mijn zoon van 16 wil zich(zijn bedrijf) inschrijven bij de kamer van koophandel.

mijn zoon van 16 wil zich(zijn bedrijf) inschrijven bij de kamer van koophandel. 

Onderwerp van anouschka

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. quote:
    Dit schreef twelve


    Helemaal met Peppie eens!

    Als het inderdaad gevolgen heeft voor jouw toeslagen, doordat hij teveel inkomsten heeft, dan lijkt het mij niet meer dan logisch dat jouw zoon dit compenseert.

    Als hij zo serieus bezig is dan vind ik dat hij die KvK-inschrijving echt moet doen. Ik zou er als voorwaarde er wel een boekhouder aan koppelen die de BTW-aangifte doet alsmede de belastingzaken (IB en toeslagen plus die van de gezinsleden) regelt. Dat is wel zo prettig en zo'n boekhouder verdient zich dubbel en dwars terug. Een goede boekhouder geeft ook goede tips voor aftrekposten, e.d.. Zo iemand is goud waard weet ik uit eigen ervaring.

    En dan hoop ik voor je zoon dat het een groot succes wordt! Dat is toch geweldig? Dan kan ie straks zijn eigen broek ophouden en hoeft nooit onder een baas te werken.
    Hier in de buurt is ooit ook een jongen in zijn schooljaren met een bedrijf gestart en die is nu multimiljonair. Dat zal niet voor iedere jonge ondernemer weggelegd zijn, maar als ik zo lees kan je zoon een goedbelegde boterham mee verdienen en hij maakt van zijn hobby zijn werk. Dat is super toch!?


    Helemaal met Twelve eens.

    Leven is soms ook risico's nemen, vallen en opstaan. Je niet laten belemmeren door alle mitsen en maar'en. Gewoon doen en leef! Smile
  2. quote:
    Dit schreef Lamagaan
    Ben meer dan 15 jaar ondernemer geweest, er komt wel wat meer bij kijken dan alleen een inschrijving bij de KvK.

    1) Aansprakelijkheid: je zoon gaat audiovisuele projecten doen / apparatuur verhuren. Wat gebeurt er als de boel in de fik vliegt of iemand ge?lektrocuteerd wordt? Gaat hij een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering hiervoor afsluiten? Uitsluiten via algemene voorwaarden kan maar ten dele, een huurder mag verwachten dat geleverde apparatuur deugelijk is.
    2) Bedrijfseconomisch: wat voor kosten gaat / kan hij maken, wat voor omzet verwacht hij, hoe gaat hij om met investeringen en afschijvingen? Je kunt overal een adviseur of boekhoeder voor inhuren, maar dat kost natuurlijk ook geld.
    3) Juridisch: hoe gaat hij contracten en algemene voorwaarden opstellen?
    4) Fiscaal: zorgt hij zelf voor aangifte omzetbelasting, de jaarrekening en aangifte inkomsten voor ondernemers?
    5) Service: hoe gaat hij ervoor zorgen dat hij bereikbaar is voor service als er vragen zijn of iets misgaat?
    6) Rechtsvorm: ik ga ervan uit dat hij voor een eenmanszaak kiest, omdat een BV oprichten een behoorlijk kostbare aangelegenheid is. Dan is hij hoofdelijk aansprakelijk voor alle verliezen, iets om je bewust van te zijn als het misgaat,

    Ik zou hem eerst een business plan laten schrijven en dat voorleggen aan een adviseur van de KvK, alsvorens in te schrijven (middels handlichting zoals Dion beschrijft). Dat kost overigens niets.

    Ten slotte: gevolgen voor toeslagen, kinderbijslag en inkomstenbelasting van jezelf lijken mij een kwestie van goede afspraken met je zoon. Als hij dermate winstgevend is dat dit impact gaat hebben, dan lijkt het me niet meer dan logisch dat hij jou compenseert voor jouw inkomensverlies.


    En dit voor iemand die Lamagaan heet h? en levenskunstenaar is. Misschien je naam toch maar aan passen?
  3. quote:
    Dit schreef Tinus

    Als je je zaakjes niet goed regelt, blijft er weinig tijd over voor dat levensgenieten....

    Ok?, levens genieten is een synoniem van levenskunstenaar?
Terug naar de lijst