Hypotheek

Hypotheek 

Onderwerp van Jacqueline_69

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Mijn huis staat te koop.
    Even fictieve cijfers om het gemakkelijk te houden: hypotheek is 170.000, bestaande uit 85.000 aflossingsvrij en 85.000 spaarhypotheek. In de verzekering (spaarpot) zit 10.000 euro.
    Vraagprijs is 160.000 euro.
    Als ik het voor die prijs verkoop, speel ik dan quite of zie ik iets over het hoofd?
    En als ik het verkoop voor zeg150.000, wat gebeurt er dan met de restschuld van 10.000?
    En wat als ik dan besluit geen ander huis te kopen, maar te gaan huren?
    Ben heel benieuwd naar jullie antwoorden, hoor een hoop verschillende verhalen....

  2. quote:
    Dit schreef Boep

    Kosten van de makelaar?


    Ingeval van restschuld zul je eerst met de bank in gesprek moeten. Zij moeten toestemming geven voor de verkoop want je heb straks een schuold bij hen. Heb je een plan hoe je dit gaat aflossen?
    Ik heb zelf in 2014 mijn huis ook met restschuld verkocht en die gefinancierd door een Doorlopend Krediet. Maar meefinancieren in je nieuwe hypotheek kan ook, als je besluit weer te kopen. Heb ik niet voor gekozen omdat ik wilde overstappen naar een andere hypotheekverstrekker en die heeft dan weer niet zoveel zin in een restschuld die je nog bij je oude bank hebt.
    Let wel: een restschuld drukt zwaar op wat je vervolgens weer aan een nieuwe hypotheek kunt lenen.

    Ja makelaarskosten weet ik maar die kan ik zelf wel betalen, los van de hypotheek.
    Mijn inkomen is behoorlijk gestegen, dus dat compenseert het drukken van de restschuld wel ga ik van uit. Waarom wilde je naar een andere hypotheekverstrekker? Niet tevreden over de oude?

  3. Ik verwacht inderdaad geen prijsstijging op korte of middellange termijn, dus daar op wachten heeft niet zo veel zin. Hypotheek is afgesloten in 2008 denk ik, of 2007, in ieder geval nog geen 15 jaar geleden. Dat is wel jammer dus. Goede uitleg Erna, ik begin enig zicht te krijgen op hoe het allemaal werkt. Meer ervaringen / tips blijven welkom!

  4. quote:
    Dit schreef Anke
    Spannend- ik heb zo n constructie dus lees mee!

    Weet je al wat je hierna gaat doen qua wonen?

    Nee. Ik twijfel tussen kopen, of huren totdat zoonlief over twee jaar in een andere plaats naar school moet en dan daar kopen. Jij?

  5. quote:
    Dit schreef Anke


    Ik wacht tot dochter op kamers gaat
    Ik wil iets kleins kopen, zomerhuisachtig in de natuur
    Ga ik 4 dagen pw bij vriend zitten en 3 dagen daar Smile- of andersom


    Waarom wil je t NU verkopen?

    Omdat mijn ex het huis naast me gekocht heeft. Hij is al een jaar aan het verbouwen dus zal er binnenkort wel gaan wonen. Het is echt de engste man die ik ken gebleken, om mezelf en zoon te beschermen neem ik een beetje verlies op de koop toe.

  6. quote:
    Dit schreef Anke


    Ik wacht tot dochter op kamers gaat
    Ik wil iets kleins kopen, zomerhuisachtig in de natuur
    Ga ik 4 dagen pw bij vriend zitten en 3 dagen daar Smile- of andersom


    Waarom wil je t NU verkopen?

    Wat leuk, een echt gevalletje win-win dus.

  7. quote:
    Dit schreef Inge


    is het dan niet handiger een paar jaar te verhuren?

    Waar moet ik dan zelf wonen?

  8. quote:
    Dit schreef Wieb



    Dat huurhuis waarover je twijfelt?

    Ik denk zomaar dat de hypotheekverstrekker dat geen goed idee gaat vinden. Maar ik kan het vragen natuurlijk.

  9. quote:
    Dit schreef Anke


    Smile ja dat lijkt me wel een plausibele reden ja.. wat lastig!

    Ja. Is lastig. Maar nu ik de beslissing genomen heb om hier weg te gaan geeft dat wel wat rust. Los van alle practische en financiele zaken dan.

  10. quote:
    Dit schreef Erna


    Ik verwachtte al dat je exvriend de achterliggende reden was. En dat vind ik sneu voor jou. Een spaarhypotheek mag je overigens nog meenemen naar een nieuwe koopwoning tot, ik dacht, een half jaar na overdracht huidige woning. Informeer dat even na bij je bank.

    Verhuur is inderdaad ook nog een goede optie. Dan kan alles blijven doorlopen qua hypotheek en kun je dat gebruiken voor de aankoop over 2 jaar. En met de huuropbrengsten kan jij dan hopelijk voor die 2 jaar elders huren totdat je zoon in die andere plaats naar school gaat en je daar wilt kopen. Nadeel is wel dat je als eerste natuurlijk toestemming van je hypotheekverstrekker moet hebben. 2: Je hypotheekrente niet aftrekbaar zal zijn. 3: Jij als verhuurder/eigenaar natuurlijk bij problemen met jouw huis dit zal moeten oplossen en dus geconfronteerd wordt met de buurman of voor alles een klusjesman zal moeten inhuren.

    Kun je desnoods niet gelijk in die andere plaats gaan kopen en dan zoon 2 jaar op en neer brengen oid of zoon nu al van school laten veranderen.


    Dat laatste kan wel als inderdaad blijkt dat gelijk kopen een betere optie is. M.b.t huur: het is een huis uit 1959, weliswaar gerenoveerd maar nooit vrij van kwaaltjes. Zou dus voor onderhoud inderdaad iemand in moeten huren, geen ideale situatie.

  11. Ja is gedoe, verhuur, niet mijn eerste keuze dus. Ook niet vanwege het feit dat ik dan nog steeds met hem geconfronteerd zou worden. Zal nu trouwens toch ook gebeuren, mijn ouders wonen drie huizen verder en twee goede vriendinnen naast me.

  12. Maandag een tweede bezichtiging. Wordt langzaam wat concreter allemaal. Inmiddels besloten dat ik niet ga verhuren en wat info opgevraagd bij een vriend die in hypotheken doet. Nu nog bedenken of ik wil gaan huren of kopen....
Terug naar de lijst