Nieuwe regels toewijzen sociale huurwoningen

Nieuwe regels toewijzen sociale huurwoningen 

Onderwerp van kaatje

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Singa
    BLYe eenouder

    Toon alleen de berichten van Singa
    quote:
    Dit schreef Margo

    Oh! Wat een giller... We moeten dus vooral niet meer gaan werken, want stel je voor dat we zonder baan komen te zitten...

    Dat is toch gewoon hoe het gaat in het leven? Ik heb m?eten kopen omdat ik geen urgentie kreeg. En ik kan ook niet zonder baan komen te zitten, maar dat is toch geen reden om dan maar geld te blijven trekken van de overheid??
    Daarnaast zijn er genoeg mensen die prima 600 huur kunnen betalen, maar liever 3 dagen thuis zitten en hun hand ophouden voor huursubsidie.
    Sorry hoor...

    Ken er wel een aantal die zich rotrekenen wat toeslagen betreft, bewust niet meer gaan werken om die reden, etc. Lijkt mij erg onzekere factor. Echt lage inkomens hebben niet zoveel keuze en moeten het wel mede van huurtoeslag hebben. Ben bang dat zij anders op een lagere huur noch compensatie in huurtoeslag mogen rekenen. Daarnaast zijn betaalbare sociale huurwoningen in de praktijk gewoon schaars.
    Voor anderen mag het inderdaad best als stimulans werken maar door vele andere factoren stappen die lang niet 'zo maar even' over naar duurdere huurwoningen of koop.
  2. Singa
    BLYe eenouder

    Toon alleen de berichten van Singa
    quote:
    Dit schreef Margo

    Ik bedoel ook niet iedereen natuurlijk.

    Was voor mij duidelijk. Meer degenen die best meer inkomen zouden kunnen verwerven. Nederland - toch nog wel een beetje - subsidieland (als je gaat kopen, ook weer HRA) en kampioen deeltijd werken (werk zelf ook 36 uur hoor).
  3. Singa
    BLYe eenouder

    Toon alleen de berichten van Singa
    quote:
    Dit schreef marinus


    Inderdaad, laten ze daar die 5 miljard maar aan besteden, ipv andere lastenverlichtingen. Ik had het geluk dat ik (net) kon kopen, en betaal aan hypotheek minder dan ik zou huren. Veel mensen kunnen geen hypotheek krijgen (door verschillende vreemde regels) en zijn veroordeeld aan een (duur) huurhuis. Hoezo gelijkheid?

    Da's waar. Vooral bij NHG zijn de regels absurd streng. Zou dan ook wat mee moeten gebeuren maar of de overheid dat aandurft..
  4. Singa
    BLYe eenouder

    Toon alleen de berichten van Singa
    quote:
    Dit schreef marinus


    Op dit moment is het met de (relatief) lage huizenprijzen en de lage hypotheekrente gunstig een huis te kopen. Je hebt geen last van huurverhogingen en kan doen en laten in de woning wat je zelf wilt, over 30 jaar heb je bijna geen woonlasten meer waardoor je ook niet extra pensioen hoeft op te bouwen.

    Met een bruto jaarsalaris van 30000 kan je tegenwoordig zo'n 135000 hypotheek krijgen. Een leuke (tussen) woning hier begin bij zo'n 160000 met bijkomende kosten wordt dit minimaal maar zo 165000. een gat van 30000 dus. Niet iedereen heeft dat zomaar op de plank liggen.

    Tegenwoordig zijn er wel startersleningen, maar daar komen wij als eenoudergezinnen (bijna) nooit voor in aanmerking. Wellicht een idee voor de gemeenten om doorstart-leningen aan te bieden ;-)

    Eens, maar zie niet dat op zoiets wordt ingezet. Dus, duur huren..Smile
  5. Singa
    BLYe eenouder

    Toon alleen de berichten van Singa
    quote:
    Dit schreef Zelazny


    Ik zou dat niet echt een fijn idee vinden. NHG is bedoeld om de tekorten aan te vullen bij tegenvallende opbrengst. Ik moet er niet aan denken dat daarin ook hypotheken van 5 ton toegestaan zou worden. Dan is de NHG-pot zo leeg.

    Dat laatste zeker niet. Die bovengrens is prima. Maar je mag vooral geen andere financi?le verplichting(en) hebben, want drukt leenbedrag enorm. Liep ik zelf paar jaar geleden tegenaan want ik had andere lening af te lossen. Kunst- en vliegwerk voor nodig geweest om t rond te krijgen terwijl ik qua inkomen goed zat/zit. Maar ook dat valt niet mee. Met vriendin laatst nog bekeken, kan garagebox kopen.. Smile
  6. Singa
    BLYe eenouder

    Toon alleen de berichten van Singa
    quote:
    Dit schreef piera


    Een beetje huis doet hier 189.000. Klein en.oud is wat goedkoper :-)

    Markt is weer aardig overspannen aan het raken. Hoor nu voor de vierde keer deze week dat iemand heel kort na te koop aanbieden verkocht voor vraagprijs en zelfs daarboven.
  7. Singa
    BLYe eenouder

    Toon alleen de berichten van Singa
    quote:
    Dit schreef Zelazny


    Het valt hier gelukkig nog mee. Wat me wel opvalt, is dat mensen geen lage (openings)boden meer accepteren. Bijna alsof de vraagprijs een vaste prijs is. Met 5 % onder de vraagprijs heb je al een hele goede deal.

    Ja, beter niet te laag gaan zitten, lijkt t.
  8. Singa
    BLYe eenouder

    Toon alleen de berichten van Singa
    quote:
    Dit schreef piera


    Die van de wbv doen al jaren 189.000.
    Behalve dan de hele oude en kleine :-)

    Of die enorme klussers waarvoor je nog veul tijd, handigheid en flink budget nodig hebt.
  9. Singa
    BLYe eenouder

    Toon alleen de berichten van Singa
    Is er nog zo'n koopgarant regeling die wel zou kunnen passen? (Geen verstand van hoor, maar wel eens gehoord dat huurders met behulp hiervan van wbv kochten).
  10. Singa
    BLYe eenouder

    Toon alleen de berichten van Singa
    quote:
    Dit schreef piera
    Ik heb op een huis gereageerd!

    Eerst met inkomen van 2014. Toen stond ik op nummer 258 ofzo van de 300. Ik heb de wbv gebeld, omdat ik dit vreemd vond. Meestal sta ik in die wijk rond de 10 of 13 in de rij. Volgens wbv kwam dat echter niet door mijn inkomen, maar omdat het aan grote gezinnen wordt toegewezen (zolder is ook slaapkamer).
    Toen heb ik nogmaals gereageerd met huidige inkomen en nu sta ik op nummer 11. Verhaal van de wbv mbt passend toewijzen klopte dus niet. Niet kindertal, maar toch inkomen bepaalt de plaats in de rij.

    Maar goed, sta op nummer 11. Ik verwacht er niet echt iets van alhoewel je het nooit weet. Vorige keer was ik nummer 13 in de rij en kon ik het ook krijgen. Dezelfde populaire wijk.

    Het is een huis uit de jaren 50. Beneden klein (woonkamer 22 m2, keuken 5 k2m), kleiner dan wat ik nu heb, maar boven groter, omdat de zolder officieel slaapkamer is en vaste trap heeft. En dat biedt weer veel mogelijkheden.

    Ook al reken ik er niet op, gezien mijn vorige ervaring vind ik het toch wel een beetje spannend. Het zou zo tof zijn om in de wijk te wonen waar mijn kind op school zit.

    Wow, zou tof zijn! Is echt leuk wijkje..
  11. Singa
    BLYe eenouder

    Toon alleen de berichten van Singa
    quote:
    Dit schreef piera


    Jaaaa! Maar ik reken er niet op. Nog een paar jaar wachten denk ik. Huis staat op de brede laan...met rails ih midden. Echt kei tof.

    Sta inmiddels op nummer 15. Gaat em dus niet meer worden. En dan sta je ruim 8 jaar ingeschreven als woningzoekende...dramatisch.

    Zou wel heeeel leuk zijn!!
    En ja, ik kreeg ook pas appartement (centrum) nadat ik al zo'n 10 jaar ingeschreven stond. Waardeloos.
  12. Singa
    BLYe eenouder

    Toon alleen de berichten van Singa
    Gelukkig blijven sommigen out of the box denken
    Trouw/Rotterdamse stichting koopt huizen voor Syrische gezinnen
    >>LINK<<
Terug naar de lijst