Facebook biedt gebruikers de mogelijkheid gepersonaliseerde advertenties uit te schakelen. Radar laat hieronder zien hoe Facebookleden voor deze optie kunnen kiezen.
Advertenties die worden getoond op basis van activiteiten van Facebookgebruikers op websites of apps kunnen nu worden uitgezet. Activeer de optie door via deze link op 'opt out' of 'uitschrijven' te klikken. Let op: deze link werkt alleen bij ingelogde Facebookgebruikers.
Gerichte advertenties
Bedrijven kunnen via Facebook gerichte advertenties plaatsen. Facebookleden die bijvoorbeeld de website van hun favoriete band hebben bezocht, kunnen op hun Facebookprofiel reclame te zien krijgen van de release van het nieuw album van de band. Door bovenstaande stappen te volgen kunnen gebruikers zich hiervoor afmelden.
Opnieuw vastleggen
De keuze wordt in de browser of het apparaat opgeslagen. Dit betekent dat deze opnieuw moet worden vast gelegd als een andere browser of apparaat wordt gebruikt.
Informatie gedeeld op Facebook
Afgemelde gebruikers blijven volgens Facebook advertenties zien. Dit kunnen reclame-uitingen zijn gebaseerd op informatie die op Facebook wordt gedeeld. Hieronder valt bijvoorbeeld het 'liken' van een pagina of het aangeven van deelname aan een Facebook-event.
Let op dat als je je cookies en internet geschiedenis wist is ook deze instelling weer ongedaan gemaakt. Het is dus een cookie die op je device geplaatst wordt wat ervoor zorgt dat je geen gepersonaliseerde reclame meer ziet. Geen permanente oplossing dus.