Verplichte vrije dagen

Verplichte vrije dagen 

Onderwerp van kaatje

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje
    Vorige week kreeg ik te horen dat wij 24 en 31 december dicht zijn. We worden dus verplicht 2 dagen vrij te nemen. Ik weet dat een werkgever verplichte vrije dagen kan aangeven, daarvan was er bij ons eentje op de dag na Hemelvaart.

    Inmiddels had ik zelf al plannen voor het opnemen van verlofdagen tijdens de 'kerstvakantie', maar eigenlijk niet op die dagen.

    Sommige collega's komen nu vrij krap te zitten in hun verlofuren door die twee verplicht vrij te nemen dagen.

    Kan een werkgever zo in de loop van het jaar nog verplichte vrij dagen opleggen? Ik heb zelf nog wel wat uren, maar wilde die graag op andere momenten opnemen wat dan nu eigenlijk niet meer gaat lukken.
  2. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje

    Bedank voor de reacties.

    Vlak voor de zomervakantie is het tijdens een werkoverleg een keer aangekaart. Toen stond er echter nog niets vast, de directeur ging het ??n en ander uitzoeken.

    Aangezien wij met meerdere instanties in het pand zitten en zij allen hebben besloten die dagen dicht te zijn, heeft onze directeur vorige week besloten dat wij dan ook dicht zijn. Mocht ik met mijn werkzaamheden niet uitkomen (want behalve verlofuren is dat ook een issue), dan zou ik eventueel vanuit huis moeten/kunnen werken, ware het niet dat ik niet kan printen en kopi?ren. Maar in principe worden wij geacht die dagen vrij te nemen.

    Dit is beslist niet iets wat in het begin van het jaar als eens ter sprake is geweest.
  3. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje

    quote:
    Dit schreef vilain56
    Vraag: Val jij onder de CAO voor de woningco?peraties?


    Ja, CAO Woondiensten
  4. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje

    Ik had bij mijn leidinggevende aangegeven dat ik de 24e eigenlijk wel wilde werken. Maar ja, dat moet dan wel vanuit huis, want ik kan het kantoorpand niet in Smile Vraagt ze gisteren aan me of ik niet gewoon vrij kan zijn die dag (de manier waarop ze het 'vraagt', wekt enorme irritatie bij me op). Afgezien van het feit dat het mij dus een extra vrije dag kost, blijft er waarschijnlijk erg veel werk liggen als dan dus vanaf 22 december tot 2 januari vrij ben (wil zelf graag 27 december vrij zijn). Ik voel mij bijna genoodzaakt om de 27e wel te komen. Anders had ik evt. 3 januari wel vrij willen nemen, maar ook dan kom ik de knoei met bepaalde werkzaamheden.

    Het hele jaar heb ik rekening te houden met vergaderdata en de dossiers klaar tijdig klaar te hebben, waardoor 'zomaar' een dagje vrij nemen op een dag dat ik het graag wil, al erg lastig is. En nu dan ook nog die verplichting van de 24e en 31e. Bah!
  5. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje

    quote:
    Dit schreef Anne1967



    Niet bah. Het is een zakelijke kwestie, dus het best is die dan ook als zodanig te benaderen.
    1. je werkgever heeft niet voldaan aan de CAOverplichting het tijdig te melden (zie link Vilain - copy-paste in je mail aan je leidinggevende).
    2. Ze VERZOEKT je vrij te nemen. Dus: je kunt met het grootste gemak zeggen: nee, dat komt mij slecht uit, zowel qua werkzaamheden als qua planning vrije dagen. Ik neem dus werk mee naar huis en ik werk die uren gewoon.

    Dit in een mail zetten, met vriendelijke groet, Kaatje

    Punt. Klaar.

    (en intussen snap ik heel goed dat je ervan baalt, maar maak het niet groter dan het is - foutje werkgever, je hebt een prima oplossing voorhanden. En je kan lekker je pantoffels aanhouden die dagSmile).


    Ik voel me dan zo'n zeur, omdat mijn andere collega's (we hebben maar een kleine club) er tot dusver geen 'probleem' van hebben gemaakt.
    Maar goed, ik zal het bespreken met mijn leidinggevende en anders toch maar even met de directeur zelf (zit in de kamer naast me).

    Bedankt voor de tips allemaal!
  6. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje

    quote:
    Dit schreef Anne1967



    Je bent geen zeur. De anderen hebben er of geen problemen mee, of het zijn schijterds, of ze hebben niet heel OA achter zich met van die handige opzoekers en weterds als Vilain enzo Smile.

    Nogmaals: kijk er zakelijk naar!


    Smile

    Juist, ok?, er zakelijk naar kijken. Ik vind dat bij mijn leidinggevende vaak heel lastig, omdat zij in staat is er ten overstaan van mijn collega's een punt van te maken....Zou niet de eerste keer zijn dat ze iemand ergens op aanspreekt waar iedereen bij is, terwijl je dat eigenlijk even apart zou moeten doen.

    Hahaha, eigenlijk ben ik gewoon bang voor haar....Smile
  7. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje

    quote:
    Dit schreef Anne1967


    Nee, je loopt op haar voor: JIJ kunt het zakelijke scheiden van het kennelijk emotionele (nou ja, na vandaag kun je dat dus Smile). zij niet, want zij bespreekt een kwestie met een individuele medewerker ten overstaan van collega's. Da's pas niet zakelijk, en niet netjes! Iemand zou haar daar eens en plein public, bij voorkeur ten overstaan van de directeur, op moeten aanspreken...Smile
    En om nou bang te zijn voor iemand die niet netjes handelt....

    Kortom: pantoffels aan op de 24e en 31e en lekker aan het werk, met een paar kerstkransjes tussendoor!


    Hoop inderdaad dat het me na vandaag beter af gaat Smile. Doordat zij het vaak op zo'n manier aanpakt, is het voor mij moeilijk om er geen emoties bij te voelen. Ik heb haar er een keer na werktijd op aan gesproken, omdat zij me die middag op iets had aangesproken waar een collega bij zat en 'oude koeien uit de sloot ging halen'. Mijn collega wist zich geen houding meer te geven en ik ook niet. Ik was boos (en verdrietig). Ze was er wel van geschrokken en zei dat het inderdaad niet netjes was. Richting mij heeft ze het even volgehouden om niet meer zo te reageren, maar naar anderen is ze dat blijven doen.
    Ik vind het tenminste niet normaal om een collega en plein public aan te spreken op een gemaakte fout of bepaald gedrag. En als het op dat moment niet anders kan, dan is het alsnog de toon die de muziek maakt....

    Bedankt voor je tips en bemoedigende woorden! Smile
  8. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje

    quote:
    Dit schreef Mikky
    Aanvullende tip van mij op die van Vilain; ga eerst nog even na (bij P&O, intranetachtige pagina's of medezeggenschap) of er niet zoiets ligt als een bedrijfseigen regeling mbt die verplichte vrije dagen. Verlofregeling oid.

    1) Je CAO zegt dat de dagen vooraf bekend gemaakt moeten worden,
    2) Maar wellicht is dat collectief al gebeurd en vastgelegd in een dergelijke regeling met instemming van de medezeggenschap (waarvan de wet zomaar zou kunnen oordelen dat je jezelf op de hoogte dient te houden van collectieve regelingen mbt je eigen werk en inkomen)

    Overigens is het dan nog steeds zo dat je als individu tevens gelijkwaardig gesprekspartner bent over de concrete inroostering/ werktijden van jezelf, (waarvan de wet aan de andere kant net zo goed zou kunnen oordelen dat je in deze dus de instemming van de OR als individu naast je neer kan leggen.. helaas voor OR'ren) maar hoe dan ook is het wel goed om vooraf te weten of en hoe er wellicht wel of niet iets is vastgelegd voordat je een gedegen afweging kun maken of (en zo ja hoe) je statements gaat maken. Je laten verrassen lijkt mij iig de minst aantrekkelijke optie..

    Even nog iets meer op onderzoek uit en daarna opnieuw afwegen zou ik je willen adviseren!


    Bedankt voor je reactie, Mikky! Wij hebben geen OR of MR en ook geen intranet Smile Zij een organisatie van 11 personen en vallen door een samenwerkingsverband onder de CAO Woondiensten. Ik neem aan dat in dat geval de CAO gevolgd dient te worden.
  9. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje

    quote:
    Dit schreef Mikky


    De CAO moet sowiezo gevolgd worden. Dus dat betekent dat er voorafgaand bekend moet worden gemaakt welke verplichte vrije dagen de werkgever hanteert. Da's 1.

    Maar of dat dan de enige collectieve regeling is waar je in dit specifieke geval op terugvalt of dat er voor de uitvoering van die CAO wellicht regelingen zijn getroffen die voor jou gelden, ligt weer aan hoe dat 'samenwerkingsverband' er juridisch uit ziet..


    Mij is altijd verteld (en staat ook in het contract) dat wij onder die CAO vallen. Heb het boekje hier in mijn la liggen Smile In bepaalde gevallen wordt ook naar die CAO verwezen. In mijn contract zijn geen clausules opgenomen waarmee wordt afgeweken van de CAO.
Terug naar de lijst