Auto ja of nee

Auto ja of nee 

Onderwerp van cool_lizz

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. cool_lizz
    Met een missie

    Toon alleen de berichten van cool_lizz
    Een oom van mij is kortgeleden overleden, en hij laat onder andere een auto na.
    Het is een Fiat Punto uit 1998, met benzinemotor, is handgeschakeld, een driedeurs, heeft altijd binnen gestaan, met 30.000 km op de teller.
    Ik kan 'm voor een vriendenprijs kopen, tegen een bedrag dat nog niet vastgesteld is. De oom die erover gaat had het over 500 euro. Dat is alvast niet teveel, als ik Marktplaats en Speurders bekijk.

    Ik heb nog nooit een auto gekocht maar zou er best graag een willen hebben, zeker nu de vakantie voor de deur staat is het wel heel aantrekkelijk, omdat ik dan met mijn dochter een week op pad kan met de tent achterin.
    Maar goed.
    Er zit ook een kostenplaatje aan vast.
    Belasting, verzekering, onderhoud, brandstof, aanschafprijs....
    Via de ANWB site kreeg ik een indicatie van de maandelijkse kosten bij 30.000km per jaar. Dat kwam neer op een totaalbedrag van 600 euro PER MAAND. Ik schrok.
    Is dit een herkenbaar bedrag? Is dit normaal?
    Het lijkt mij bovenmatig veel, en dat kan ik bovendien niet missen. Wie kan mij hierin adviseren? Of erover meepraten?

    (Ik heb geen auto nodig voor mijn werk, eigenlijk alleen voor de luxe; in het weekend, want dan hoef ik eindelijk geen lift meer te vragen, en voor de vakanties. Nou ja, vind het ook een fijn idee om een keer mijn vader en moeder een lift te geven naar het ziekenhuis of naar een verre tante. Ja, luxe dus.)

  2. cool_lizz
    Met een missie

    Toon alleen de berichten van cool_lizz

    Bedankt voor jullie reacties Fons en Sunrise!
    Het stelt me alvast gerust.
    30000km per jaar is idd te ruim, dat scheelt.
    De ANWB had het verder over het onderhoud. En dat was ook veel; iets van 250 euro per jaar.
    Maar nu ga ik de nieuwe gegevens invoeren en kijken wat daar uit komt..
  3. cool_lizz
    Met een missie

    Toon alleen de berichten van cool_lizz

    Jouw autokosten Per maand Per kilometer
    Vaste kosten ? 48 ? 0.06
    1. Vaste afschrijving0,9 ct/km
    2. Verzekering9,4 ct/km
    3. Motorrijtuigenbelasting4,4 ct/km
    4. Onderhoud carrosserie en diversen2,5 ct/km

    Variabele kosten ? 209 ? 0.25
    5. Variabele afschrijving0,9 ct/km
    6. Brandstof9,4 ct/km
    7. Reparatie en onderhoud4,4 ct/km
    8. Banden2,5 ct/km

    Rente ? 2 ? 0
    Totaal ? 260 ? 0.31
    Dat is alweer een heel ander beeld.
    Het hangt dus voor een heel groot deel af van de kilometers die je maakt.
  4. cool_lizz
    Met een missie

    Toon alleen de berichten van cool_lizz

    Ah nog meer reacties, bedankt, ik lees ze allemaal met interesse :Smile
  5. cool_lizz
    Met een missie

    Toon alleen de berichten van cool_lizz

    quote:
    Dit schreef Bloem
    600,- gaat hij je zeker niet kosten. De ANWB zal de afschrijving meetellen, maar die zit er amper op als je hem voor 500,- koopt.
    Wegenbelasting en verzekering zal samen niet meer dan 100,- zijn en brandstof zal ook niet meer dan 100,- zijn, zeker omdat je gewend bent alles zonder auto te doen.

    Daarnaast is het merk en type veel voorkomend, dus kun je bij eventuele reparaties makkelijk aan goedkopere onderdelen komen.

    Het is een gouden kans, ik zeg doen!

    Een gouden kans... dat lees ik graag ! Smile
  6. cool_lizz
    Met een missie

    Toon alleen de berichten van cool_lizz

    quote:
    Dit schreef Rittenburg
    600 euro pm is veel te veel. Bovendien rij jij geen 30.000 km per jaar.

    Ga uit van max 12.000 en een afschrijving van je aankoopbedrag over 2 jaar.
    Doe geen onderhoudsbeurt maar controleer zo af en toe de olie. Alle vitale dingen zoals banden, onderstel en remmen komen in je APK aan bod (19,95 bij kwikfit).

    Zoek bij hoihoi de goeiekoopste kale wa verzekering. Je hebt ws geen no-claim korting maar bent wel een vrouw >24 jr.

    Als het er zo een is >>LINK<<
    betaal je 59 euro per kwartaal aan mrb.

    Een vriendenprijsje... die kilometers zeggen niet zo veel. Niets eigenlijk. Het is helemaal niet goed voor zo'n auto om maar 2000 kilometer per jaar te maken. Daar wordt de motor niet goed warm van die kleine kloteritjes wat leidt tot extra slijtage.

    Vriendenprijsje is ongeveer 300-400 euro mits nieuwe APK. Anders koop je die uit de link of kijk ff verder op MP


    Succes.


    Ha fijn lekker zakelijk... kan ik ook wat mee.
    Ja precies die!
    Tenminste, met dezelfde stoelbekleding Smile
  7. cool_lizz
    Met een missie

    Toon alleen de berichten van cool_lizz

    quote:
    Dit schreef Salome
    Met 30.000 op de teller verwacht ik niet veel kosten.
    Per maand ben je 15 tot 25 euro aan wegenbelasting kwijt. Plus 20 tot 50 euro aan verzekering.
    Die 250 euro per jaar aan onderhoud kan kloppen hoor, als je APK en beurt erbij rekent: je hebt ieder jaar wel iets nodig, al is het maar een paar banden. Maar het fijne daarvan is dat je dan ook nog altijd kunt besluiten om het niet te doen en de auto weer te verkopen.
    Benzine idem: je besteedt zoveel als je kunt missen en meer niet.
    Voor 500 euro heb je echt wel een koopje hoor, denk ik, die auto is ondanks zijn hoge leeftijd nagenoeg nieuw...

    Okee... 25+50 op zijn hoogst per maand aan vaste kosten.
    Dat is een heel ander plaatje idd!
  8. cool_lizz
    Met een missie

    Toon alleen de berichten van cool_lizz

    quote:
    Dit schreef Solar
    Ik heb een oude Toyota Yaris ;. Ik heb even in mijn huishoudboekje gekeken Smile. Ben per maand zo rond de 150/170 kwijt. .

    Als je een echte reparatie nodig hebt ben je natuurlijk wel wat kwijt.Hoewel ze bij sommige garages bij zo'n oude auto heel makkelijk ook onderdelen van de sloop kunnen gebruiken, scheelt ook weer.

    Dat is toch veel geld...
    gebruik jij m dagelijks?
  9. cool_lizz
    Met een missie

    Toon alleen de berichten van cool_lizz

    quote:
    Dit schreef Eucalypta
    Ik heb een auto gekocht voor 1000 euro, ?n ik heb 'een mannetje", die ik blind vertrouw.
    na een half jaar vond ik een vriend bereid de auto te delen, dus kreeg ik 500 euro van hem. Wij doen "maand op, maand af", dus de maand juni staat hij bij hem voor de deur, de maand juli bij mij. We hebben een auto app, dus als je hem een keer graag wilt, kijk je of de auto beschikbaar is. (3 minuten fietsen van elkaar).
    Ik betaal elke maand 60 euro en krijg 30 euro terug van die vriend. Onze drie volwassen kinderen rijden er ook in. allemaal de vrijheid van 'het hebben van een auto" voor bijna niets!

    Dat is helemaal een topidee!
    Gaaf dat dat kan!
  10. cool_lizz
    Met een missie

    Toon alleen de berichten van cool_lizz

    quote:
    Dit schreef twelve
    Ik zou die auto nemen als ik jou was.

    Als je hem niet alle dagen nodig hebt, kun je er ook over denken je auto bijvoorbeeld via Snappcar.nl af en toe te verhuren.
    Daar is het volgens mij zo geregeld dat de auto dan ook verzekerd is, mocht er iets mee gebeuren als iemand hem huurt.

    >>LINK<<

    Ja maarja....
    170 euro per maand..
    tis niet per jaar
    Het is voor mij wel echt een maandelijkse uitgave waar je u tegen zegt. Ik heb nog geen goed beeld of ik dat over de lange termijn kan betalen.
    Snappcar is een idee, maar ik verwacht daar niet veel van, er is veel aanbod op dat gebied.
    Ik kan dan in ieder geval wel mijn abo op Greenwheels opzeggen, wat een gedoe is die organisatie.
  11. cool_lizz
    Met een missie

    Toon alleen de berichten van cool_lizz

    quote:
    Dit schreef RobertB


    als je m niet koopt, ik bied ongezien 1000 euro.
    RB


    zo dan!
    Dus ik kan hier zomaar 500 euro verdienen. 😈
    Bedankt voor je bod, mocht ik niet overgaan tot koop dan speel ik je bod door.
  12. cool_lizz
    Met een missie

    Toon alleen de berichten van cool_lizz

    quote:
    Dit schreef Fons69



    Je moet het bod niet doorspelen!!
    Jij koopt de auto voor 500 euro en verkoopt hem meteen door voor 1000 euro.

    Tja het gaat wel om mn familie he.
    Het was zo aardig van die oom om naar de polder te komen rijden zodat ik vanavond een proefritje kon maken.
    Ik ga die man, en indirect mijn moeder echt geen rad voor ogen draaien. Daar verlies ik veel meer mee dan geld goed kan maken.
Terug naar de lijst