Elektrische fiets

Elektrische fiets 

Onderwerp van Jeli

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    quote:
    Dit schreef jeli
    Ik denk erover om een elektrische fiets aan te schaffen maar zou van 'OA elektrische fiets bezitters' graag wat dingen weten.

    Als je een elektrische fiets hebt:
    1. Welke heb je?
    2. Ben je er tevreden mee?
    3. Zo niet, hoe komt dat?
    4. Heb je tips voor mij bij aanschaf?
    5. Heeft er iemand ervaring met ebike4all?
    Zijn er andere relevante zaken die ik zou moeten weten als ik zo'n fiets aan wil schaffen?

    Ben benieuwd naar de antwoorden. Smile

    1. Gazelle Easy Glider, Gazelle Orange Innergy, Stella
    2. De easy glider is al van even geleden (10 jr) en was ik toen niet tevreden over. Hij maakte permanent herrie (klapperende ketting) wat niet op te lossen was. Daarnaast moesten de tandwielen meerdere keren vervangen worden en ineens van ene op andere moment begaf de accu het. De fiets is gestolen. Ik kreeg hierna de Innergy. Fietste prima, nauwelijks reparaties, maar wel meerdere keren de losse display (tevens regelcentrum van de aansturing) vervangen en een paar keer de motor. De accu liep erg terug (minder dan 30km kon ik er mee rijden) en de ondersteuning werd steeds zwakker. Nu heb ik een Stella Modena Royale. Krachtige motor die meerdere ondersteuningsniveaus heeft. 8 versnellingen en een accu die lang mee gaat. Ik heb deze sinds mei. Ben er erg tevreden mee, ook al heb ik inmiddels een nieuwe motor gekregen en een nieuwe display. Motor liep vast en display bleek niet bestand tegen stortbui.
    3. zie bovenstaande
    4. ga proefritjes maken! Van Stella komen ze bij je aan huis, is de moeite waard. Kijk naar de actieradius en realiseer je dat de resultaten die zij aangeven onder de meest ideale weersomstandigheden zijn (geen wind, vlakke weg en nauwelijks ondersteuning).
    5. geen ervaring mee
  2. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    quote:
    Dit schreef AnnaM
    Ik heb een sparta en die bevalt me goed maar 1 belangrijk ding dat ik heb geleerd onlangs is de vorm van ondersteuning.
    Ik weet de offici?le benamingen niet en ben te lui om op te zoeken maar

    bij het ene systeem heb je ondersteuning in de vorm van aandrijving; dus je trapt en de accu geeft gas bij
    en bij het andere systeem is het nog van invloed hoe hard je zelf mee trapt; hoe harder dit is, hoe minder ondersteuning hij geeft en andersom.

    Dat is vooral van belang als je accu leeg is.
    Ik heb ondersteuning van de eerste soort en je trapt je rot als de accu onverhoopt leeg is..

    volgende fiets wordt er een met het tweede soort; is je accu dan leeg, dan kun je gewoon fietsen als met een 'gewone' fiets

    Je hebt trapkracht sensor en rotatie sensor. Dat is wat je bedoelt. Bij trapkracht is de hoeveelheid druk op de trapper de graadmeter van de ondersteuning, bij rotatie de omwenteling. Beiden gehad. Trapkracht sensor was echt fijn, maar de rotatie sensor is ook lekker hoor.

    Daarnaast heb je nog de middenmotor en de voor- of achterwiel motor aandrijving. Middenmotor komt vooral bij de duurdere varianten voor en men zegt dat dat de fijnste motor is. Ik heb zelf een voorwiel motor en vind ik lekker fietsen.

    Bij mijn Easy Glider (middenmotor) was gewoon fietsen nauwelijks te doen. Met de Innergy en de Stella gaat dat prima.
  3. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    quote:
    Dit schreef Ingridk


    Oei, Ik lees dit draadje heel ge?nteresseerd omdat het me heel fijn lijkt om er een te hebben en dan met een karretje erachter voor de hond of een doos voorop voor de boodschappen. ( ik woon niet naast de winkels) Maar mennn, wat zijn die dingen duur!

    Klopt, hoewel er ook wel goedkopere zijn. Mijne was 1500 euro, maar zelfde techniek hebben ze er ook 1 van 999 euro. Mijn fiets was duurder dan mijn auto, hihi.
  4. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    quote:
    Dit schreef jeli




    Hebben jullie fietsen de motor voor, midden of achter? En wat is de ervaring daarmee?

    De Glider had midden motor, de Innergy en de Stella voorwiel. Ik merk geen verschil eigenlijk. Vaak is middenmotor gecombineerd met trapkrachtsensor en voor/achterwiel motor met rotatie sensor. Ik verwachtte met rotatiesensor dat het minder lekker zou fietsen, maar in de praktijk merk ik dat dus niet.
  5. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    quote:
    Dit schreef jeli


    Dat heb ik in de winkels ook zo gehoord. Maar fijn om bevestigd te krijgen, dus dank je!

    Ik vind dat verkooppraat. Grootste nadeel van middenmotor met de bijbehorende trapkrachtsensor, is dat je vooruit schiet als je begint te fietsen. Zeker in het begin kan dat voor onbalans zorgen (ik ben met kind en al op die manier al es in de bosjes beland). Die motoren zijn niet zo zwaar meer. Bovendien hebben de nieuwe generaties ebikes ook vaak een ondersteuningsstand/vrijloop om te kunnen wandelen met de fiets zonder dat dat zwaar is, fiets beweegt zichzelf voort.

    Beste is het om dit soort verschillen te testen. Mooiste is het als je beide types een dag kunt uitproberen. Vlak na elkaar.
  6. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    quote:
    Dit schreef jeli


    Heeft dat zware trappen als de accu leeg is te maken met de motor in het voorwiel?

    Bij mijne niet.
  7. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    quote:
    Dit schreef Astrid
    Ik heb ook een Stella fiets sinds van de zomer. Hij fietst prima, allee de accu is snel leeg Smile Rond de 35 km, opladen duurt zo'n 5 en half uur. Ze zijn al een keer geweest, iets bijgesteld. Kan nu iets verder rijden met een accu. Als ik dit van te voren geweten had, had ik deze niet gekocht.

    Met mijn Stella en batterij fiets ik echt 60km op stand 6.
  8. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    quote:
    Dit schreef Rene_63

    Voordeel van middenmotor is ook dat banden verwisselen in het voorwiel een stuk simpeler is.
    Smile

    Dat is absoluut waar.
  9. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    quote:
    Dit schreef jeli


    Hahaha. Ik had mijn reactie geplaatst en toen dacht ik al; waarschijnlijk komt hier ??n of andere reactie op dat een elektrische fiets ook niet zo milieuvriendelijk is.
    En zie hier! Smile

    Maaruh, is een elektrische fiets echt alleen milieuvriendelijker dan een auto als je met groene stroom laadt?

    Ik heb geen groene stroom. (Geloof ik...)
    Kan ik wat milieuvriendelijkheid betreft dan beter auto blijven rijden?

    Niet dat dat de doorslag geeft om wel of geen elektrische fiets aan te schaffen maar ik ben wel benieuwd naar de antwoorden.

    Het is sowieso milieuvriendelijker om groene stroom te hebben.
    Het is sowieso milieuvriendelijker om te fietsen (met of zonder ondersteuning).

    Dus nee: niet beter om met de auto te rijden (tenzij je over een elektrisch exemplaar beschikt).
  10. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    quote:
    Dit schreef jeli
    @twelve
    Welke Stella heb je?
    Waar zit de motor?

    Stella heeft ook een fiets met middenmotor. De Modena MPF. Is duurder dan 2000 euro. In dat geval zou ik je aanraden een fiets te kopen van een 'echt' merk en niet een Stella. Merkfietsen met middenmotor zijn in de regel duurder dan 2000 euro. Hoewel onderstaande link aantoont dat ze ook goedkoper kunnen zijn Smile

    Deze winkel is niet al te duur. Hier een selectie van ebikes met middenmotor. Ik weet je lengte niet, maar die kun je zelf nog selecteren: >>LINK<<
  11. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    Zo te zien heeft jouw fiets een achteraandrijving. Ben benieuwd naar je ervaringen. Realiseer je wel dat 80km op een volle accu onder ideale omstandigheden is en bij de laagste ondersteuning! Mooie fiets om te zien, dat zeker.

    Wat mij opvalt is dat de meeste verkoop va ebikes met lage frames is (44/49cm). 56cm of hoger komt nauwelijks voor, zeker niet in het goedkope segment. Mijne heeft een framehoogte van 59cm.
  12. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    quote:
    Dit schreef gerrr
    Klopt maar ik heb dan ook gewoon als fiets dus niet voor woon werk. Het was voor mij een gewone fiets of ietsje meer betalen en dan een E Bike. Heb de gok gewaagd. Nu maar hopen dat het goed uitpakt :-) Fingers crossed.....

    Veel fijne kilometers gewenst! Ik vind het heerlijk en kan niet meer zonder.
Terug naar de lijst