WW aanvulling vraag

WW aanvulling vraag 

Onderwerp van Angelika

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Piep
    Laat zich nakijken..

    Toon alleen de berichten van Piep
    Als jou uitkering inderdaad onder het voor jou geldende minimum komt, kan je een toeslag op de WW uitkering aanvragen. Het beste vraag je deze gelijk aan met de aanvraag WW. Via >>LINK<< moet je je eerst inschrijven als werkzoekende (=verplicht) en vervolgens de WW aanvraag invullen. Hierin zit de aanvraag toeslagenwet verwerkt. Als je WW al is aangevraagd kan je ook apart een aanvraag toeslagenwet invullen. Let wel op dat voor de toeslagenwet eventuele inkomsten van een partner worden meegerekend.
    Als jou WW niet gebaseerd is op een fulltime inkomen kan het zijn dat je alsnog onder het minimum uitkomt. En dan heb ik het onder het sociaal minimum en dat is dus niet het minimumloon!. Als dat het geval is, kan je een aanvullende bijstand aanvragen bij jou gemeente. Er wordt dan echter wel gekeken naar vermogen en bezittingen. Op >>LINK<< vind je info over bedragen en voorwaarden voor een bijstandsuitkering.
  2. Piep
    Laat zich nakijken..

    Toon alleen de berichten van Piep
    Als vernedering? Als je op dit moment zelf geen inkomen kan genereren heb je recht op deze sociale voorzieningen in nederland. En dat is helemaal niets om je voor te schamen. De gemeente vraagt wel om veel meer informatie dan het UWV, maar als je weet hoeveel misbruik er is en hoe weinig geld er beschikbaar is, is dat niet zo raar.
    Vooral aanvragen. Je kan 3 weken van tevoren een uitkering aanvragen. Ook bijstand gaat via >>LINK<< Dus als je weet per welke datum je WIA wordt beeindigd, kan je 3 weken daarvoor aanvragen. Ivm de afhandeltermijn is dat ook verstandig om te doen. Overigens hebben ze op de werkpleinen in de regio ook aparte regelingen voor de reintegratie van mensen die uit de wia komen, moet je even langs gaan.

    Je kan je WW, toeslag en WWB (bijstand) tegelijk aanvragen.
  3. Piep
    Laat zich nakijken..

    Toon alleen de berichten van Piep
    Inkomen is altijd in box 1 bij de belastingdienst. Daar hoeft UWV je niet bij te helpen. De loonheffingskorting moet je op de WW laten toepassen en niet op de bijstand. Overige toeslagen vraag je aan via de belastingdienst. Daar helpt het UWV niet bij, maar is ook niet zo ingewikkeld.
  4. Piep
    Laat zich nakijken..

    Toon alleen de berichten van Piep
    Als je geen uitkering van het UWV hebt kan je geen toeslag aanvragen, maar moet je gewoon bijstand gaan aanvragen. Indien deze wordt toegekend wordt je door de sociale dienst aangevuld tot het sociaal minimum.
  5. Piep
    Laat zich nakijken..

    Toon alleen de berichten van Piep
    Als je die mogelijkheid hebt, zou ik dat zeker doen. Als je je eigen inkomen hebt, heb je ook alle vrijheid toch? Als je nog geen toeslag hebt (kijk op je specificatie van de WW) op je WW kan je die via uwv.nl aanvragen.
  6. Piep
    Laat zich nakijken..

    Toon alleen de berichten van Piep
    quote:
    Dit schreef erwin1


    Ik weet dat je er recht op hebt. Ik weet dat het niks is om je voor te schamen. Ik weet ook dat heel veel mensen die noodgedwongen aangewezen zijn hun behandeling als vernederend ervaren.

    Voor 15 euro bijstand zou ik persoonlijk het gevoel vernederd te worden niet willen ondergaan. Los van of ik er recht op heb en zonder dat ik me er voor zou schamen.


    En bij de sociale dienst zeggen ze dan, dan ben jij die aanvulling niet nodig. Klinkt raar, maar ik ken meerdere mensen voor wie die 15 euro per maand heel welkom zou zijn! Daar kan je toch minimaal 2 dagen van eten!
  7. Piep
    Laat zich nakijken..

    Toon alleen de berichten van Piep
    Hou het wel in de gaten of je een toeslag krijgt dan. Staat in je toekenningsbeschikking of op je specificatie van de WW. Of het automatisch gaat, is afhankelijk van de allertheid van degene die jou WW aanvraag beoordeeld. En bij papieren aanvragen gaat het anders dan bij digitale.
  8. Piep
    Laat zich nakijken..

    Toon alleen de berichten van Piep
    Volgens mij werken er bij de sociale dienst ook gewoon mensen. Sterker nog ik ken er een aantal heel goed. En de mensen die ik ken zijn zeer bevlogen en betrokken mensen die altijd mensen willen helpen en daar binnen de mogelijkheden van de wet ook alles aan doen. Helemaal niets om te vrezen, zeker niet als je niets te verbergen hebt. En te goeder trouw bent. Kwalijk dat de voedselbank je niet verwijst naar een voorliggende voorziening terwijl die wel aanwezig is! Vind zowieso dat voedselbanken meer aan voorlichting, informatie over budgetteren en controles zouden moeten doen!
  9. Piep
    Laat zich nakijken..

    Toon alleen de berichten van Piep
    quote:
    Dit schreef erwin1


    Ik denk niet dat jouw verhaal het gevoel dat Angela bij de sociale dienst heeft weg kan nemen.

    Laat ik het omdraaien. Als je niks te verbergen hebt waarom komen ze dan zoeken en spitten en binnenvallen en tandenborstels tellen. Zou jij helemaal binnenstebuiten en daarna nog een keer op je kop gezet willen worden en geschud om te kijken of er ergens nog geld uit komt rollen voor ? 15. En dat allemaal ondanks dat er ook betrokken mensen bij de sociale dienst werken? Kan iemand garanderen dat Angela zo iemand treft? Ik zou er bij voorbaat al stress van hebben en niet gaan voor 15 of 20 euro per maand.


    Dat zijn vooroordelen en spookverhalen. De sociale dienst komt nooit zomaar binnenvallen, spitten en tandenborstels tellen. Wat kunnen ze daaruit afleiden dan.. Onzin van de bovenste plank. En zeker niet bij mensen die 15 euro per maand ontvangen als aanvulling. De handhaving ligt in dat geval ook bij het UWV en niet de gemeente (want de WW is de hoogste uitkering) . Ze hebben wel wat beters te doen! Alleen bij hoge uitzondering zal de gemeente naar aanleiding van signalen van de sociale recherche op huisbezoek gaan. Door dit soort verhalen worden mensen bang gemaakt om gebruik te maken van voorzieningen die er voor bedacht zijn!
  10. Piep
    Laat zich nakijken..

    Toon alleen de berichten van Piep
    quote:
    Dit schreef Angelika



    Ik weet dat daar ook vriendelijke mensen werken , maar ook minder aardige .
    En mensen die niet geloven in wat ik heb , zeker omdat je niks aan me ziet.
    En ook die aardige mensen moeten zich aan de regels houden.
    En me daarom dingen willen laten doen al dan niet met behoud van uitkering die ik niet kan of wil doen.

    Ik wil namelijk niet werken op een werkplaats van de RSD waar bijna alleen maar ongemotiveerde mensen werken die daar gedwongen werken voor hun uitkering.
    Ik wil werken met mensen die wel gemotiveerd zijn omdat ik dat ook ben.

    En hoe ik dat weet , omdat ik vanuit mijn werkgever nog schoonmaak op zo,n werkplaats.
    Daar voel ik me dan weer te goed voor.



    Ongemotiveerde mensen kan je niet laten werken, want die zullen dat niet doen. Hooguit een tijdje aanwezig zijn, maar daar zal een werkgever niet lang mee akkoord zijn. Ook een sw niet.
    Uiteraard is het aan jou of je een uitkering wel of niet wil aanvragen. Maar ik hoop dat je keuze op reele feiten gebaseerd zal zijn en niet op vooroordelen en onwaarheden. Een WIA aanvraag doe je met een reden en betekent meestal dat je niet helemaal gezond bent. En ondanks dat je niet toegelaten bent tot de Wia, zal er enige afstand tot de arbeidsmarkt zijn. En daar zal UWV en de gemeente altijd rekening mee houden. Wie weet bieden ze je kansen of mogelijkheden. Voor arbeidsgehandicapten heeft UWV nog wel reintegratiebudget. En als ze je zoals jij zegt dwingen, kan je toch altijd nog je(aanvullende) uitkering stop zetten?
  11. Piep
    Laat zich nakijken..

    Toon alleen de berichten van Piep
    Ik kan me best voorstellen dat mensen die afweging maken om geen bijstand aan te vragen. Dat is ieder zijn keus. Er gaan alleen veel te veel spookverhalen rond. Niemand is verplicht om de sociale recherche binnen te laten. Die mag je altijd weigeren! Daar kunnen wel consequenties aan zitten omdat de gemeente dan het recht op WWB niet kan vast stellen omdat niet duidelijk is dat aan de voorwaarden wordt voldaan. Als je jas van je broer aan de kapstok hangt en er een extra tandenborstel staat in de douche zal de gemeente alleen op basis daarvan echt niet vast stellen dat je samen woont. En nogmaals voor zo'n kleine aanvulling zullen ze dat zeker niet doen. Tijd is voor hun ook geld.
    Dan zeg je nog dat het UWV die aanvulling zou moeten verstrekken, dat kan natuurlijk niet. UWV betaalt alleen verzekeringen uit waarvoor premie is betaald, ww, wia, zw. De gemeente betaalt sociale voorzieningen. De informatie die gemeente nodig is, heeft UWV niet (denk aan banksaldo, vermogen) en heeft UWV ivm privacywetgeving ook geen toegang toe. Maar als UWV dat al zou gaan doen, moet UWV al die info gaan uitvragen. Schiet je dus per saldo niets mee op. Voor bijstand betaalt niemand premie, en is dus echt een vangnet voor mensen die echt op geen enkele andere manier inkomen kunnen krijgen. Dat hoort ook niet makkelijk te zijn, en daar hoort streng op gecontroleerd te worden. Het gaat om gemeenschapsgeld, en dat kan je maar 1 keer uitgeven als gemeente.

    Maar, hoe dan ook. Het is een ieder vrij om iets wel of niet aan te vragen. Maar zolang je nog kan kiezen of je het wel of niet aanvraagt, red je je blijkbaar prima met die levensstandaard. Anders zou je er niet voor kiezen.
  12. Piep
    Laat zich nakijken..

    Toon alleen de berichten van Piep
    quote:
    Dit schreef Vogeltje



    Ga dit eens navragen bij een advocaat, ik heb nl wel WIA gekregen terwijl ik voor het minimumloon aan het werk was en bovendien ook nog met een REA aantekening.


    De Wet REA bestaat al jaren niet meer!
Terug naar de lijst