Recepten slowcooker/crock pot

Recepten slowcooker/crock pot 

Onderwerp van Joy

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Nou vooruit...omdat de dames in het slowcooker draadje zo aandringenSmile

    Hachee

    1kg rundvlees in blokjes...niet van die ieniemienie blokjes
    5 a 6 grote uien, ik snijd ze altijd in ringen
    3 a 4 laurierblaadjes
    Peper en zout
    Runderbouillonblokje.
    Plakje ontbijtkoek en gemalen kruidnagel, heel klein beetje.

    Doe zout ( voorzichtig met de zoutpot, op t einde kan je altijd nog wat erbij doen), peper op het vlees en bak het iets bruin in boter in een pan die niet al te veel aanbakt.
    Doe het vlees in de slowcooker en in het overgebleven vet bak je gauw de uien aan En doet die ook bij het vlees in de slowcooker....o ja, de pan op lage stand.
    Doe ca. 250 cc water bij de pan waar de uien en vlees in zijn gebakken en 1 bouillonblokje en laat t snel warm worden en doe dit ??k bij de slowcooker.
    Verkruimel 1 plakje ontbijtkoek en super klein beetje kruidnagelpoeder boven de slowcooker, schep alles om en deksel erop en na 8 uur staat er hachee op tafel.
    Wel heb ik tussendoor nog een keer omgeschept.
    Ik doe er gekookte aardappelen en rode kool bij.
  2. De deksel haal ik er hoogstens 1 keer af. Bij kipgerechten met bijv. kippenbouten of drumsticks helemaal niet.
    De pan verliest heel veel warmte als je het deksel openmaakt en dan zal de kooktijd ook verlengd moeten worden
    Ik roer meestal rundvleesgerechten na een tijdje even heel snel om zodat de bovenkant van het vlees dan in het vocht licht van de jus en groenten en dan haal ik daarna het deksel er niet meer af.
  3. Ach er staat heel veel informatie op internet over slowcooker, ik doe maar van alles wat ik denk dat het beste is...ook veel recepten te vinden...ook daar kan je vaak je eigen twist wel aan geven.
    Al doende leert men , toch? :-)
  4. Kippensoep uit de slowcooker

    Ingredienten:

    2, 2 liter gekookt water
    2 flinke kippenbouten
    2 a 3 laurierblaadjes
    1 ui met daarin 6 kruidnagels gestoken
    kwart bloemkool in kleine stukjes gesneden
    halve rode paprika
    1 flinke prei
    1 rood pepertje fijngesneden (naar wens)
    peterselie, ik heb ongeveer 10 takjes fijngesneden
    maggiplant (lavas) ook fijngesneden
    4 kippenbouillontabletten

    Doe de kip in de slowcooker met de ui en de laurierblaadjes en laat ca 4 tot 5 uur trekken op de laagste stand.
    Haal de kip uit de bouillon en haal het vlees van het bot ( deksel wel op de slowcooker doen als je de kip eruit haalt anders koelt het af.
    Haal de ui eruit en gooi weg, de blaadjes laurier laat ik er nadien inzitten.
    Intussen toen de bouillon trok heb ik alle groenten en kruiden fijngesneden en die doe ik nu in de slowcooker samen met de fijngesneden kip en de kruiden en de bouillontabletten.
    Deksel er weer op en dan even op hoge stand (half uur of 1 uur)
    Daarna weer op stand 1 voor nog 4 a 5 uur.
    Ikzelf vind deze soep lekkerder dan soep gekookt op het vuur, de smaak is voller.

    Serveren met wit brood, eet smakelijk Smile
  5. kip met kokos en garam masala

    1 kilo kipfilet in stukjes gesneden
    2 grote uien grof gesneden
    2 rode paprika's grof gesneden
    1 winterpeen grof gesneden
    2 tomaten in stukjes gesneden
    2 a 3 teentjes knoflook gehakt
    stukje gember fijngesneden
    3 a 4 eetlepels garam masala
    pakje coconut cream
    1,5 kippenbouillontabletten (naar smaak kan je altijd meer toevoegen)

    Doe alle ingredienten in de slowcooker en zet m op de laagste stand voor ongeveer 7 a 8 uur.
    Na 4 uur kan je even snel proeven en naar smaak nog wat bouillontablet toevoegen en garam masala ook.
    Serveren met witte rijst en komkommers zoetzuur ( komkommer in plakjes met wat azijn vermengd met suiker, zout en witte peper)

    Eet smakelijk
  6. Vaak komt in de slowcooker veel vocht vrij dus ik doe er geen vocht bij in 1ste instantie want dat zit al in de coconut cream en de tomaten etc.
    Ik koop een pakje zoals hier op staat, een klein pakje...>>LINK<<
    En je kan na ca 4 uur ff kijken of het te dik is dan kan je altijd wat vocht toevoegen.
  7. quote:
    Dit schreef Dianaa


    Gewoon de kooktijd verlengen
    Zo moeilijk is dat niet


    Ja zo doe ik het eigenlijk ook, kooktijd verlengen.
    Ik vind het vooral handig omdat het zachtjes gaart en je dan gewoon weg kan gaan, de slowcooker doet het werk.
    Sommige gerechten bak ik eerst in een gewone pan uien en vlees aan omdat dit de smaak soms ten goede komt maar dit hoeft lang niet bij alles.

    Mijn bolognese saus maak ik als volgt:

    Benodigdheden:

    600 gram rundergehakt
    pakje gerookte spekblokjes, is geloof ik 250 of 300 gram in totaal
    2 uien (middel) in stukjes
    3 a 4 takken bleekselderij in elleboogjes gesneden
    1 grote winterpeen geraspt
    3 tenen knoflook geraspt
    2 blaadjes laurier
    2 flinke eetlepels gedroogde oregano
    1 blikje tomatenpuree
    1 blikje gepelde tomaten, tomaten in stukjes
    1 scheut rode wijn, ongeveer een glas, 200 ml, ik doe hier wel voorzichtig mee, anders wordt het mij te "wijnerig"
    2 rundvleesbouillontabletten of zout
    gemalen peper

    Bak de spekjes uit in een hapjespan, schep t dan over in de slowcookwer
    In het overgebleven vet fruit je de uien aan en de bleekselderij, dan doe ik het gehakt erbij en maak het enigszins rul, ik bak het vrij grof rul, maar ieder zijn smaak natuurlijk.
    Tegelijkertijd doe ik dan de knoflook erbij.
    Dan de tomatenpuree ff meebakken om de zuurte weg te halen en afblussen met de wijn
    Dan alles overdoen in de slowcooker, samen met de gepelde tomaten, de geraspte wortel, oregano, bouillontabletten/zout en peper en laurierblad.
    Op de laagste stand voor ca 6 uur laten smoren, dan proeven en naar wens vocht en/of zout erbij doen.
    Dan nog ff uurtje erbij.
Terug naar de lijst