Benificair aanvaarden en dan?

Benificair aanvaarden en dan? 

Onderwerp van Sonja14

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Erna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Erna
    Ik krijg de indruk dat Sonja, of eigenlijk haar kinderen al deze stappen al jaren geleden hebben doorlopen toen ze de erfenis beneficiair aanvaardden. Immers heeft een en ander al jaren geleden plaatsgevonden en is het aanleveren van de lijsten met baten en schulden bij notaris/rechtbank iets wat zsm moet na overlijden.
    Blijkbaar kan/kunnen met de verkoop van de woning nu ook de (laatste) schuldeiser(s) worden betaald, zijnde in ieder geval de hypotheekverstrekker.
    De vraag is, als ik het althans goed begrijp, moet er nu dan nog iets gebeuren, zoals de (andere) notaris van zoon heeft aangegeven bij de aankoop van zijn woning. En zo ja, wat betreft dit dan? De link van Carla geeft deze laatste stap mijns inziens ook niet duidelijk weer. Maar ik heb er dan ook nooit mee te maken gehad.

    Kun je niet informeren bij de notaris die destijds jullie heeft begeleidt bij het beneficiair aanvaardden van de erfenis. Of anders bij het juridisch loket.
  2. Erna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Erna
    Zijn door de kinderen wel alle stappen van het beneficiair aanvaarden doorlopen? Er zal nl voor getekend zijn destijds. Dus zijn alle schuldeisers wel in kaart gebracht en is dit neergelegd bij de notaris/rechtbank, evenals de lijst met alle bezittingen.
    En als ze zich er vervolgens niet aan hebben gehouden hebben ze dan getekend voor alsnog zuiver aanvaarden.
    Ik krijg toch een beetje het gevoel dat jullie niet helemaal hebben gehandeld zoals het had gehoord. 1 handeling in strijd met beneficiair aanvaarden betekent weliswaar juridisch een zuivere aanvaarding maar dat moet dan nog wel verder worden vastgelegd. Is er bv wel aangifte van erfbelasting ed gedaan. Ik zou zeggen met spoed terug naar de notaris die het destijds heeft begeleid. En ja daar hangen kosten aan, maar die zijn onvermijdelijk. Bij niet juist handelen zouden de kosten nog wel eens veel hoger kunnen worden.

Terug naar de lijst