Zelfvoorzienend wonen

Zelfvoorzienend wonen 

Onderwerp van cool_lizz

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. cool_lizz
    Met een missie

    Toon alleen de berichten van cool_lizz
    In het draadje over woongroepen kwam ook het onderwerp zelfvoorzienend wonen aan de orde.
    Ik vind het een erg boeiend onderwerp, en voor de toekomst zie ik mezelf graag onafhankelijk van allerlei grote bedrijven mbt geld, elektriciteit, water en gas.
    Is het utopie, of wel degelijk mogelijk?

    In ieder geval werd ik getriggerd door deze advertentie op Marktplaats.
    Een fantastisch mooi huis in een prachtige omgeving....

    >>LINK<<

    Mijn droom lag oorspronkelijk niet in Zweden maar in Afrika, maar dromen mag onbegrensd en altijd....Smile
  2. cool_lizz
    Met een missie

    Toon alleen de berichten van cool_lizz

    Ja prachtig he!
    En precies mijn smaak ook nog Smile
    En helemaal niet duur Smile.

    ''Het hele huis wordt extra verwarmd met een CV (hout gestookt ofwel vedpanna) die de gietijzeren radiatoren verwarmen. Ook de boiler is hierop aangesloten. Desgewenst kan het huis ook verwarmd worden met electra. Deze voorziening (Elpatron) is in 2003 geplaatst. De kachel in de kelder is eenvoudig uit te breiden met een pelletvoorziening, zonneboiler of een bergwarmtesysteem. Wij zelf stoken hier graag met hout. Onze maandelijkse elektriciteitsrekening is hierdoor verwaarloosbaar tot een kleine 30 euro.

    Het huis heeft een eigen waterpomp met drinkbaar water dat voldoet aan de strenge Zweedse eisen. De put is 84 meter diep geslagen en geeft in de droogste zomer vers water. U heeft zo geen factuur voor uw drinkwater. Er is ook een oude nostalgische waterput. De handpomp (aanwezig) moet dan opnieuw worden aangesloten.

    De water-afvoeren zijn aangesloten op een (driekamer) sceptic tank. Hierdoor heeft u geen vaste rioolkosten.De gemeente kan de ondergrondse tank komen legen. Doorgaans is dat 1 keer per drie jaar voor ongeveer 80 euro per keer''.

  3. cool_lizz
    Met een missie

    Toon alleen de berichten van cool_lizz

    quote:
    Dit schreef Ingridk
    Het ziet er prachtig uit. 't Lijkt een sprookje zo'n prachtig rood huisje midden in het groen. Ik zou zo graag mee dromen. Mensen met een tuintje moeten dit zien als het paradijs. Ik voel wel een grote MAAAARRRR... Ik weet wat het is om hectaren met bomen, gras, hagen en fruit en moestuin bij te houden in mijn eentje met twee God zij dank steeds groter en sterker wordende jongens die ontzettend lief meehelpen. Iedereen die hier komt en over het erf loopt roept van "O, wat zit je hier mooi!" En ik roep heel hard van JA en dat het ook de mooiste plek op aarde is ( nou ja, na de advertentie gelezen te hebben, de een na mooiste) maar ik zeg maar niet dat het is echt niet alleen maar romantiek is maar gewoon keihard aan de bak en kilometers draaien, kleding en meubels van de kringloop en brood van gisteren halen bij de fabriek. Zal in Zweden vast niet anders zijn.
    Ik zou zeggen leuk, maar neem drie mannen mee voor de tractor en de machines, het omzagen van bomen ( doodeng!), vuurtjes stoken, hout hakken, alle reparaties aan huis en zeker ook een loodgieter voor kapotgevroren leidingen omdat je ziek in bed lag en de kruiwagen met hout niet van zijn plek kreeg en het heel heel koud was buiten je bedje....

    Drie mannen mee.... genoteerd! ;-)

    ....Ik begrijp je.
    En inderdaad, het blijft bij dromen want zes maanden wonen in een omgeving met een temperatuur ver onder 0 dat zie ik niet zitten.
    Maar het huisje (of in ieder geval de foto's :-)) zien er fantastisch uit.
    Uit een boek, en dan nog zou je bijna denken dat het geschilderd is.

  4. cool_lizz
    Met een missie

    Toon alleen de berichten van cool_lizz

    quote:
    Dit schreef Tuwa


    En Onze Lieve Heer heeft de bomen gemaakt? Smile

    Het is de naam, zelfvoorzienend leven. Natuurlijk heeft het beperkingen.
    Ik zou zeggen, verdiep je er eens in voordat je gaat roepen. (geldt ook voor Tinus)
    Niet voor niets staat dit in de rubriek wonen en werken,
    niet in off-topic.
  5. cool_lizz
    Met een missie

    Toon alleen de berichten van cool_lizz

    quote:
    Dit schreef Tuwa


    Wat hebben jullie vandaag? Schrijf ik zo onduidelijk? SmileSmile

    Wanneer ik Tinus quote reageer ik op zijn bericht.
    En zijn bericht vind ik mierenneukerig.

    Smile
    Ooooh
    Nou dat was mij dus niet duidelijk nee...
    Gelukkig maar, ik vond t al zo raar.
  6. cool_lizz
    Met een missie

    Toon alleen de berichten van cool_lizz

    Ja leuk Hetty!
    Het is echt prachtig he?!
  7. cool_lizz
    Met een missie

    Toon alleen de berichten van cool_lizz

    quote:
    Dit schreef Zelazny
    Het lijkt mij ook fantastisch. Behalve dan dat ik zelf helemaal niet geschikt ben voor zoiets. Ik krijg de gratis moestuintjes van de AH niet eens opgekweekt :-(

    Smile
    Als de moestuintjes van AH de maatstaf zijn dan is 99% van de bevolking ongeschikt om een moestuin te hebben..
  8. cool_lizz
    Met een missie

    Toon alleen de berichten van cool_lizz

    quote:
    Dit schreef Hetty

    Cool_lizz
    Ik roep het volgens mij al twee jaar .. kom eens kijken bij mij en bij de waterval.
    Je bent nog steeds van harte welkom

    Groetjes Hetty :)


    Ja lijkt me leuk! En nogmaals dankjewel voor je uitnodiging. Ik was t eigenlijk een beetje vergeten.
    Heb je ook zo 'n mooi huis Hetty?
  9. cool_lizz
    Met een missie

    Toon alleen de berichten van cool_lizz

    quote:
    Dit schreef ArnoM



    Eerlijk gezegd geloof ik wel dat dat zo is.
    De meesten kunnen echt niet meer zelf hun eten laten groeien. En ik ben daar 1 van... Dochter is wat dat betreft daar nu al beter in dan ik.

    Het is volgens mij geen kwestie van kunnen maar van willen en weten.
  10. cool_lizz
    Met een missie

    Toon alleen de berichten van cool_lizz

    Haha je houdt het graag spannend :-).

    Ik heb voor de grap nog even gekeken op marktplaats. En kijk; nog veel meer moois...

    >>LINK<<

    Er zit ook een vraag bij van een gezin dat zelf maar vijf weken in een huisje is, en vraagt om andere liefhebbers voor de andere weken tegen kostprijs en ''wat'' onderhoud.....
  11. cool_lizz
    Met een missie

    Toon alleen de berichten van cool_lizz

    quote:
    Dit schreef Hetty

    Nee hoor maar mijn computer is vorig jaar gecrasht en er zijn heel veel foto's weg.

    Moeten wij dan maar eerst proberen hoe het is daar in Zweden
    zie >>LINK<<

    Maar je bedoelt deze

    >>LINK<<

    mail jij Henk en Lobke of moet ik het doen .. (het is natuurlijk wel een heel eind rijden)
    😁
    Mail jij Henk en Lobke maar.
    Ik begin morgen een nieuw schooljaar en moet voorlopig flink aan de bak.
    Voor iedereen die nog wel wat weken vakantie kan gebruiken lijkt het mij best ideaal.
    Of weet je....over x weken is t alweer herfstvakantie!! Zweden lijkt me een prachtige bestemming.

    Ja ik heb al eens gereisd met de bus van Kopenhagen naar Malmo. De afstand valt best mee. En vliegtickets kosten ook niet meer zoveel...

    nb
    wat is t toch lastig om on topic te blijven Smile
  12. cool_lizz
    Met een missie

    Toon alleen de berichten van cool_lizz

    quote:
    Dit schreef Hetty

    Nee dat is voorbereidend op het zelfvoorzienend wonen. Is hartstikke on topic
    Ik heb vandaag geleerd te schilderen met goedkope krijtverf
    kan ik weer toepassen in Zweden.

    Succes met je studie (ik moet zelf eerst even beter worden voordat ik ze mail)

    Oh ! Beterschap !
Terug naar de lijst