0-uren contract

0-uren contract 

Onderwerp van xxgerriexx

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. twelve
    Hey Baberiba

    Toon alleen de berichten van twelve
    quote:
    Dit schreef xxgerriexx
    (Ik heb dit bericht ook al in de club 'between two jobs' gezet, maar ook nog maar een keer hier. Alle hulp en adviezen zijn namelijk welkom!)
    Ik heb een vraag, waarvan ik hoop dat er hier misschien mensen zijn die er wat meer verstand van hebben.

    Sinds 1 april ben ik niet meer in dienst van mijn ex-werkgever. Boventallig verklaard bij een forse inkrimping wegens bezuinigingen. Ik werkte daar al bijna 30 jaar. Omdat er geen geld was, was er ook geen sociaal plan of afvloeiingsregeling; rechtstreeks de WW in dus.

    Nu ben ik afgelopen vrijdag gebeld door een leidinggevende van ex-werkgever. Het werk trekt weer aan en er komen de laatste tijd steeds meer vragen van klanten voor werk, juist op het gebied waar mijn expertise ligt. Ze hebben hiervoor niemand anders. Nu krijgen ze waarschijnlijk a.s. maandag toestemming van de hoofddirectie om iemand aan te nemen op basis van een 0-uren contract, daarvoor vragen ze mij dus. Ik begrijp dat dat betekent dat men mij kan inzetten, afhankelijk van het werkaanbod. Het aantal uren kan dus per week verschillend zijn.
    De betrokken leidinggevende had nog geen idee hoeveel uren dat in de praktijk zal zijn, maar ze schat in voorlopig 1 dag per week. Later mogelijk meer.

    Ik heb geen idee wat de consequenties zijn. Ik heb nu dus vragen als: hoe werkt dat met het UWV en mijn uitkering, is dit gunstig voor mij of juist ongunstig, hoe zit het met mijn pensioenopbouw, verzekeringen, belastingen etc.
    Verder heb ik me door iemand laten vertellen dat een 0-urencontract maar voor maximaal 3 maanden mag en dat men mij daarna een vast contract aan moet bieden van het gemiddelde aantal uren wat ik die afgelopen maanden heb gewerkt. Klopt dit?
    Wat voor eisen kan ik stellen, k?n ik uberhaupt eisen stellen?
    En zo nog een heleboel vragen meer, ik heb er werkelijk totaal geen verstand van....

    Werkgever stelde mij voor om, zodra de directie akkoord is morgen, even om tafel te gaan zitten met personeelszaken zodat die mij alle gevolgen uit kunnen leggen. Echter, tijdens mijn hele ontslagprocedure is gebleken dat personeelszaken (zacht uitgedrukt) zeker niet objectief informeert en alleen in het voordeel van werkgever spreekt.

    Dus, zijn er hier mensen die er meer van weten of mij op weg kunnen helpen? Ik zou er erg blij mee zijn; morgen wordt ik al terug gebeld. Smile Dus ik had nog geen kans en gelegenheid om een afspraak te maken met het UWV voor informatie.


    Je kunt natuurlijk morgen met je ex-werkgever om de tafel gaan zitten en aanhoren wat ze je allemaal te vertellen hebben. Ik zou als ik jou was nog niets ondertekenen, maar eerst rustig advies inwinnen en zeker ook zorgen dat je contact hebt gehad met het UWV.

    Jouw ex-werkgever schijnt plotseling haast te hebben en lijkt dringend om jou verlegen te zitten. Jouw positie is in dezen sterk en je hoeft dus geen overhaaste beslissingen te nemen.
  2. twelve
    Hey Baberiba

    Toon alleen de berichten van twelve
    quote:
    Dit schreef xxgerriexx

    Thanks!
    Ja, die haast proefde ik ook hoor. Dit werd nog versterkt doordat mij gezegd werd dat ze me voor 20% van de tijd in wilden gaan zetten voor relatiebeheer en het binnenhalen van (nieuwe) contracten en opdrachten. Ik had in die 29 jaar veel goede contacten met klanten opgebouwd; v??r 1 januari moeten de contracten weer voor verlenging getekend worden... Dit maakte ook ik wat alerter ben, om het woord wantrouwend maar niet te noemen.
    Maar goed, ik teken morgen inderdaad zeker nog niets.


    Zo te horen ben jij het gezicht voor deze firma en heb je het vertrouwen van de klanten en moet jij ze over de streep helpen voor 1 januari...maar heeft je ex-werkgever je daarna ook nog nodig?
    Hoor het morgen maar aan en maak z.s.m. een afspraak met het UWV. Succes ieder geval!
Terug naar de lijst