er zijn verschillende oorzaken waardoor remblokken vervangen moeten worden; te dun (teveel afgesleten), scheef afgesleten, beschadigd door verroeste remschijven, enz.
slijtage hang samen met hoeveel de de rem gebruikt..... als je de onhebbelijke gewoonte heb om veel te remmen slijten ze meer dan dat je tijdig gas terug neemt en (bijna nooit remt)
- met hardere blokken slijten je schijven eerder, schijven zijn duurder dan blokken
- na 10/20.000 km moeten de remblokken worden gereinigd en gangbaar worden gemaakt
- als het spul toch open ligt, is het economischer de blokken bij bijv 50% slijtage te vervangen ipv schoon te maken
- een goede garage geeft bij een onderhoudsbeurt altijd een indicate wat je de volgende keer kan verwachten
- indien er extra werkzaamheden moeten worden gedaan zal een professionele garage altijd een telefonisch accoord vragen
professionele garages werken met een grotere overhead en zijn daardoor meestal duurder dan een eenvoudige "dorps-garage" ( zegt niks over de kwaliteit van het werk!), maar leveren daardoor een meer voorspelbare dienst.