Kasverschil zelf vergoeden?

Kasverschil zelf vergoeden? 

Onderwerp van SSimone

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. SSimone
    Hobby Kampvuurkok!

    Toon alleen de berichten van SSimone
    Hallo,

    Mijn zoon werkt in een supermarkt achter de kassa.
    Nu heeft hij voor het eerst kasvershil. Maar wel een bedrag van 20 euro.
    Mijn zoon heeft als enige op die kassa gewerkt die dag, dus er kunnen geen andere werknemers verantwoordelijk zijn voor het kasverschil.
    Hij wordt (nog?) niet beschuldigd van misstanden, oftewel, men gaat uit van een fout ter goedertrouw.

    De werkgever wil dat mijn zoon nu zelf die 20 euro vergoed.
    Is hij dit verplicht? Wat mag een werkgever vragen?

    Mijn zoon heeft als eerste reactie gezegd dat hij graag terug wil zien op camera dat hij verwantwoordelijk is voor het kasverschil, of dat er buitengewone dingen zijn gebeurd.

    Ik heb tegen mijn zoon gezegd dat hij voor nu kan zeggen tegen zijn leidinggevende dat hij het in beraad heeft en dat hij wil uitzoeken wat hier wel en niet mag.
    En dat hij dus later zegt of hij hiertoe bereid is.
    Mijn zoon is best wel principieel hierin.

    Wat zijn jullie ervaringen?
    Wie weet wat wel en niet gebruikelijk is of wettelijk mag?
    8 nov '12 - 13:11:27 / 8 nov '12 - 13:51:33
  2. SSimone
    Hobby Kampvuurkok!

    Toon alleen de berichten van SSimone
    Re: Re: Kasverschil zelf vergoeden?
    quote:
    Dit schreef Sheeba



    Of het wettelijk mag , weet ik niet
    maar het zal allicht in de CAO van die winkel staan.
    of in zijn arbeidsovereenkomst.

    Ik weet dat bij grote witgoed winkelketens, personeel niet eerder naar huis mogen als het kasverschil is opgelost....? 20,== is idd 1 briefje, wat er zo uitgehaald kan worden.


    Ik heb zojuist het contract nagelezen maar er staat alleen in dat er op grond van diefstal of andere vormen van criminaliteit er op directe voet ontslagen mag worden.

    En in de CAO vond ik alleen deze regels die mogelijk betrekking hebben op kasverschil, maar ik vind het te burocratisch verwoord om het te begrijpen.
    De tekst luidt:

    2. De werknemer zal op verzoek van de werkgever rekening en verantwoording afleggen over het door hem
    gevoerde beheer.
    De werknemer zal hieraan en aan het in artikel 2.1 lid 7 bepaalde zijn volle medewerking verlenen en zal
    alle daartoe gewenste inlichtingen of ophelderingen verschaffen.

    Verantwoording afleggen snap ik.
    Rekening afleggen? Betekent dat dan financieel verantwoordelijk zijn? Dus dat mijn zoon het kasverschil vergoeden moet?
  3. SSimone
    Hobby Kampvuurkok!

    Toon alleen de berichten van SSimone

    Ja, hij heeft laatst zijn portomonaie getrokken voor 0,05 eurocent.....vond mijn zoon ook belachelijk, maar....gedaan.
    Nu gaat het om 20 euro zonder dat er duidelijk is waar de fout zit, of criminaliteit zit.
  4. SSimone
    Hobby Kampvuurkok!

    Toon alleen de berichten van SSimone

    Zoon is nu thuis, het draadje heb ik gestart wat hij mij telefonisch vanaf zijn werk vertelde.

    Het is nu even gezakt, bij mij en bij hem. En beiden vinden we het net als jullie allen bedrijfsrisico.
    En zo wist mijn zoon er nog meer te bedenken.

    Op de broodafdeling worden er wel eens producten fout afgebakken, hup 100 euri in de prullenbak.
    Fout bestellen waardoor artikelen mis gaan met de houdbaarheid...hup afschrijven. Hoor je niemand over....

    Laatst een collega die een reklameopstelling moest maken met gestapelde kratten. Oepsie...struikelen, hele toren om.
    Heel veel flessen wijn kapot gevallen, ook meer dan 100 euri naar de haaien.

    En hier was allemaal begrip voor, geen probleem, niets uit eigen zak!

    Mijn zoon wordt nu gepushed snel te antwoorden wat hij gaat doen.
    Morgen is hij vrij....

    Oja...nog iets...best wel ingrijpend...
    Het hele team is hevig geemotioneerd. Een collega van 18 heeft eergisteravond zelfmoord gepleegd.
    Dit meisje is ons buurmeisje, zit bijj mijn zoon in de klas (BBL Opleiding) en zit ook in het kassateam.
    Enige menselijkheid.......

    Enne...mijn zoon is het wel duidelijk, en jullie reacties sterken hem hierin....mooi niet dat hij wil bijpassen.
    Niet om de 20 euro, (maandsalaris +/- 450,00) wel om de gerechtigdheid ervan.
    8 nov '12 - 16:03:51 / 8 nov '12 - 16:46:40
  5. SSimone
    Hobby Kampvuurkok!

    Toon alleen de berichten van SSimone
    Re: Re: Re: Kasverschil zelf vergoeden?
    quote:
    Dit schreef SSimone


    Ik heb zojuist het contract nagelezen maar er staat alleen in dat er op grond van diefstal of andere vormen van criminaliteit er op directe voet ontslagen mag worden.

    En in de CAO vond ik alleen deze regels die mogelijk betrekking hebben op kasverschil, maar ik vind het te burocratisch verwoord om het te begrijpen.
    De tekst luidt:

    2. De werknemer zal op verzoek van de werkgever rekening en verantwoording afleggen over het door hem
    gevoerde beheer.
    De werknemer zal hieraan en aan het in artikel 2.1 lid 7 bepaalde zijn volle medewerking verlenen en zal
    alle daartoe gewenste inlichtingen of ophelderingen verschaffen.

    Verantwoording afleggen snap ik.
    Rekening afleggen? Betekent dat dan financieel verantwoordelijk zijn? Dus dat mijn zoon het kasverschil vergoeden moet?


    Mijn zoon en ik zouden nog heel graag willen weten hoe je deze tekst moet interpreteren
    Wie bied?
  6. SSimone
    Hobby Kampvuurkok!

    Toon alleen de berichten van SSimone

    Yeps, alles is opgelost....Maandag was mijn zoon er weer, en miraculeus heeft de leidinggevende het helemaal niet meer gehad over die 20 euries.

    Ik denk dat mijn zoon zo assertief was door niet meteen te dokken.
    Hij heeft om de beveiligingsbeelden gevraagd en gezegd het in beraad te hebben.
    Deze weerstand was blijkbaar voldoende dat ze het er maar bij hebben laten zitten, wetende dat het een onredelijk verzoek was en ze het probeerden.

    En jullie reacties hebben hem gesteund in zijn gevoel dat het niet klopte.
    Iedereen bedankt voor jullie bijdrage!
  7. SSimone
    Hobby Kampvuurkok!

    Toon alleen de berichten van SSimone

    quote:
    Dit schreef Zwembandje

    Ssssssssssssssssssst, de leidinggevende zit op OA !!!


    Hou je kop dan ook zwemband, anders moet je al je afspraken cancelen en bij Sint in Enkhuizen op het matje komen hoor!
  8. SSimone
    Hobby Kampvuurkok!

    Toon alleen de berichten van SSimone

    quote:
    Dit schreef Wim


    Knap van je zoon! Zo werkt het, een mooie levensles.


    Thanks Wim, en yeps, een ervaring rijker.
    Helemaal goed zo.
    Hij heeft het hele draadje meegelezen natuurlijk.
    Dank jullie wel dat jullie hebben bijgedragen.
  9. SSimone
    Hobby Kampvuurkok!

    Toon alleen de berichten van SSimone

    quote:
    Dit schreef Jos
    Wat een trieste werkgever eigenlijk. Een hond van een werkgever eigenlijk. Bah...

    Inderdaad, een kasoverschot krijgt de cassiere uiteraard niet mee. Maar w?l betaling uit eigen zak verlangen van desnoods een kassatekort van 1 nakende kuteuro. Bah, hond van een werkgever. Ik kan me over dit soort schoften van bazen z??r kwaad maken. Akelige valse sik.

    Ik adviseer je zoon intussen te gaan zoeken naar een meer menselijker werkgever. Voor zo'n hond als waarvoor hij nu werkt zou ik mijn nest niet uitkomen. Bah, bah...


    Joh....twee handen op een buik, die zoon van mij en jij.
    Alleen verwoord mijn zoon zich met milde termen. Niettemin komt het op hetzelfde neer, en hij heeft vandaag zijn laatste werkdag. Kind is zo blij!

    Heb jij niet een leuke job voor hem, mijn zoon is echt een toppertje en jij bent erg vriendelijk altijd!
    Trouwens....bij welke supermarkt shoppen jij en duifje? Wie weet had mijn zeun wel een loosy euro uit jouw zak weggetoverd!

    Enniewee, hij zal het nooit meer doen, bij deze baas dan tenminste!
  10. SSimone
    Hobby Kampvuurkok!

    Toon alleen de berichten van SSimone

    quote:
    Dit schreef Zwembandje

    Zo je neemt ......



    mijn zoon zegt: Aaiii....au!

    Ik zeg...arm duifje, zomaar genomen.......
Terug naar de lijst