ervaringen en tips au-pair/flexibele oppas

ervaringen en tips au-pair/flexibele oppas 

Onderwerp van Singa

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Singa
    BLYe eenouder

    Toon alleen de berichten van Singa
    Verstandig hier even te polsen, want er zijn hier vast ouders met ervaring of tips.

    Mijn werkgever heeft bij herhaling aangegeven dat vanwege een toename in werkaanbod ergens met ingang van het nieuwe jaar weekendroosters zullen worden ingevoerd. Onbekend is nog hoe vaak je dan in het weekend wordt verwacht, e.d. Hopelijk minder dan op andere locaties (daar drie uit acht weekenden dienst, zou leuk zijn als minder nodig blijkt te zijn maar maakt nog steeds nodig dat je flexibel kunt zijn). Ze hopen op half januari en e.e.a. ligt nu bij de OR. mijn verwachting is dat het wel door zal gaan, hooguit later pas gezien alles dat hiervoor nog georganiseerd dient te worden op het werk.

    Aan ons nu de boodschap alvast na te denken over hetgeen nodig qua organisatie in je priv?leven. Lijkt me ook niet overdreven me vast te verdiepen want er moet wel het een en ander om. Zo denk ik dat het dan geen optie meer is de reguliere bso (op schooldagen en gedurende zeven vakantieweken) op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag aan te houden. Hoe goed dit ook bevalt, helaas is het niet mogelijk flexibel af te nemen en als ik op zaterdag en/of zondag werk, zal ik op een zo'n doordeweekse dag een keer vrij zijn terwijl dan toch opvang afgenomen (lees: betaald) moet worden. En dan heb ik nog geen oplossing voor het weekend. Extra oppas voor het weekend en de reguliere bso aanhouden, betekent forse verhoging kosten.

    Hoewel we een slaapkamer zullen moeten delen om zodoende een au-pair een eigen kamer te geven (niet onoverkomelijk), lijkt me dit de beste oplossing. Ze mogen officieel maar 8 uur op een dag werken maar met kinderen die al wat verder op de basisschool zitten, is daar - ook in vakanties - wel een mouw aan te passen. Met die 30 uur in de week maximaal kom ik er wel. En een au-pair kan in ieder geval om het weekend en op doordeweekse dagen vrij zijn. Bijkomend voordeel is dat voor mijn oudste die na de zomervakantie naar de middelbare gaat, dan ook nog wat langer en vaker een oogje in het zeil blijft bestaan. Ander voordeel is dat ze (denk wel dat we voor een jongedame gaan) me in werkweekenden kan vervangen als supporter bij thuiswedstrijden. Natuurlijk dient na een jaar wel een andere au-pair te komen maar dat lijkt me niet onoverkomelijk.

    Maar, voor degenen die ervaring hebben:
    - wat kost een au-pair je nu echt? 320 euro zakgeld per maand, maar incl. kost en inwoning, verzekering, cursus, etc.?;
    - met welk bemiddelingsbureau heb je wel/geen goede ervaringen; hoe is hun werk en service en welke kosten rekenen ze;
    - eventuele andere tips (landen van herkomst, talen, etc. etc.)?

    Oplossingen waar eventueel wel kinderopvangtoeslag voor kan worden aangevraagd zijn een gastouder, gastouder aan huis of zo'n nannybureau. Maar daar valt mijn oudste na dit schooljaar sowieso buiten. Verder heb ik het idee dat schoolkinderen voor een gastouder minder aantrekkelijk zijn omdat ze op schooldagen natuurlijk maar een beperkt aantal uren komen. En met die wel volle weekenddagen kom ik over de toegestane toeslaguren heen dus wordt het alsnog heel duur. Bovenal denk en verwacht ik dat de kinderen het niet echt kunnen waarderen als ze op zaterdag en/of zondag niet gewoon in eigen huis kunnen zijn. Iemand aan huis is wederom erg prijzig en overstijgt toegestane toeslaguren fors.
    Desalniettemin:
    - weet iemand in Breda aan te bevelen gastouderbureaus/nannyservice/weekendoppas?
  2. Singa
    BLYe eenouder

    Toon alleen de berichten van Singa

    quote:
    Dit schreef SSimone
    >>LINK<<

    Tegenwoordig geen 30 uur meer maar 20 uur!
    Mijn schoonfamilie heeft ook au pairs. Dit doen ze ook vanwege binding met hun thuisland.
    Maar ze zitten nu ook met de handen in het haar. Dertig uur was al net te krap, maar 20 is abosuluut onwerkbaar en veel te duur omdat je er te veel naast moet regelen!

    Dit is gelukkig niet doorgegaan. Het is nog steeds 30 uur. >>LINK<<

    Mijn kinderen hebben ook binding met een ander land en ik overweeg daarom eventueel een au-pair uit het land van hun vader.

    Hoe bevalt het je schoonfamilie? En weet je iets van wat het hen kost?

    Jij bent zelf gastouder, h?? Klopt mijn beeld dat bso, buiten vakantieopvang, dan minder aantrekkelijk is? Want je hebt wel de plek nodig maar de kinderen komen maar 'even'op schooldagen..
    21 okt '14 - 14:42:20 / 21 okt '14 - 15:08:53
  3. Singa
    BLYe eenouder

    Toon alleen de berichten van Singa

    quote:
    Dit schreef maartje
    Mijn leidinggevende heeft oppas aan huis (via gastouderbureau), met 3 kinderen betaalt ze nu minder dan voorheen op de kinderopvang. De oppas is een oudere mevrouw die tijdens het oppassen ook nog iets aan het huishouden doet.

    Klinkt goed. Ik ga bij de eigen kinderopvangorganisatie wel de vraag uitzetten, want die bemiddelen ook tussen vraag- en gastouder, misschien ook wel een die aan huis kan komen. Daarbuiten heb ik nog geen bureaus getroffen die me bonafide leken. Dus als iemand iets weet voor Breda?
  4. Singa
    BLYe eenouder

    Toon alleen de berichten van Singa

    Dank je wel voor je uitgebreide toelichting, SSimone!
    Mijn grootste vrees is inderdaad ook een au pair die niet goed functioneert, om welke reden dan ook. Of permanent vertrekt naar haar vriendje :-) Omdat het volgens mij alleen nog maar via erkende bureaus mag, denk ik dat je in het geval van heimwee e.d. wel iets zou moeten kunnen regelen. Aandachtspunt bij het verder ori?nteren. Uit het verleden ken ik van anderen (hele) goede en minder goede ervaringen en dat geldt evengoed voor gastouders of oppassen. Daarom is verandering balen en spannend want nu weet ik wat ik heb.

    Wat je schrijft over je eigen werk is wel verhelderend. Erg lullig voor jou en beroepsgenoten maar als de markt nog altijd zo slecht is, zou het weleens kunnen dat iemand in mijn vraag ge?nteresseerd is.. Het is toch vier maar per week voor drie (later twee) kinderen bso en op sommige weekenddagen en in vakanties hele dagen.

    Blijft nog het puntje van de verdere toekomst en oudste (met 'etiketje') die best nog wat langer, ook na dit schooljaar, wat uurtjes extra toezicht kan gebruiken. Op internet zie ik verschillende au pairs die aangeven voor kinderen tussen 0 en 17 jaar te willen zorgen :-) (en dan zelf rond de 20 zijn). Misschien t.z.t. een erkende gastouder aan huis voor de jongere twee en dan zwart beetje extra betalen voor oogje in het zeil voor oudste Smile
  5. Singa
    BLYe eenouder

    Toon alleen de berichten van Singa

    quote:
    Dit schreef SSimone



    Nou...4 maal BSO voor 3 en later 2 kinderen is niet verkeerd hoor. Dit is geen flex, en 4 keer. Hoeveel naschoolse uren betreft het? En dan "pak" je er ook nog wat volle dagen weekend en vakantie bij.
    Het is even afwachten of je iemand kunt krijgen die ook die weekenden wil doen.
    De gastouderzorg is zo uitgekleed door de overheid. Er geld geen weekendtarief meer, een half uur extra voor schoonmaak en administratie mag je ook al niet meer rekenen. Ook je tijd die je naar school toeloopt voor aanvang opvang mag niet gerekend, terwijl je dan wel werkzaam bent tbv de opvang. Alles is weg (kapot) bezuinigd.

    En wat toezicht voor je oudste...dat zou je inderdaad nog kunnen bespreken met je toekomstige gastouder. Je moet even horen met je gastouderbureau hoeveel uren je in totaal schrijven mag voor de uren opvang die je afneemt en hier goed mee omgaan zodat je gastouder maximaal kan verdienen en je beiden tevreden gaat zijn.

    Thanks again.
    Ja, voorlopig heb ik eigenlijk best wat uren te bieden. Zit nu op 92 uur per kind per maand en dat is voor vier dagen vso en nso inclusief zeven weken vier volle dagen vakantie. En dat maal drie (na dit schooljaar twee) plus meer uren want een zaterdag of zondag wordt volle bak.. ok?, biedt perspectief!

    Belachelijk dat het zo is uitgekleed. Ik weet zeker dat reguliere bso wel tijd voor voorbereiding en ophalen school mag rekenen. Die van mij pendelen nu zelfstandig tussen huis en school dus vso zou er op termijn wel af kunnen. Zelf afsluiten ook al een paar keer geoefend.
    Geen toeslag voor weekend vind ik ook vreemd. Krijg ik wel maar ik zou liever hebben dat 'de baas' de opvang op die dagen geheel vergoedt want die toeslag voor het werken op zaterdag of zondag gaat toch op in belasting/minder toeslag. Maar dat zal de OR er wel niet uit kunnen en mogen slepen.
  6. Singa
    BLYe eenouder

    Toon alleen de berichten van Singa

    quote:
    Dit schreef josien1
    is meer thuis werken nog een optie? Hier wilden de kinderen toen ze negen en elf waren niet meer naar de opvang. Ik liet ze dan aan het einde van een werkdag ongeveer een uur alleen thuis en op de vrije woensdagmiddag had ik iemand die met ze at, daarna ging schoonmaken en tevens een oogje in het zeil hield.

    In plaats van een au pair zou je ook kunnen kijken of je zelf een pool pabo of cios studenten bij elkaar kunt verzamelen, zodat er voor alle dagen wel iemand is en ze dan via een gastouderbureau laten werken. sommige pabostudenten hebben hun kinderopvangdiploma al.... Maar met de huidige werkloosheid in de kinderopvang zou het je mogelijk kunnen lukken om een vaste gastouder aan huis te krijgen.

    Ze gaan hier inderdaad al een poosje eerder zelfstandig naar huis. Ik heb nog geluk dat ook beide jongens (10 en 11) heel erg graag creatief bezig zijn (daar is het een super-bso voor) en daar verder graag in de gymzaal en op het grote plein spelen, voetballen, etc. Maar een uur thuis voor de TV ploffen vinden ze ook heerlijk.

    Meer thuiswerken zit er wel in, naar alle waarschijnlijkheid, want ook wij moeten naar minder kantoorruimte. Helaas - wat dat betreft - word ik veelvuldig op juist de taken ingepland die niet thuis uit te voeren zijn. (Vooral) in de weekenden zal dit naar verwachting ook zo zijn. In ieder geval hebben we nu (en straks) geen recht op vaste thuiswerkdagen en da's heel jammer. Ik kan meestal eenmaal per week thuis werken, maar afhankelijk van de werkplanning is dat de ene keer een maandag, de andere keer een donderdag.

    Ik ga zeker eens bekijken wie er allemaal bij die gastouderbureaus werken. Het liefst natuurlijk wel een (hooguit twee) persoon.
    Dank!
  7. Singa
    BLYe eenouder

    Toon alleen de berichten van Singa

    quote:
    Dit schreef Sassie2010
    Hoi Singa,

    Ik heb 2,5 jaar een au pair gehad, zelf geregeld via au pair world, je moet dan wel alles zelf regelen maar scheelt een hoop bemiddelingskosten. En een buro kan je ook geen garantie tegen heimwee geven. Ik heb altijd van te voren intensief mail/bel contact gehad. Ik Heb het zelf altijd heel positief ervaren en de kinderen ook. Ze leren zo ook iets uit een ander land.
    Toch heb ik nu een hele flexibele gastouder. De kinderen hadden moeite met het afscheid nemen van de au pair want ze blijven nooit langer dan een jaar.
    Ik ben toen per ongeluk tegen mijn huidige gastouder aangelopen. Zij had jaren op een kinderdagverblijf gewerkt en ontslag gekregen en omdat het moeilijk was een nieuwe baan is ze voor zichzelf begonnen. Ik werk onregelmatig maar dat vindt ze niet erg. Ze begint soms om 6.30 en als ik late dienst heb blijft ze tot 24.00. Twee goede kennissen hebben haar ook als gastouder, de kinderen kennen elkaar allemaal en zo heeft zij voldoende inkomsten en wij een goede lieve oppas.
    Mijn oudste zit ook al op de middelbare en die houdt ze ook mee in het oog.
    Al met al een goede oplossing. Waar ik heel blij mee ben.
    Grtjs

    H?, hoi! Smile en ja.. jij werkt natuurlijk al sinds 'jaar en dag' onregelmatig.. Ik voorheen ook, tot aan mijn eerste zwangerschapsverlof en dan in vroege/late dienst verdeeld over zeven dagen van de week. Maar toch wel fijn dat toen ik na het verlof weer aan de slag ging, het kantoor inmiddels alleen van maandag tot en met vrijdag en overdag open was. En dat had ik me daarvoor nooit kunnen voorstellen (nog zonder kinderen).

    Echt heel interessant wat je schrijft. Ik zou dat au pair bureau kunnen checken maar loop inmiddels - ook weer op basis van wat jij schrijft - meer warm voor die gastouder.

    Misschien pb ik je nog eens als ik verder ga met de optie au pair. Groetjes!
  8. Singa
    BLYe eenouder

    Toon alleen de berichten van Singa

    quote:
    Dit schreef piera
    Informeer eens bij mikado. Weet niet of ze je kunnen helpen, maar ikheb goede ervaringen met ze als gastouderbureau. Er zit een gezin bij dat vroeger pleegzorg heeft gedaan, een ouder echtpaar dat nu gastouders zijn, wie weet staan zij hiervoor open. Of weten zij weer anderen.

    Thanks, piera! Ken dat nog niet, maar zal even googlen en informeren.
    Zit zelf bij Kober en die kennen ook 'Kober kind aan huis'.
  9. Singa
    BLYe eenouder

    Toon alleen de berichten van Singa

    quote:
    Dit schreef wendy72
    Zit even in een andere hoek te denken. Breda is toch ook een studentenstad! Wie weet wil er wel een student van de NHTV, de weekenden en andere tijden oppassen. Of oppassen in ruil voor een kamer.

    Vind ik heel goed bedacht!

    Alleen contractueel een uitzoekerij want moet dan wel echt de oppasuren leveren (ook in het weekend, dus) en niet dezelfde rechten krijgen als een huurder en al helemaal niet voor onbepaalde tijd.

    Wendy, wat een mogelijk interessant idee.. dank!

    NB: ook achter alle consequenties van GBA inschrijving zien te komen.. ook niet onbelangrijk! Maar van de locatie van onze bescheiden eengezinswoning worden de meeste studenten wel blij. Helaas las ik onlangs dat de stad inmiddels een overschot aan studentenkamers kent, maar moet natuurlijk iemand hebben die kinderen in de eerste plaats heel leuk vindt.
    21 okt '14 - 22:21:31 / 21 okt '14 - 22:42:42
  10. Singa
    BLYe eenouder

    Toon alleen de berichten van Singa

    Uiteindelijk lijkt 't prima te zijn opgelost. Gelukkig is het voor mijn team maar ??n weekend uit vier (en eventueel meer op vrijwillige basis) geworden. In een ander team zijn vrijstellingen verleend waardoor zij uitkomen op een keer in de drie weken een weekend werken. Best vreemd, want uiteindelijk werken we altijd grotendeels teamoverstijgend en houdt dit weinig meer in dan de koppeling aan een bepaalde manager en wijzigt deze indeling binnenkort drastisch. Maar de weekendroosters niet, zo is gezegd.

    We hebben een leuke gastouder aan huis gevonden (daar bleek nog behoorlijk wat animo voor te bestaan. Viel echt niet tegen.) en via een bekende een ander gastouderbureau dan dat ik via internet had gevonden, in de buurt zit en veel minder bureaukosten rekent.
    In het carnavalsweekend ben ik voor het eerst aan de beurt (en ter compensatie lekker bij de kinderen op de maandag en dinsdag) maar ook dat bleek geen obstakel voor de gastouder van keuze.

    Lullig dat pas recent een beslissing is genomen over vrijstellingen. Daarbij ook een alleenzorgende ouder van drie kinderen die anders dan ik een (beperkt) familienetwerk heeft. Ze heeft echter gelijk dat ze niet vraagt in de weekenden op te passen en heeft direct vrijstelling aangevraagd (en maanden in onzekerheid gezeten). Pech gehad voor mij, want ik heb het allemaal als dermate urgent ervaren (de druk was en is ook fors) dat ik om vrijstelling verzoeken niet serieus heb overwogen. 'Ze' waren dan ook erg vaag over de omstandigheden waarin dit eventueel zou kunnen worden verleend. Toen echter tevens bleek dat 'de baas' had besloten niet in extra kosten tegemoet te komen (anders dan een vaste onregelmatigheidstoeslag), heb daar wel even stevig van gebaald maar al snel besloten me er niet meer verder door af te laten leiden. De ervaring leert dat je wat krom is er toch niet recht mee krijgt.
  11. Singa
    BLYe eenouder

    Toon alleen de berichten van Singa

    quote:
    Dit schreef maartje
    Fijn dat het zo opgelost isSmile Zijn de kinderen al een beetje gewend aan de nieuwe gastouder?

    Inderdaad! Ze moet nog wel echt beginnen (14 en 15 februari) maar is nu twee keer geweest, voor de kennismaking/'sollicitatie' - waarna de kinderen unaniem voor haar hebben gekozen - en recent samen met het GOB. Volgende week nog de risico-inventarisatie en handtekeningen zetten en dan hoop ik dat ze er die weekenden leuke dagen van maken samen. Ze werkt door de week nog in twee gezinnen met jongere kinderen (die deels overdag nog thuis zijn). Da's toch anders. Het is iemand met liefst negen jaar ervaring in de kinderopvang, dus komt vast goed.
Terug naar de lijst