Kleine vijver aanleggen - jouw ervaring?

Kleine vijver aanleggen - jouw ervaring? 

Onderwerp van fleurie

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. xMonique
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van xMonique
    Ik heb er geen verstand van want de vijver was van ex.
    Kleine vijver, 1 kant breder en dan naar smal. HIj had prachtige grote windes erin, al jaren, dure pomp en planten en speciale aarde enzo, kostte een hoop geld maar ging prima.

    Ex ging 4 jaar geleden weg, zijn pomp ging stuk en een klein zuurstof pompje gekocht.
    Ging 2 jaar prima, af en toe een nieuw zuurstof plantje erin en vissen deden het erg goed.

    Helaas vergistte ik me vorig jaar in de erge vorst, maakte de oerdomme fout om ijsblokken eruit te halen maar daardoor werd het water natuurlijk minder en dat bevroor toen heel erg en dik. vissen dood, pff echt dom Smile

    Vorig voorjaar de vijver schoongemaakt, water erin gedaan, 2 zuurstofplantjes op de grond en verder niets. Week laten staan en 5 visjes erin waaronder 3 windes. Ik heb alleen een klein zuurstofpompje (staat met vorst uit) verder niets.
    Nu wel op de vorst gelet, ging prima en visjes leven nog.

    Ik voer de vissen al 4 jaar lang elke dag een beetje, in de winter alleen als ze boven zwemmen, dat doen ze met "warm" weer verder geen poespas of iets, water is al 4 jaar gewoon helder, als het te erg wordt wat alg weghalen en het gaat gewoon goed. (vijver staat wel in de schaduw)
    En zolang het goed gaat ga ik er niets aan doen.
  2. xMonique
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van xMonique
    quote:
    Dit schreef Kobus



    Je kunt op vele manieren een vijver aanleggen en onderhouden. Soms gaat dat goed en soms niet, als je niet zoveel verstand hebt van vijvers heb je dus erg veel geluk als het goed gaat.
    Uit ervaring weet ik tegenwoordig dat ik niet meer hoef te gokken. Door een eenvoudig stappenplan te volgen weet ik zeker dat de vijver mooi blijft. Vooral omdat ik de meeste vijvers voor anderen aanleg vind ik dat wel belangrijk.
    Maar fijn dat het goed gaat, hopelijk blijft dat zo.



    Snap ik en laat ik eerlijk zijn, de vijver van mijn ex was wel mooier.
  3. xMonique
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van xMonique
    quote:
    Dit schreef scar
    Ik mag niet voeren Smile



    Ik weet dat het niet goed is, is de lol van mezelf, ik kijk wel altijd of het direct opgegeten wordt, is dat niet zo dan hebben ze teveel eten.
    Verder kijk ik of ze boven zwemmen of in de diepte, dat hangt vaak af van de temperatuur in de winter.
    Is het nog warmig en ze zwemmen nog steeds boven geef ik nog wel wat maar merk dat ze dan veel minder eten en geef ik dus minder of om de dag.
    Zitten ze diep is het geen eten.

    Ik kijk puur naar of ze het direct opeten, zodra het blijft drijven en uiteindelijk naar beneden zakt hebben de vissen geen honger.

    Ik heb ook elk jaar kikkers zoooooo leuk.
  4. xMonique
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van xMonique
    Kobus, ik dus die er geen verstand van heeft en 1 zuurstofplant en verder niets behalve 5 visjes kan me voorstellen dat voeren nu wel nodig is omdat er zeer weinig in het water zal zitten.
    Zit ik daarmee goed?

    Mijn vraag is dat ik geen geld (behalve wat echt moet) aan de vijver wil uitgeven, ik hoor mijn buurman altijd zeggen dat hij van alles uit de sloot haalt en het in zijn vijver doet.
    Ik durf dat niet want mijn ex zei altijd dat er juist dan ziektes in je vijver kunnen komen.

    Kan ik ergens uit de natuur planten en klein grut aan diertjes weghalen en als ik het over klein grut heb kan dat dan wel bij mijn vissen of wordt het hup meteen opgegeten.

    Ik heb eens kikkervisjes gevangen en erin gegooid maar die grote windes hadden er een lekker maaltje aan denk ik want geen kikker gezien.
  5. xMonique
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van xMonique
    quote:
    Dit schreef Kobus


    Naast de risico?s die je neemt door planten of dieren uit het wild te halen is het natuurlijk ook gewoon verboden. Een paar plantjes kosten je echt de kop niet, zeker niet als je die van een andere vijverliefhebber kunt overnemen.
    Dieren zoals kikkers uit de sloot halen is helemaal streng verboden. Is ook niet nodig, als er water in de buurt is waar je woont zullen ze bij een geschikte vijver binnen de kortste keren zelf aan komen wandelen.
    Maar ja, met windes in de vijver en vrijwel geen planten hebben kikkers en salamanders niet echt een droomwatertje...



    oowh, wist ik niet.

    Ik heb wel al jaren 1 of 2 kikkers die ons een tijdje komen vergezellen en heb toch goudwindes en weinig plant dus.(ligt hij wel mooie beschut tussen de planten)
    Mss kennen ze de weg Smile

    Ach, probleem is toch geld, voor jou is 2,75 voor een waterplantje niet duur maar 4 x is toch een tientje en ik kom niet eens rond met mijn geld maarrrrrr dan moet je ook geen vijver nemen.
    Ik ga eens aan een vriendin vragen of zij veel planten in haar vijver heeft. Goed idee Smile
  6. xMonique
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van xMonique
    net op you tube filmpjes bekeken, toch handig zo.
    Ik begrijp dat je plantjes vanaf maart erin kan zetten en dat hard water belangrijk is. Nou hier hard water genoeg in de kraan.
    Zou ik dat steeds per paar liter kunnen mengen of heb ik perse speciale klei nodig?
    Vorig jaar was die ene waterplant zo groot geworden dat ik er steeds stukken vanaf moest halen anders kon vis niet eens meer zwemmen dus meteen heel veel erin zetten is niet slim.
  7. xMonique
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van xMonique
    Fleurie ziet net dat je je vlinder logo zelf geschilderd hebt. Mooi hoor!!!!!!
  8. xMonique
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van xMonique
    wij hebben hard water hier. ok? zal in april even kijken.

    thanks bmw en Kobus
  9. xMonique
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van xMonique
    quote:
    Dit schreef Kobus
    [B]


    Hier verschillen wij dus duidelijk van mening. Ik heb, als professional, vele vijvers aangelegd. Voor mijzelf maar nog veel meer voor klanten. Het enige waar ik ALTIJD naar kijk is de waterhardheid. Die kan op peil gebracht worden, als het nodig is, door het gebruik van Ma?rl. Daarna ieder voorjaar een onderhoudsdosering en klaar is Klara.

    Mijns inziens gaat het vaak precies andersom dan jij beschrijft. Mensen gaan niet naar het tuincentrum omdat ze problemen hebben, ze krijgen problemen omdat ze naar het tuincentrum gaan. Het advies daar begint steevast met deze pomp heb je nodig, deze druppels, dit poeder, dit filter en vervolgens mag er nog ergens een plantje staan.

    Iedereen die het zeven stappen plan voor de vijver volgt krijgt een mooie vijver die helder begint en helder blijft. en dan kan ik van tevoren precies vertellen langs welke fases de vijver zich ontwikkelt. Vijf tot zeven weken na de aanleg kunnen dan de vissen er in, dat moment is te zien aan het water. [/
    B]



    Kobus, heb ik nog wat aan dat stappenplan daar mijn vijver met vissen er al is?
  10. xMonique
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van xMonique
    quote:
    Dit schreef Kobus



    Stel dat je vijver groen wordt, heb je in ieder geval een handleiding hoe je opnieuw kunt opstarten.
    Peebee je mailadres maar, dan mail ik je het stappenplan.



    Ok? laat dan maar even zitten. Ik heb in de 4 jaar dat ik de vijver nu zelf onderhoud altijd helder water. Ga wel even op de hardheid letten en wat meer plantjes erin.

    Dank je dat je het stappenplan even goed wil mailen maar ik ken mezelf, als ik het nu niet nodig heb is het over een jaar zoekgeraakt dus heeft nu even geen zin.
  11. xMonique
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van xMonique
    quote:
    Dit schreef Kobus



    Mocht het ooit nodig zijn dan stuur maar een peebeetje.



    Smile
Terug naar de lijst