Toestemming leidinggevende

Toestemming leidinggevende 

Onderwerp van Jacqueline_69

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    Je leidinggevende heeft gelijk. Je collega mag jou meenemen, jij doet dat op persoonlijke titel en in je vrije tijd, zolang het geen onderdeel is van je arbeidsovereenkomst of onderdeel van vakbondsactiviteiten. Vrije tijd die je hiervoor aan zou vragen zou vervolgens nauwelijks op reeele gronden te weigeren te zijn.

    Natuurlijk zit er in je contracturen een percentage niet directe werkuren.. toilet, koffie halen, overleg etc zit daar allemaal in. Niet vastgelegd, maar meestal gaat het hier om 75-25% of zo'n 80-20% verdeling.

    Echter, het bijstaan van een collega is, zolang het geen onderdeel is van je contract of vakbondsactiviteiten, geen directe noch indirecte werkzaamheid die is overeengekomen.

    Als deze situatie is opgenomen als officiele waarschuwing, dan kun je die niet onbeantwoord laten. Ofwel je maakt bezwaar, ofwel je erkent en doet een voorstel voor oplossing. Dat laatste lijkt mij verstandiger in dit geval, tenzij je bijstand onderdeel is van je contract of onderdeel van een vakbondsactiviteit. Maak hoe dan ook je goede intenties kenbaar..
  2. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    quote:
    Dit schreef Jacqueline_69
    Geen lid van de bond, wel van de or.
    Ik heb een gesprek gehad met haar, voorafgaand aan deze melding, dat ging niet over toestemming vragen maar over al dan niet uren inleveren. Ik heb toen aangegeven dat zij, als ze daar behoefte aan heeft, zo veel uren als ze wil mag afschrijven maat dat ik het onzin vind.


    Even op de letter van de wet, ondanks ik je intenties wel snap:
    Helaas ligt het niet in de bevoegdheid van de or om individuen bij te staan. Die bevoegdheid en dat mandaat strekt tot collectieve belangenbehartiging in organisatorisch belang. Feitelijk betrof het hier individuele belangenbehartiging, danwel bijstand, in een arbeidsrechtelijke situatie. Dat is wettelijk een wezenlijk verschil.

    Ik zou het je dus afraden om daar een punt van te maken, je bevoegdheid als or lid strekt niet zover. Als advocaat van de duivel zou ik zelfs kunnen stellen dat juist van or leden dergelijke kennis kan worden verwacht. Dit punt laten voor wat het is, is mijn advies

    Je geeft wel aan in de veronderstelling te zijn geweest dat eea was doorgesproken en dat je hebt aangegeven accoord te zijn met de afschrijvjng van uren, ongeacht je mening hierovet. Hier zou je een punt kunnen hebben, zij het enigszins zwak, want:
    1) ik ga er daarbij even vanuit dat je dit gesprek niet hebt vastgelegd, noch de afspraak daarover, noch vrije uren via reguliere wijze hebt aangevraagd. Is een mondelinge overeenkomst dan geen overeenkomst? Jazeker wel, maar naast de vraag in hoeverre er hier daadwerkelijk gesproken kan worden over een overeenkomst in de zin van de wet, is het ook jij die die overeenkomst dan aannemelijk zal moeten maken, aangezien jij degene bent die hem claimt. Zonder geschreven tekst is dat een buitengewoon lastig proces.

    2) je gedrag later spreekt jezelf op dit punt helaas ook tegen. Je schrijft de uren immers als werkuren. De vraag rijst dan; waarom niet als verlof, als je in de veronderstelling was dat dat overeengekomen was?

    Ik probeer je niet neer te halen, wel om een reeel beeld te geven van hoe eea beoordeeld zou kunnen worden en welke reactie van jou zou dan in jouw voordeel zijn/ uitwerken
    Soms is het beter om te erkennen ipv bezwaar te maken. Hoezeer ik je rechtvaardigheidsgevoel in deze snap, denk ik toch dat je inhoudelijk te weinig harde punten hebt. Met bezwaar maken op inhoudelijke gronden, loop je risico op extra schade.

    Nogmaals, laat het geschrevene door je leidinggevende niet onbeantwoord. Geef aan wat je goeie intenties waren en met welke veronderstellingen je het gesprek in bent gegaan, vanwege het voorgaande gesprek met je leidinggevende. Vervolgens dat je je, getuige de mail van je leidinggevende, blijkbaar hebt vergist, dat je daarvan geschrokken bent blablabla, en dat je voorstelt de uren (gebruikte minuten) van je wettelijke verlof af te schrijven..
Terug naar de lijst