Aansluiten badkamerventilator

Aansluiten badkamerventilator 

Onderwerp van Marlies

Terug naar de lijst
  1. Raymond
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Raymond
    quote:
    Dit schreef Marlies
    Ik wil graag wat advies over het aansluiten van een badkamerventilator met vochtsensor, Nedco EF100VT

    De ventilator moet op 2 draden aangesloten worden en is niet verbonden met de lichtknop.

    In de ventilator zitten een:
    -gele draad, waarbij staat : 1)switched live supply
    -oranje draad, waarbij staat: 2)permanent live supply
    -zwarte draad, waarbij staat: 3)neutral supply

    Op de doos staat een aansluitschema:


    Welke draad uit de muur moet ik nu waarop aansluiten?


    Uit de zin " De ventilator moet op 2 draden aangesloten worden en is niet verbonden met de lichtknop." maak ik op dat de oude ventilator dus helemaal niet geschakeld werd en dus constant op de 230V stond aangesloten. Enkel en alleen de vochtsensor van de oude zorgde wellicht voor het aan en uitschakelen? Als dit zo is zouden de draden uit de muur een blauwe en bruine moeten zijn.
    De blauwe moet dan op zwarte draad (neutral supply)
    De bruine moet dan in ieder geval op de oranje en ik vermoed ook op de gele. Probeer het even uit. HAAL DE SPANNING ER VAN AF BIJ HET KLUSSEN!
  2. Raymond
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Raymond
    Een zwarte en een blauwe...
    Zwart is een schakeldraad er zit dus wel degelijk een schakelaar. Waarschijnlijk schakeld hij met je lichtschalelaar mee. Sluit er eens een lamp op aan en probeer dat eens.
  3. Raymond
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Raymond
    quote:
    Dit schreef Marlies

    Nee, want ik kan zien waarvandaan de draad getrokken is, niet waar de draad van de lichtschakelaar vandaan komt.
    Ik kan wel kijken of de zwarte draad aan een bruine verbonden is, dan zou de zwarte draad dus eigenlijk bruin zijn.

    De oude ventilator deed het ook zonder dat het licht aan was.

    Als dat zo is... Dat op de zwarte een constante niet geschakelde spanning staat dan is dat fout en krijg je dus zulke verwarring.
Terug naar de lijst