Baan gevonden en eigen bedrijf starten, was: Pantein is failliet

Baan gevonden en eigen bedrijf starten, was: Pantein is failliet 

Onderwerp van Anthea

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    quote:
    Dit schreef Angela1971
    Wat is het standpunt van de ondernemingsraad? Want dat is de 'normale' route van dit soort wijzigingen.

    Wat staat er op dit moment in je cao over salarisverlagingen wegens herwaardering van je functie?


    Onjuist; de OR gaat niet over wijzigingen in arbeidsvoorwaarden (zoals loon). Daartoe strekt de bevoegdheid (WOR) van de OR niet. Elke afspraak daarover gemaakt met een OR is wettelijk niet bindend voor geen van de partijen. Collectieve overeenkomsten op het gebied van arbeidsvoorwaarden is voorbehouden aan vakbonden (wet collectieve arbeidsvoorwaarden) en/ of individueel aan het individu. De OR is hierin geen partij.

    In de CAO wordt verder nooit demotie wegens wijzigingen van functie opgenomen; wel een bij de functie behorende waardering.

    Dat staat echter los van deze situatie, aangezien TS al een deal heeft met de werkgever (haar contract): Zij is in dienst is gekomen na overeenkomst van deze bepaalde deal (contract waarin uren, functie en loon is overeengekomen).

    En een deal die je samen hebt gemaakt (een contract) kunnen de partijen betrokken bij die deal alleen maar op gelijkwaardig niveau wijzigen.

    Eenzijdige wijzigingen in die deal (contract) zijn in principe niet toegestaan. Initiatieve om die deal te wijzigingen kunnen aangegaan worden op initiatief van werkgever, maar ook de werknemer kan gewoon ten alle tijde voorstellen doen om tot gewenste wijzigingen te komen (bijv. meer loon, meer/ minder werken etc). Ik kan niet vaak genoeg benadrukken dat je hierbij gelijkwaardig gesprekspartner bent. Er is geen hierarchie daar waar het gaat om je arbeidsvoorwaarden.

    Wijzigingen in arbeidsvoorwaarden kan de werkgever ook overeenkomen via een collectieve overeenkomst (sociaal plan, of een nieuwe CAO) met de vakbonden (waarbij "de vakbonden" dan dus "de leden" zijn, vertegenwoordigd door een vakbondsbestuurder/ onderhandelaar), maar blijkbaar kiest de werkgever er nu voor het (eerst?) te willen proberen op deze manier. Ondanks de werkwijze van de werkgever een collectieve aanpak is (vergadering), kun je dit als individu niet anders opnemen als 'individueel aanbod'.

    Ontslag op basis van het weigeren van een voorgestelde wijziging kan trouwens ook niet. En je mag je zelfs afvragen dat als het blijkbaar slecht gaat met een organisatie, je accoord zou moeten gaan met een vermindering van je arbeidsvoorwaarden; immers, als de trend zich doorzet en de werkgever op enig moment, ondanks vermindering in arbeidsvoorwaarden, toch over moet gaan op onstlag wegens bedrijfseconomische redenen, dan ontvang jij je uitkering op basis van je laatste contract. Je zult (helaas) de eerste niet zijn die (tot meerdere keren aan toe) inlevert en vervolgens alsnog op straat belandt. Hoe zuur als je eerst uren of functie-niveau inlevert en een half jaar later ofzo er alsnog uitvliegt en dus WW ontvangt over het mindere aantal uren. Dit scenario is geen uitzondering en accoord gaan met een mndering in arbeidsvoorwaarden onder het mom van 'allemaal inleveren omwille van solidairiteit en voortbestaan van de organisatie is echt een schijnveiligheid.

    Hooguit kan de consequentie zijn dat als veel mensen weigeren, de werkgever toch over moet gaan tot het aanvragen van ontslag wegens bedrijfseconomische redenen. Dit moet voldoen aan de regelgeving daaromtrent (afspiegeling, bedrijfseconomische noodzaak en herplaatsingsverplichting: >>LINK<<)
    In dat licht mag werkgever de voorstellen nu best aan iedereen doen, maar heb je ook de mogelijkheid om niet accoord te gaan (en dus ook de mogelijkheid om wel accoord te gaan, of de onderhandeling aan te gaan als je tegenover jouw accoord iets anders wil stellen)

    Pressiemiddelen van werkgever: "als jullie hier niet mee accoord gaan, of een aantal van jullie niet meewerken, dan heb ik nog steeds te weinig geld om de deal die ik met jullie heb (je huidige contract) na te komen en moet ik dus overgaan tot het aanvragen van ontslag, dus weet-wel-waar-je-nee-tegen-zegt-en-waar-je-verantwoordelijk-voor-bent... zijn in dit soort situaties niet vreemd. Door dit te doen in de teamvergadering verterkt de werkgever hiermee de groepsdruk, en is zijn kans van slagen groter. Vanuit werkgeversstandpunt best begrijpelijk als er sprake is van een bedrijfseconomische noodzaak, maar als je het hebt over 'goed werkgeverschap' mag je je afvragen of dit de meest sociale en nette manier is. Ik vind van niet.

    Je hebt al gebeld met 'ons', dus vooral daaraan vasthouden (vraag bij een eventueel volgend contact, voorzover je dat niet al hebt gedaan, ook om een intakeformulier. Op die manier krijg je een eigen juridisch medwerker toegewezen)

    Voor zover je nog niet op de hoogte bent over de strijd tussen werkgevers en werknemers in de thuiszorg, en je bent geinteresseerd lees dan even verder op: >>LINK<<

    Hieruit blijkt iig dat je zeker niet de enige bent..
  2. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    quote:
    Dit schreef Anthea
    Het leek me ook wel zo handig op dit op schrift te hebben om er mee aan de slag te kunnen.


    Yep, heel goed, en daarmee meldt je je opnieuw bij je vakbond.

    Overigens is het inderdaad volledig conform verwachting gegaan: 'Dit is het voorstel. 'Tuurlijk mag je 'nee' zeggen, maar als (teveel van) jullie weigeren dan... etc..' Wat dat betreft (helaas) geen verrassingen..

    Aan jou (al dan niet met bijstand) nu de afweging in hoeverre deze zin je keuze om wel of niet accoord te gaan beinvloedt..

    Mijn advies; laat vanaf nu met je meekijken in dit proces. Concreet: morgen (opnieuw) bellen met het 0900 nummer van Abvakabo. Kost nl een paar dagen voordat je dossier is uitgedeeld aan een juridisch medewerker, en ondertussen gaat dit soort processen soms gewoon sneller door dan dat je zou willen.

    Wellicht ten overvloede, maar weet iig dat je redelijkerwijs in staat moet worden gesteld om je bijstand te regelen bij dit soort zaken. Wacht dus zelf geen weken om dat te regelen en te komen met een reactie, aan de andere kant kan werkgever op zijn beurt ook niet verlangen dat je binnen een paar dagen je reactie op dit voorstel klaar hebt.

    In gesprek gaan en info opnemen kan altijd, en sta daar ook voor open; praten is nooit verkeerd: het voorziet jou ook van de nodige info.

    Wees zo passief mogelijk in dit informatieve en 'voorstel' stadium. Daar bedoel ik mee: zeg (nog) niks toe, maar vraag vooral door over de bedoeling, de oorzaken, de overwegingen, de plannen, de onderbouwing van e.e.a. van de werkgever. Zeg vervolgens: "dank u wel voor de info en het voorstel. Ik zal mijn bijstand gaan regelen en kom er zsm op terug".

    Succes weer!
  3. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    quote:
    Dit schreef Anthea
    Abvakabo is uitgenodigd voor gesprekken met Vivent/Pantein dus de vakbond is op de hoogte van de ontwikkelingen.
    Het advies is vooralsnog om niets te tekenen en mocht ik wel iets neigen te gaan tekenen dan eerst contact opnemen met de vakbond.
    Degene die ik aan de telefoon had net van de ledenservice die vertelde verder ook nog dat ze nu niet werken met intakeformulieren en ook dat het nog niet nodig is vanwege de komende besprekingen. En ook omdat het advies is om niets te tekenen.

    Op naar de volgende uitnodiging dan maar.


    De bedoeling is dus om het collectief (voor iedereen) te gaan regelen (via sociaal plan of anders). Inderdaad eerst dat proces maar eens afwachten... Pas als dat dreigt te mislukken is er altijd nog de mogelijkheid voor een plan B.. wat dat dan ook moge worden. Geef maar even over, daar ben je lid voor. Hou Abva wel op de hoogte van de ontwikkelingen, want input over hoe het in de praktijk op de werkvloer aan toegaat, is nodig aan de onderhandelingstafel..
  4. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    quote:
    Dit schreef Anthea
    De vraag om salaris in te leveren is van de baan.
    Ze zijn nu aan het kijken om de andere aanvullende zaken uit te kleden, zoals reisvergoeding.

    Begin december zouden we meer horen en dan wordt er wat op papier gezet.

    Ik ben wel benieuwd wat ze dan gaan doen. Ik heb alleen de fietsvergoeding van 1 euro per werkdag.
    En de eindejaarsuitkering zit in het CAO dus daar kunnen ze niet aankomen. (gelukkig)

    Eigenlijk is er niets concreets uitgekomen vandaag.


    Rustig afwachten.. Ofwel je krijgt een overeenkomst hierover voorgelegd van de vakbonden, ofwel ze komen later weer eens terug bij de individuen om te kijken wat mogelijk onderling te regelen is..

    Eenzijdig wijzigigen kan niet. Doen ze dat wel; ingrijpen.. Doen ze dat niet; gewoon back to business en de rust bewaren.. met in je achterhoofd de wetenschap dat het allemaal niet heel erg lekker gaat blijkbaar..

    Tijd voor nadenken en concreet maken van een plan B voor jezelf??
  5. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    Je bent lid. In je lidmaatschap zit ook (verder kosteloos behalve je gewone contributie dus) loopbaanbegeleiding. Dat kost je 2 uurtjes op een avond in het kantoor van FNV. Daar wordt je te woord gestaan door 2 consulenten, en wordt er met jou gezocht naar wat je kan, leuk vindt (on)mogelijkheden, afstand tot de arbeidsmarkt etc..

    Bellen met 0900 22 825 22 (ma t/m vrij 8.30 - 17.00 uur, lokaal tarief) en aanmelden maar.. Je betaalt ervoor, dus doen.

    'Daarachter' (via doorverwijzing door die loopbaanconsulenten) zitten workshops als 'toe aan ander werk', sollicitatietraining', 'persoonlijke effectiviteit' en nog zo wat.. Deze trainingen en workshops zijn vaak wat langer dan 2 uurtjes (dagdeel of meerdere dagdelen). Worden goed gewaardeerd door leden.

    En nogmaals, je betaalt er al voor dmv je contributie, dus kost je niets extra's.. Baat het niet.. enz..

    Succes! >>LINK<<
  6. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    quote:
    Dit schreef Anthea
    Ik zal geduld moeten hebben.
    Net heb ik FNV nog een keer gebeld en lang in de wacht gestaan maar er is geen doorkomen aan.
    had graag nog wat wilen vragen voor het weekend over bovenstaande.
    Of je ook akkoord moet gaan met de overname door het nieuwe thuiszorgbureau
    als je daardoor met je salaris onder bijstandsniveau komt.
    Maar goed, een antwoord zullen ze toch niet meteen kunnen geven, dat weet ik ook wel.

    Stiekem hoop ik dat de gemeente Den Bosch niet akkoord gaat...


    Welk salarisniveau voor jou nu passend zal zijn is natuurlijk heel erg afhankelijk van wat je salarisniveau nu is. Passende arbeid is kort gezegd iets wat lijkt op wat je nu doet. Rekening houdend met de aard, inhoud, studie-achtergrond, uren, reisafstand, competenties (binnen 26 weken bij te spijkeren) krachten en bekwaamheden van de werknemer, terwijl het loon niet al te zeer mag afwijken van wat je nu verdient.

    Passende arbeid is volgens het burgerlijk wetboek arbeid die conform je arbeidsovereenkomst is, en dus aangeboden en geaccepteerd (en behouden) dient te worden. Zeg je nee, dan kan dat, maar in dat geval kan het UWV besluiten dat je verwijtbaar werkloos bent en zal dat consequenties hebben voor je WW.

    Hoe het meestal gaat bij faillissementen en doorstart:
    Indien het zover is dat er een overnamepartner is, dan verwacht ik dat de overnemende partij eerst een selectieprocedure onder het huidige personeel gaat doen om te bezien wie ze wel of geen arbeid aan gaan bieden. Als ze arbeid aan gaan bieden aan enkelen, velen of allen, dan zal dat ws iets zijn wat ze aanbieden tegen hun eigen arbeidsvoorwaarden. (maar wel binnen de CAO past, aangezien ze die wel verplicht moeten volgen). Als het zover is, dan kun je dit aanbod door ons laten toetsen op passendheid en alles wat je er nog meer over wil vragen.

    Men denkt weleens dat het principe 'mens volgt werk' (= Wet Overgang Ondernemingen) ook in dergelijke situaties geldt. Dat is helaas niet zo bij faillissementen. Daarbij houdt namelijk je eerdere werkgever op te bestaan VOORAFGAAND aan de doorstart, en daarmee is er dus geen sprake van overname, en gelden de regels bij overname dus ook niet.

    Als er sprake is van een doorstart binnen 3 maanden na het faillissement, dan kan er bij het aanbieden van passende arbeid wel sprake zijn van opvolgend werkgeverschap. Hoogstwaarschijnlijk is dat zo, aangezien je dan 'wordt overgenomen uit een failliete boedel'. Dat betekent dat je in ieder geval je vaste contract en je dienstjaren behoudt en/ of de keten van contracten niet doorbroken wordt (voor tijdelijke dienstverbanden interessant).

    Dus nu;
    Eerst afwachten of er idd een doorstart komt, of je eruit rolt bij een evt selectie en wat je dan wordt aangeboden. Dit laten toetsen door ons op passendheid en 'staat hier wat ik wil dat er staat', en daarbij kijken of de werkgever opvolgend werkgeverschap hanteert en anders claimen (doen we ook voor je). Je kunt deze documenten tzt ook uploaden via de site, dus dan hoef je niet uren in de wacht (ik ken het probleem)

    Ondertussen is het vooral zaak je loondoorbetaling bij het UWV te regelen (13 weken terugwerkende kracht, dus snel doen, want de 13-weken-termijn loopt al) en aansluitend je WW. Inschrijven dus.

    Daarnaast te solliciteren in case of... Niet onbelangrijk in onzekere tijden, dus echt doen..

    Als er verder nog zaken zijn die je van je oude werkgever tegoed hebt (bijv. vakantie(geld), eindejaarsuitkering, over-uren, andere materiele middelen, meld je dan bij ons voor een vordering.

    En oh ja, vooral blijven ademen..

    Sterkte
  7. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    quote:
    Dit schreef Anthea

    We krijgen een half jaar contract, en daarna nog een contract van een half jaar tot anderhalf jaar afhankelijk van hoe lang het contract voor huishoudelijke hulp met de betreffende gemeente loopt.



    En het zou dus zomaar kunnen dat dit niet kan vanwege opvolgend werkgeverschap. Een overnemende partij erkent dat trouwens eigenlijk nooit zomaar vanzelf, daar is meestal behoorlijk wat voor nodig, maar hey, dan heeft ons bestaan ook nog zin nietwaar ;-).. Maar goed, das ook van later orde; als je je aanbod werkelijk in handen hebt, meld je je daarmee bij FNV en vandaaruit verder.

    Als je lid bent, kijk dan ook even naar het loopbaanspreekuur. >>LINK<<

    Daar betaal je niks extra's voor (zit gewoon in je contributie) Je krijgt dan een gesprek met 2 loopbaanconsulenten over je kansen en (on)mogelijkheden en wensen op de arbeidsmarkt, en kunt evt door naar workshop en cursussen zoals sollicitatietrainingen en 'toe aan ander werk', en 'persoonlijke effectiviteit' enzo... Betaal je ook al voor, dus in die zin geen extra kosten aan verbonden voor leden..
Terug naar de lijst