Wia

Wia 

Onderwerp van dileila

BEHEERD DOOR:
leeuwin70

Dit onderwerp is gesloten.
door dileila zelf op 19 februari 2015 om 10:56:09

Terug naar de lijst
  1. Wim
    Abonnee sinds 12.01.2008

    Toon alleen de berichten van Wim
    quote:
    Dit schreef Dion

    Als je gedeeltelijk arbeidsgeschikt wordt verklaard en je hebt daarnaast geen baan, zal de WGA in het algemeen te laag zijn om in je levensonderhoud te voorzien. Je zult daarnaast dus wellicht aanvullende bijstand moeten aanvragen.


    Nuancering: als aan de referteeis en de arbeidsverledeneis voldaan wordt, kan aangespraak gemaakt worden op een loongerelateerde uitkering waarvan de hoogte ook bij gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid altijd 70% is (de eerste twee maanden 75%), omdat in de WIA de WW verdisconteerd is.
  2. Wim
    Abonnee sinds 12.01.2008

    Toon alleen de berichten van Wim
    quote:
    Dit schreef Claudia

    In de IVA kom je tegenwoordig alleen nog maar als je 80 tot 100 % afgekeurd bent ?n er helemaal geen kans meer op herstel is, dus echt never nooit niet, zeg maar.


    Dat is altijd al zo geweest sinds de inwerkingtreding van de wet op 29 december 2005. Het gaat om volledige duurzame arbeidsongeschiktheid (vda).
  3. Wim
    Abonnee sinds 12.01.2008

    Toon alleen de berichten van Wim
    Ook na een bezoek aan een arbeidsdeskundige kan er IVA worden toegekend. Het betreft dan een IVA op arbeidsdeskundige gronden. Dat eventuele voorstel van die arbeidsdeskundige tot IVA moet nog wel intern door een toetsingscommissie getoetst worden.
  4. Wim
    Abonnee sinds 12.01.2008

    Toon alleen de berichten van Wim
    quote:
    Dit schreef dileila
    zo, wat een reacties. Fijn.
    Ik reageer nu even niet op de langere stukken.

    Toen ik de keuringsarts vroeg wat er nu ging gebeuren zei hij dat de WIA half maart zou ingaan. En op mijn vraag of ik nog weer terug moest komen voor een herkeuring was hij ook duidelijk:" Nee, de revalidatiearts schrijft dat er geen verbetering zal komen dus komt er geen herkeuring. Mocht je bijv. plotseling je arm weer kunnen gebruiken dan ben je wel verplicht dat te melden.. Dan start de procedure opnieuw maar voor nu hoef je niet meer naar het UWV "

    Ik denk dat ik er maar gewoon heen ga. Heb de energie niet meer om mij er in te verdiepen.

    Weer het oordeel afwachten. Smile


    De verklaring kan het volgende zijn. Er zijn twee soorten IVA:

    - een IVA op medische gronden (alleen medisch onderzoek), toekenning na toetsing.
    - een IVA op arbeidsdeskundige gronden (medisch en arbeidsdeskundig onderzoek), toekenning na toetsing.

    In jouw situatie zou het zo kunnen zijn dat geprobeerd is op medische gronden een IVA toe te kennen, maar dat de toetsingscommissie geadviseerd heeft dat er toch een arbeidsdeskundig onderzoek plaats moet vinden. Dat komt in de praktijk voor.

    Dat laatste zou jouw situatie verklaren.
  5. Wim
    Abonnee sinds 12.01.2008

    Toon alleen de berichten van Wim
    De toetsingscommissie komt niet fysiek bij elkaar, maar toetst onderling digitaal. Het toetsen is een kwestie van uren.
  6. Wim
    Abonnee sinds 12.01.2008

    Toon alleen de berichten van Wim
    quote:
    Dit schreef Claudia

    maar dan had men dat ook wel wat duidelijker aan Dileila mogen uitleggen


    Call center medewerkers (eerste telefonisch contact met de klant) weten ook niet in detail alles van de processen. Artsen weten vakinhoudelijk natuurlijk veel, maar procesmatig ook weer niet. De processen zijn complex. Dat komt omdat Den Haag ingewikkelde sociale verzekeringswetgeving heeft gemaakt. Diegene die alles over de processen weet, is de Procesbegeleider. Naar die functionaris zou ik vragen bij onduidelijkheden.
  7. Wim
    Abonnee sinds 12.01.2008

    Toon alleen de berichten van Wim
    quote:
    Dit schreef dileila
    Vandaag ben ik bij de arbeidsdeskundige geweest.

    Oordeel: Volledig arbeidsongeschikt.

    Hoe de uitkering die ik ga krijgen heet weet ik niet. Heb het niet gevraagd. Boeie Smile


    Dat zou mij wel boeien. Hoe die uitkering heet is bepalend voor de hoogte van die uitkering. Maar dat is nu dus niet bekend.
  8. Wim
    Abonnee sinds 12.01.2008

    Toon alleen de berichten van Wim
    quote:
    Dit schreef Ted
    Hoe het zou gaan heten is voor jou niet van belang Alie.


    Hoe het zou gaan heten is w?l degelijk van belang. Het is mij voor mij nog niet zeker dat er IVA is toegekend. De beschikking zal uitsluitsel geven. Bij WGA kan je namelijk ook 100% arbeidsongeschikt zijn. Het grote verschil tussen WGA en IVA is dat bij IVA g??n herbeoordelingen aangaande de mate van arbeidsongeschiktheid in de toekomst meer gepland worden. En bij WGA wel, professionele herbeoordelingen, wettelijke herbeoordelingen (zoals bij het einde van de loongerelateerde uitkering) , vraaggestuurde herbeoordelingen en herbeoordelingen op verzoek.
    10 feb '15 - 08:12:23 / 10 feb '15 - 08:24:08
  9. Bericht van Wim is op 10-02-2015 om 08:13:10 uur verwijderd door Wim.

    Reden: fout

     
  10. Wim
    Abonnee sinds 12.01.2008

    Toon alleen de berichten van Wim
    quote:
    Dit schreef Dion


    Vziw is de uitkering bij een IVA ook iets hoger dan bij een WGA: 75% vs 70% van het laatstverdiende loon.


    Met dien verstande dat de WGA, indien aan de arbeidsverledeneis voldaan wordt, de eerste twee maanden ??k 75% uitkering kent. En na afloop van de loongerelateerde uitkering en de loonaanvullingsuitkering, kan daarna nog een vervolguitkering volgen. Maar die laatste is gerelateerd aan het wml.
    10 feb '15 - 09:42:08 / 10 feb '15 - 11:36:47
Terug naar de lijst