Verandering in werk bij de Thuiszorg

Verandering in werk bij de Thuiszorg 

Onderwerp van twelve

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    quote:
    Dit schreef Anne1967
    We hebben Mikky hierbij nodig.



    Morgen... ;-)
  2. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    Oke... daar gaan we (lapje tekst in aantocht)

    Ik lees de vragen:
    Hoe zit het met de indeling van roosters/ werktijden en in het verlengde daarvan
    Hoe zit het met werken op andere dagen
    Hoe zit het met pauzes
    Hoe zit het met betaling reistijd werk-werk

    Voor de beantwoording hiervan spelen er 4 dingen: CAO VVT (hoofdstuk 4), de Arbeidstijdenwet en Arbeidstijdenbesluit (ATW/ATB), het eigen contract en de huidige werkgeversmores in de thuiszorg.

    Roosters/ werktijden:
    Voor de indeling van roosters/ werktijden kan ze lezen in hoofdstuk 4 van de CAO VVT 2015. Daarin staat kort gezegd dat er voor 2017 een nieuw soort regeling ingevoerd moet zijn, en tot die tijd een ander regeling geldt. Nou weet ik niet of haar werkgever de nieuwe regeling al heeft ingesteld. Dat kan immers ergens tussen nu en 2017, dus de ene organisatie kan daar sneller mee zijn dat de andere organisatie. Volgens CAO geldt, zolang er geen nieuwe regeling is het volgende: de werkgever maakt voor de roostering en instellen van de werktijden gebruik van de ATW/ATB. (waarbij ik aanneem dat ze ouder is dan 18. Anders hoor ik het graag, want dan geldt de Regeling Kinderarbeid.) De werkgever stelt de arbeidstijden vast, rekening houdend met je arbeidsduur (21 uur gemiddeld), je werknemersbelang waaronder voldoende hersteltijd tijdens en na werk. Max. 10 uur per dienst, en incidenteel onvoorzien max 12 uur per dienst. Vastgestelde werktijden moeten 28 etmalen vantevoren bekend zijn. 55 Jaar en ouder geen nacht-aanwezigheid-consignatiedienst tussen 23 en 7 uur. En er moeten bepaalde rusttijden gehanteerd worden. (dit gaat niet over pauzes, maar over hoeveel rust tussen diensten)

    Omdat dit artikel verwijst naar de ATW/ATB kijken we ook nog even daarnaar. Deze gaat verder dan de CAO tekst in die zin, dat de ATW/ATB stelt dat werknemers gelijkwaardige gesprekspartners zijn als het gaat om werktijden/roostering. Dat zou inhouden dat vriendin in dit geval 28 etmalen vantevoren haar rooster zou moeten krijgen, en daar in gelijkwaardigheid op kan reageren; rekening houdend met haar belang (denk aan hersteltijd, haalbaarheid etc) en bedrijfs/clientenbelang.

    Als werkgever al over is gegaan naar de nieuwe regeling (die er dus uiterlijk 2017 sowiezo moet zijn) dan veranderd er iets in de vaststelling van werktijden/ roostering: Het is de bedoeling dat personeel en/of team zelf periodiek invulling gaat geven aan de roostering. In aanvulling op het wettelijk bepaalde in de ATW/ATB moet je werkgever dan een kaderstellend plan opstellen waarbinnen de teams/individuen dat gaan regelen. Dat kader moet (verplicht) in overleg met betrokken vakbonden gemaakt worden en door de OR (verplicht) worden voorgelegd aan de eigen achterban/ het personeel voordat het wordt vastgesteld. Zodra dit kader is vastgesteld vervalt de bevoegdheid van de werkgever de roostering eenzijdig te bepalen. (alle vergoedingen die horen bij werk, overwerk etc blijven ongewijzigd en vallen niet onder het kader) Zolang het kader nog niet is vastgesteld (uiterlijk tot 2017) blijft al het voorgaande in tact.

    Andere dagen werken:
    Op de vraag of vriendin mag worden gevraagd op andere dan reguliere dagen te werken, is het antwoord 'ja', tenzij in haar eigen individuele contract de uitzondering is gemaakt, of elders is vastgelegd en zelfs dan is de vraag of de vraag in bedrijfsbelang legitiem is. Hoe dan ook; wees voorzichtig met een 'nee'. Eea wel met inachtneming van het gelijkwaardig overleg mbt roostering wat ik hierboven beschrijf in de ATW/ATB: Ik ga er even vanuit dat per eigen contract niet is geregeld dat vriendin op bepaalde dagen/dagdelen niet wordt ingeroosterd. Dat betekent feitelijk dat ze haar handtekening heeft gezet onder: 'ik lever deze bepaalde arbeid, in ruil voor loon, tegen (gemiddeld) 21 uren per week onder de voorwaarden van de CAO VVT'. Die CAO schrijft vervolgens bovenstaande wijze van roostering voor. En daarmee is het gedaan. Wel kan zij haar belangen afwegen tegen bedrijfsbelang, waarbij gezegd moet zijn dat de werkgever best tijd kan geven evt verstoring tussen werk-prive balans te herstellen, maar een werkgever nooit tot in lengte van dagen verantwoordelijk wordt gehouden voor, bijvoorbeeld, mantelzorg of de opvang van kinderen. Overleg is hier the key word. Het is een nuance die elke keer weer afgewogen moet worden. Nergens hard vastgelegd, dus vele mazen in die wet..


    Pauzes:
    Hoofdstuk 5 CAO (5.2) zegt : Per dagdeel (ochtend, middag, avond) heeft ze recht op een koffie/thee pauze (dagdeel is 4 uur) Duurt die pauze korter dan een kwartier, dan is het werktijd, duurt ie langer dan een kwartier, dan is het eigen tijd.

    ATW/ATB schrijft voor: Als je langer dan 5,5 uur werkt, heb je recht op minimaal 30 minuten pauze. De pauze mag worden gesplitst in 2 keer een kwartier.
    Als je langer dan 10 uur werkt, heb je recht op 45 minuten pauze. De pauze mag worden gesplitst in meer pauzes van minimaal een kwartier.

    In de CAO lees je dus dat je bij een dagdeel recht hebt op een pauze, en stijgt daarbij boven de ATW/ATB uit. Dat mag.

    Omdat de CAO een verplichtend karakter kent, is geen pauze gedurende een dagdeel, maar ten minste na 5,5 uur dus een no go.. De betaling (wat valt onder werktijd) staat hierboven.

    Vergoedingen reizen:
    Ik ga in het voorbeeld van je vriendin uit van een situatie waarin ze van huis naar haar eerste client reist, en van daaruit naar de volgende en vanuit haar laatste client naar huis. Zij ken t daarbij dus geen vaste standplaats. Als het anders is, en zij wel een vaste standplaats kent, dan hoor ik het graag, want dan is het weer anders:

    Woon-werk kent een vergoeding van eigen huis naar de eerste clientenwoning. Per vervoermiddel staat het gespecificeerd in Hoofstuk 9 van de CAO (9.2). Ik lees dat ze op de fiets gaat: Woon-werk (eerste huis client: 1,11 euro netto per dag. Voor de reizen werk-werk is geen vergoeding geregeld bij CAO, indien zij geen vaste werklokatie is toegewezen (vaste standplaats) vanwaar ze naar cli?nten reist.


    Zo, en dan nu; werkgever doet ws niet op alle punten wat hij moet doen. Ik schrijf het vaker, en nu weer. Rechten heb je, maar soms moet je ze claimen om ze te krijgen. Dat is een individuele afweging en ga ik niet over. Ik hoop zelf dat ze het doet; werkgevers in de thuiszorgbranche doen het over het algemeen niet goed; er heeft heel lang geen CAO gelegen, er wordt door personeel al 5 jaren achtereenvolgens strijd en actie gevoerd om het minimale eruit te halen. De ontslaggolf is enorm, het eenzijdige dwingen tot inleveren neemt schandalige vormen aan, en dat van het schamele loontje wat ze krijgen en de belabberde arbeidsomstandigheden. Ik durf te zeggen dat de werkgeversvereniging ActiZ een asociale werkgever is. Ik hoop dus dat iedereen, werkzaam in de thuiszorg, op zijn minst weet vast te houden wat met heel hard knokken voor elkaar is gekomen. Het is al het minimale... Ik wens je vriendin heel veel sterkte, en hoop dat ze haar werkplezier terugvindt..

    disclaimer; vergeef me evt typ-en taalfouten, maar ik heb gewoon geen zin om mijn eigen lap tekst door te nemen daarop hahaha
  3. Bericht van Mikky is op 18-07-2015 om 19:49:09 uur verwijderd door Mikky.

    Reden: vraag niet goed gelezen...

     
  4. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    pfffff... lap tekst kwijt...

    Opnieuw... wacht ff
  5. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    Principe is:
    Woon-werk is rusttijd = eigen tijd
    Werk-werk is arbeidstijd = betaald



    Maar zo makkelijk als het klinkt, is het in de praktijk niet, als je geen vaste standplaats hebt.

    Als je van huis naar meerdere klussen reist, of dagelijks naar een andere klus, dan is het werktijd

    Als je van huis dagelijks of gedurende langere tijd naar dezelfde klus reist (of van dezelfde klus naar huis) dan is het wel weer rusttijd..



    De vraag is dus;
    Reist ze elke werkdag eerst/ of gedurende langere tijd naar hetzelfde huis, of van hetzelfde huis naar haar eigen huis, dan is het eigen tijd.

    Of

    Heeft ze aan het begin en eind van haar werkdagen steeds een andere adres, dan is het werktijd.. en dus betaald..
  6. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    Werkgever zit hier fout.. simpel als dat.

    Ze heeft bij cao recht op die pauze per dagdeel. Meer dan een kwartier pauze is eigen tijd (bv lunch). Niet alleen wordt hier de cao overtreden, maar als ze langer dan 5,5 uur werkt zonder pauze dan overtreedt werkgever ook hier de wet. (2 uur poetsen, half uur fietsen, weer 2 uur poetsen dwingt dus bij cao al een pauze af, maar ook bij wet)


    Haar werk werk verkeer is werktijd, dat is bij atw geregeld. Wordt dit niet toegepast, dan overtreedt werkgever de wet.

    Woon werk kent een vergoeding, ook per fiets: 1,11 per dag. Krijgt ze die niet, dan overtreedt werkgever de cao en heeft ze een vordering op hem.

    Werk werk vergoeding is niet bij cao geregeld voor haar functie, wellicht in de organisatie bij bedrijfseigen regeling wel zelf wel..

    Aan de hand van jouw verhaal dat ze nu in haar huidige werkverdeling verschillende start-en eindadressen kent, en geen langdurig zelfde begin en eindadres meer, lijkt het erop dat haar woonwerk verkeer werktijd is. Maar die vind ik op afstand lastig te beoordelen, is op basis van wat ik nu lees van jou

    Haar roostering dient plaats te vinden zoals in mijn eerste bericht, verandering van werkdagen wordt echter lastig tegen te houden, maar zou desondanks een resultaat moeten zijn van gelijkwaardig overleg, rekening houdend met verschillende belangen..

    Deze regels zijn van toepassing op haar. Werkgever heeft hierin geen keuze, aangezien het enerzijds wet is en anderszijds de CAO algemeen verbindend is verklaard en daarmee ook dwingend recht is.

    Doet hij dat niet, dan zit hij fout. Kan er niks anders van maken..


    Dus dat er dingen niet volgens de regels worden toegepast door werkgever lijkt me helder.. de vervolgvraag is wat ze met dat gegeven wil doen.. Gaat ze door met inleveren van waar ze recht op heeft, of claimt ze haar recht..
  7. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    Woon werk en werk werk reizen zijn onder te verdelen in tijd en geld dus.. let goed op dit verschil

    Woon werk is/lijkt werkTIJD (vanwege de verschillende andressen waar ze heen reist vanuit huis) en kent een vergoeding afhankelijk van het vervoersmiddel. Als zij naar een vast adres reist, dan is het eigen TIJD/ rustTIJD, maar kent het nog steeds een vergoeding

    Werk werk is werkTIJD en kent in haar functie geen extra vergoeding bovenop haar salaris..
  8. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    quote:
    Dit schreef ArnoM



    Is er niet iets als gewoonterecht ontstaan? Als een persoon al jaren op dezelfde dagen/tijden wordt ingeroosterd dat ze dan er vanuit mag gaan dat dat blijvend is?

    Dat verlies je..
    In beginsel is dat waar en lijkt het heel wat. In de praktijk zul je worden overruled door andere regelgeving..

    Werkgever heeft de ondernemersvrijheid om in bedrijfsbelang anders te organiseren. Dat reorganiseren (wat gewoon mag) kan iets betekenen voor bv jouw werktijden. Werkgever moet dan rekening houden met de deal die hij met jou heeft, inclusief je verworven rechten. Dat betekent dat hij de verplichting jou te herplaatsen op passende arbeid: zo goed als mogelijk om en nabij hetzelfde wat je nu doet, rekening houden met uren, achtergrond, functie inhoud, opleiding.. Werkgever biedt je dan dus hetzelfde werk, zelfde uren, zelfde inhoud... Op andere dagen... Is passend..

    Burgerlijk Wetboek zegt vervolgens dat de passende arbeid, arbeid is conform arbeidsovereenkomst, en dus biedt werkgever je hier feitelijk arbeid conform je arbeidsovereenkomst.
    Als je dit niet wil doen, dan kan dat, maar dan beeindig je feitelijk op eigen initiatief je deal/ arbeidsovereenkomst: 'ik lever arbeid in ruil voor loon'.. en dat kan. Zonder WW..
  9. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    quote:
    Dit schreef twelve


    Dus gewoon even concreet in Jip en Janneke taal:

    Als zij een arbeidscontract heeft van 21 uur, en de praktijk blijkt dat zij bijvoorbeeld 5 uur kwijt is om te fietsen van werk naar werk (=van client A naar client B), dat er dan 16 uur overblijft om te poetsen.

    Klopt, en afhankelijk van de roostering heeft ze dan ook per ochtend, middag, avond ook nog recht op koffiepauze = werktijd.. en als ze nog naar verschillende adressen reist van woon naar werk, is dat ook werktijd.. dus dat gaat er dan ook nog vanaf..

    En vergeet de 1,11 woon werk (fietsen) per dag niet.. das wel 33 euro per maand.. das toch een leuke boodschappenkar bij de Aldi..
  10. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    quote:
    Dit schreef Madam_Mikmak
    Fietsvergoeding is bij ons 1, 09 per dag ongeacht het aantal kilometers.

    Volgens de CAO niet..
  11. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    quote:
    Dit schreef twelve


    Dankjewel Mikky.

    De fietsvergoeding heeft ze wel, weet (nog) niet of dat bedrag is, maar wel heb ik van haar begrepen dat het bedrag eerst hoger was, maar dat hebben ze verlaagd.

    Succes, ik hoor wel als er meer nodig is :-)
Terug naar de lijst