Andere baan zoeken/daling inkomen??

Andere baan zoeken/daling inkomen?? 

Onderwerp van Jomy

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. twelve
    Hey Baberiba

    Toon alleen de berichten van twelve
    quote:
    Dit schreef Jos

    Zo'n vaste baan met dit aantal uren voor dat netto salaris op jouw leeftijd opgeven voor de baan die je in een winkel wilt, is in deze moeilijke tijd sociale zelfmoord en in mijn ogen oliedom. Je bent vrij om je idealen na te jagen maar je hebt ook nog zoiets als je huidige vaste lastenpatroon. In een nieuwe baan geldt wederom proeftijd plus het feit dat je eerst een contract voor bepaalde tijd krijg. Je moet nog maar afwachten of je daarna niet onverhoopt helemaal zonder werk komt te zitten.

    Als jij met je winkelbaan bereid bent de tering fors naar de nering te zetten, je salaris zal immers fors lager zijn, en daarbij het niet uit te vlakken risico op werkloosheid waarbij het vinden van een nieuwe baan op jouw leeftijd niet eenvoudig zal zijn, voor lief wilt nemen, dan moet je het doen.

    Idealen nastreven is mooi en leuk en moet eigenlijk ook. Maar de huidige barre economische omstandigheden maken de risico's m.i. wel erg groot. En je rekeningen blijven gewoon elke maand binnenkomen. Weeg e.e.a. goed af en veel succes!


    Ik ben het hier helemaal mee eens. Je hebt nu een baan van 26 uur met een behoorlijk salaris. Om dit in een winkel te verdienen moet je minstens full-time werken en houd je dus een stuk minder vrije tijd over. Waarom wil je eigenlijk van baan wisselen? Vind je het werk niet meer leuk of vrees je dat je dit werk in de toekomst gaat verliezen?

    Misschien kun je eens proberen om een zaterdagbaan te krijgen ergens om te kijken of dit het is wat je zoekt.

    Maar het zal niet gemakkelijk zijn, want de banen liggen niet voor het oprapen en je bent in de detailhandel al snel te duur als je ouder bent. Bovendien zullen er in de toekomst steeds meer winkels verdwijnen omdat er steeds vaker via Internet van alles en nog wat gekocht wordt.

    Maar wat trekt je aan een winkel? Is het het contact met mensen of de drive om dingen te verkopen? In dat laatste geval zou je kunnen overwegen een internetwinkel te beginnen, dat kun je naast je huidige baan doen. Je kunt dan zien of je hier een inkomen mee kunt verwerven en als het tierelier loopt kun je altijd nog zelf een fysieke winkel beginnen. Maar ja, de vraag is dan of je je zelf ook als ondernemer ziet.

    Overigens vind ik je idee om het roer om te gooien niet zo gek. Op mijn 40ste ging ik na 20 jaar voor dezelfde werkgever te hebben gewerkt ook het grote avontuur aan en heb de laatste jaren nog nooit zoveel verschillende werkgevers gehad. Maar ja, de banen lagen toen ook meer voor het oprapen. Ik heb nu mijn rust gevonden als zzp-er die daarnaast nog wat ander freelance en loondienstwerk doet. Voor mij is het belangrijk dat ik zelfstandig kan werken zonder gezeur van leidinggevenden die iedere keer wat nieuws verzinnen hoe je je werk moet doen en inrichten (lees: steeds meer doen in minder tijd).

    Bij veel mensen van rond de 40 jaar ontstaat de wens om iets anders te gaan doen.
  2. twelve
    Hey Baberiba

    Toon alleen de berichten van twelve
    quote:
    Dit schreef Dion


    Waarom moet werk leuk zijn? Het is natuurlijk mooi meegenomen dat je je werk leuk vindt, maar primair heb je werk om in je levensonderhoud te voorzien. Werk vindt bijna altijd plaats in een gedwongen kader. Je moet op tijd zijn, terwijl je eigenlijk liever nog een paar uurtjes in je bed bleef liggen. Je moet vooraf afgesproken taken volbrengen, je moet dit, je moet dat.... Werk is helemaal niet leuk, maar een noodzakelijk kwaad. En als je dan toch moet werken, kun je het beste datgene doen, waar je met jouw talenten het meeste mee kunt verdienen.

    En zo'n winkel gaat na verloop van tijd ook vervelen. Elke dag dezelfde winkel, elke dag dezelfde producten, elke dag dezelfde gladde verkooppraatjes, zeurende klanten, een baas die zeurt dat je niet genoeg omzet, een winkeldief die je met een mes bedreigt etc.

    Leuke dingen doe je maar in je vrije tijd Smile


    Wat een negatief verhaal....
    Alsof bijna heel Nederland zich met tegenzin naar het werk sleept.
    Ik vind het wel belangrijk dat je je werk leuk vindt, geld is ook niet alles, maar uiteraard moet er genoeg binnenkomen, anders zou iedereen wel vrijwilligerswerk gaan doen wat hij/zij leuk vindt.

    Maar arbeidsvreugde is zo belangrijk anders is het bijna niet vol te houden.

    Ik zie dat Jomy in de kinderopvang werkt en het lijkt mij dat je toch wel een drive moet hebben om dat werk te kunnen (blijven) doen.
    Als Jomy echt uitgekeken is op haar werk, dan vind ik dat ze toch naar iets anders moet omkijken of zien dat ze haar enthousiasme weer terugvindt om dit tot haar 67e vol te kunnen blijven houden.
    Maar eerlijk gezegd lijkt mij dat behoorlijk pittig. Het lijkt mij ook best zwaar werk. Overal het algemeen zie je toch jonge vrouwen die dit werk doen.
  3. twelve
    Hey Baberiba

    Toon alleen de berichten van twelve
    quote:
    Dit schreef Niekie25


    Als je echt iets anders wilt of je denkt dat je dit werk echt niet je hele leven wilt blijven doen, kun je ook eens kijken naar de mogelijkheden tot omscholing of bijscholing.


    Ik vrees dat deze potjes bij het UWV bijna leeg zijn en zeker als je al een baan hebt gaan ze je echt niet omscholen.

    Vrijwilligerswerk/stage is een optie, zo ben ik zelf ook ooit eens aan een door mij begeerde baan gekomen.
Terug naar de lijst