akkoord gegeven op de ketel, en dat akkoord heb ik teruggedraaid en ik heb verschillende offertes voor meerdere ketels gevraagd bij deze ketelmeneer. Daar ligt op dit moment wel even de aanpassingsgrens: hij is heel tevreden over deze ketelmeneer, dus die houden we.

    Maar: ik vind wel dat je gelijk hebtSmile.
  5. Anne1967
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Anne1967

    quote:
    Dit schreef NEO




    Een proline is ook een modulerende ketel zodra je hem aanstuurt met een modulerende kamerthermostaat van Nefit. De Moduline 100, 200 of de klokthermostaat Moduline 300 en 400.
    Door die chronotherm moduleert de ketel idd niet meer op de ruimtetemperatuur. Dat is een "aan/uit regeling.


    W8 ff - dus een aan-uit ketel wordt modulerend als je er een modulerende thermostaat op aansluit? Waarom zou iemand dan nog een modulerende ketel kopen - die duurder is?

    Wat adviseren jullie? Een modulerende thermostaat kopen, zodat de Proline ketel moduleert? Of het bij de Chr IV houden en dus aan/uit? Waarbij ik dus las dat aan/uit energiezuiniger is?
  6. Anne1967
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Anne1967

    quote:
    Dit schreef NEO




    Good point, Roger.


    Een vloer is een tamelijk traag verwarmingslichaam en wordt doorgaans gevoed met een lage aanvoertemperatuur.

    Zijn er radiatoren aanwezig op de bgg? En hoe is het boven op de slappkamers geregeld?


    Da's dus idd een probleem. Vv ligt als bijverwarming, maar wel ruim gelegd. We hebben daarnaast ook radiatoren beneden. Boven wordt verwarmd middels radiatoren. Dat is lastig, want als de woonkamer eenmaal op temperatuur is - en dat dus lang blijft voordat de ketel weer aanslaat - , gaan dus de radiatoren op de (koude) slaapkamers niet meer aan.
    Niet fijn voor de huiswerkmakende pubers.

    Heeft het dan zin om thermostaatkranen op de radiatoren boven te zetten? Lijkt mij niet, want ook met thermostaatknop boven slaat de thermostaat beneden natuurlijk niet aan als de boel daar op temperatuur is.
  7. Anne1967
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Anne1967

    Da's in elk geval out of the box denken!Smile
  8. Anne1967
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Anne1967

    quote:
    Dit schreef Dirk

    Ketels zijn niet goedkoper geworden maar wel beter en zuiniger.Nefit leuk merk maar de ketel zit zo vol.Ik plaats alleen nog maar Bosch ketels( eigenaar van Nefit trouwens ) en die zijn veel simpeler .En niet te vergeten 5 jaar garantie.Daarom is een ketel huren niet zo slim want het is uiteindelijk heel veel duurder.Want de garantie van de fabriek heeft de verhuurder ook .En vergis je niet bij huren komt heel vaak nog extra installatiekosten bij.En een goede ketel zit je vaak boven de ? 1000,- excl En voor nog geen 1000 is onzin incl alles Ja dat kan een simpel projekt keteltje zijn .Die kosten vaak zo rond de ? 750,- excl btw.En daar komt net zo goed het installatiemateriaal bij.Let wel op de daqkdoorvoeren want die van 15 jaar terug kun je niet meer gebruiken bij een nieuwe ketel.


    Wat bedoel je met 'ketel zit zo vol?'
    En: nieuwe dakdoorvoer is meegenomen in offerte.
  9. Anne1967
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Anne1967

    quote:
    Dit schreef Carlita
    Met het verhaal van Annelie en ook de prijs die zij geoffreerd heeft gekregen, die toch al met al ca E 300 lager is dan mijn offerte...heb ik met lood in m'n schoenen toch nog maar 2 offertes opgevraagd...

    Morgen komt nr 2 langs, snelle reactie dat vind ik een pre,...en toch voel ik 'lullig' hierover omdat zo'n man toch werk heeft aan mij...
    Mijn ex was ondernemer en ondervond dat regelmatig...tijd moeten besteden aan offertes dan ging het niet door.
    Ik geloof dat ik me nog steeds ?n consument ?n ega van een ondernemer voel.

    Tegelijkertijd besef ik ook dat IK degene ben die dat extra geld betalen moet...en had ik de aanschaf van een ketel beter in een andere volgorde kunnen doen...

    Eerst offerte aanvragen en dan pas beslissen...
    iig moet ik natuurlijk wel een goed gevoel hebben over de prijs...



    Ik ben ondernemer. Doe natuurlijk acquisitie en soms gaat het dan niet door. Da's balen, maar all in the game. Had je maar voor een baas moeten gaan werken met 13e maand en doorbetaalde vakanties...

    Je hebt groot gelijk dat je 3 offertes aanvraagt.

    En... woensdag komt onze nieuwe ketel: lekker voor de winter echt intreedt - scheelt veel aan warmteverlieskosten!
  10. Anne1967
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Anne1967

    Onze ketel bevalt goed. Kranen blijven warm, je kan douche en wastafelkraan tegelijk opzetten, huis is gelijkmatiger verwarmd. Al met al minder pieken en dalen. We hebben ook het idee dat het bouwvocht (flink ver-, her- en uitgebouwd) nu sneller wegtrekt.

    Plus: het ding is nog kleiner ook, dus nu past de stijkplank ernaast in de kast Smile.
Terug naar de lijst