Dilemma...wat zouden jullie doen?

Dilemma...wat zouden jullie doen? 

Onderwerp van twelve

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. SFR
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van SFR
    quote:
    Dit schreef Dirk

    (..)

    maar je andere kant over de zwangerschap dan zou ik die persoon de proeftijd niet laten uitdienen en direct ontslaan want wil niet belazerd en voor het blok gezet worden.ik zou zbz geen jonge vrouw aannemen maar kiezen voor een wat oudere die de kinderen al groot heeft .Zie teveel gedoe bij bedrijven waarmee ik te maken heb .kleine bedrijven die daardoor veel problemen hebben omdat er vaak maar 1 persoon op de administratie zit..


    Nou, vertel dan wel het hele verhaal Dirk.. Het is de moeder van mijn dochter dus overkomen.(ontslag in proeftijd na bekendmaken zwangerschap). Tja, soms laten zaken zich niet plannen.. en wat doe je als net zwangere.. vertel je het of wacht je de veilige 12 weken af?

    De werkgever krijgt netjes looncompensatie van de SVB / (of UVW?) voor de 16 weken zwangerschapsverlof.. voor de kosten hoeft het dus niet direct een ramp te zijn.. al kan ik mij in kleine organisaties het verlies aan 'kennis' wel voorstellen.. Maar goed, daar is een mauw aan vast te knopen.. denk ik dan..

    Wat betreft de zoon van Twelve.. dat moet dan wel een verrekt hoog gekwalificeerde baan zijn, tegen een beperkte periode, dat er een inwerkperiode van 6 maanden voor staat...Smile

    Ik zou gewoon de baan aannemen.. het werk ligt niet voor het oprapen.. wellicht bevalt het wel zo goed dat de reis wordt uitgesteld.. OF het contract wordt niet verlengt..
    Bovendien.. schuldig voelen hoeft niet.. je zoon is natuurlijk niet verplicht zijn hele ziel en zaligheid te delen met de aanstaande werkgever.. Dat zal hij of zij andersom ook niet doen..
    Zie het als een stukje van de werkelijkheid niet vertellen... gebeurd zo vaak in het levenSmile
  2. SFR
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van SFR
    quote:
    Dit schreef Anke
    En die wetgeving..
    Ik vind t ruk
    We hebben een uitzendkracht die na 1 week ziek wordt. Hem weer terugnemen betekent 2e contract
    Dat betekent exit flexibiliteit in de arbeidsovereenkomsten OF een lange uitzendperiode.. En dat trekt een nonprofit-organisatie financieel niet


    Uh? Ziekte heeft geen opschortende werking?
  3. SFR
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van SFR
    quote:
    Dit schreef Bloem

    In een uitzendcontract wel. Dan geldt de samenwerking na ziekte als nieuw contract.


    Ok.
    Ook bij een zgn. detacheringsovereenkomst?
  4. SFR
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van SFR
    quote:
    Dit schreef twelve
    Mijn jongste zoon werkt sinds een half jaar bij een tankstation. Volgende week loopt zijn contract af en wordt niet meer verlengd.Pomp was 24/7 bemenst, maar gaat nu s'nachts dicht, dus personeel te veel.

    (..).


    Het zou mij niet verbazen dat de ontheffing op de winkeltijdenwet per 1 mei verlopen was.. Wat ik ervan lees op de digitale snelweg.. kan je zo'n ontheffing per jaar aanvragen bij de gemeente.. Kost in mijn gemeente al 300 euro....

    Ik kan mij voorstellen dat het 'slappe' tijden kunnen zijn in de nacht.. dan is niet verlengen misschien wel beter.. Echter, denk dat het idee / wens om dat dan te doen ook al wel een tijdje in het verleden ligt.. Smile

    Kortom, ?ls het bovenstaande zo is.. dan heeft je zoon al een 'ervaring met de grote mensen wereld' en ervaren dat de belangen van deelnemers in het zakelijke verkeer nogal eens ver uiteen kunnen staan/vallen.
  5. SFR
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van SFR
    quote:
    Dit schreef twelve
    Pfff, wat veel reacties...Allemaal heel hartelijk bedankt hiervoor! Nee, mijn zoon is er nog niet uit. Hij stopt het liever weg zie ik. Komt ook op dat op dit moment de focus even ergens anders ligt, nu een schoonzus van mij toch nog vrij onverwacht is overleden.


    Als eerste, gecondoleerd en sterkte gewenst.


    quote:
    Dit schreef twelve

    Overigens gaat het hier niet om voorliegen. Hem is niet gevraagd of hij nog toekomstplannen heeft.
    Hij wil dus gaan reizen en t.z.t. ook een HBO-studie gaan doen, maar weet eigenlijk nog niet wat...
    Dit even voor de duidelijkheid....


    Duidelijk. Heel begrijpelijk ook dat jongeren nog niet altijd weten wat ze willen qua inrichting van hun leven..
    Maak het niet groter dan het is.. vind ik.

    quote:
    Dit schreef twelve

    Bij deze werkgever betreft het een verkoopfunctie en gaat hij o.a. ook rondrijden in een bestelbusje naar de klanten om bestellingen af te leveren. Omdat het techniek betreft, zal hij alle benamingen van onderdelen eigen moeten maken, etc..


    Automaterialen of industri?le techniek?

    Wat betreft dat eerste,,, kan ook via thuisstudie, denk ik.. Tik willekeurig wat kentekens in op een auto-onderdelen site en je kan zo alle productgroepen 'doorlopen' op de benaming.

    Zo gebeurd het ook aan de balie.. Er wordt op kenteken of chassisnummer gezocht in het software programma.. Smile


    De reis gaat door en wordt niet uitgesteld. Verkering heeft hij al jaren. Vriendin gaat ook mee.


    quote:
    Dit schreef twelve

    Wordt vervolgd.....


    Kijk de eerste maand eens aan, of het werk bevalt. In de loop van de maanden, zo ergens in de zomer.. zou je zoon kunnen aangeven dat zijn reisplannen concreter zijn geworden en hij voornemens is dat te gaan ondernemen in de herfst..

    Misschien dat je zoon wel iemand kent die past voor de functie en hij dus zijn opvolger aandraagt.. helpt hij de WG ook.

    Tot slot.. als het werk wederzijds bevalt.. en de reisplannen zijn niet slecht ontvangen.. dan is het misschien wel mogelijk om bij terugkeer weer in dienst te komenSmile
  6. SFR
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van SFR
    quote:
    Dit schreef Anke
    En die wetgeving..
    Ik vind t ruk
    We hebben een uitzendkracht die na 1 week ziek wordt. Hem weer terugnemen betekent 2e contract
    Dat betekent exit flexibiliteit in de arbeidsovereenkomsten OF een lange uitzendperiode.. En dat trekt een nonprofit-organisatie financieel niet


    Via een ander forum kwam ik toch even op dit onderwerp uit..

    Inderdaad, een ziektedag is einde overeenkomst.. m??r er mag in fase A, bij uitzendwerk, oneindig een nieuwe overeenkomst gestart worden.. In fase B en C is dat anders.

    In fase A:

    Mag u een onbeperkt aantal uitzendovereenkomsten achter elkaar krijgen.
    Eindigt de uitzendovereenkomst automatisch als de opdrachtgever de inlening be?indigd.
    Heeft u alleen recht op loon over de gewerkte uren.
    Uw loon wordt wel doorbetaald op offici?le feestdagen als deze feestdag valt op een dag dat u normaal gesproken zou werken.
    U bouwt vakantiedagen (24 bij een fulltime dienstverband) en vakantietoeslag op.
    Als u ziek wordt, eindigt de uitzendovereenkomst automatisch.
    De eerste twee ziektedagen zijn wachtdagen. U ontvangt dan geen uitkering. Vanaf dag drie heeft u recht op een uitkering gedurende maximaal twee jaar van de Ziektewet (ZW). Deze uitkering wordt door het uitzendbureau het eerste jaar aangevuld tot 91% van uw uitkeringsdagloon. In jaar twee bedraagt het aanvullingspercentage 80%.
    Als u tenminste 21 jaar bent en minimaal 26 weken voor hetzelfde uitzendbureau hebt gewerkt, heeft u in principe recht op pensioenopbouw.


    Bron: >>LINK<<

    Met de onderstaande link / organisatie ben je waarschijnlijk wel bekend.
    >>LINK<<
Terug naar de lijst