Buitenlamp ophangen

Buitenlamp ophangen 

Onderwerp van Maret48


Dit onderwerp is gesloten.
door Maret48 zelf op 21 oktober 2016 om 13:20:02

Terug naar de lijst
  1. Lamagaan
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Lamagaan
    Een lamp aansluiten is - zoals iedereen hier eigenlijk al suggereert - een vrij eenvoudig klusje. En ongevaarlijk, als je de juiste maatregelen neemt.

    Dus... beginnen met de stroom eraf halen. De hoofdschakelaar omzetten is een manier, maar die gebruik ik zelf nooit. Je koelkast en diepvriezer hebben dan ook geen stroom meer, je hebt geen internet, televisie en vaste telefoon meer, en je kunt al je klokken in huis opnieuw instellen.

    Het is handiger om de groep uit te zetten waar de buitenverlichting op geschakeld is. Meestal staat in de meterkast wel duidelijk op welke groep wat geschakeld is.

    Vervolgens: testen, want meten is weten. Daarvoor kun je een simpele spanningszoeker, zo'n schroevedraaier met ingebouw lampje, gebruiken dat voor 2,95 in elke bouwmarkt te koop is. Voor de zekerheid test ik beide situaties, met stroom erop en eraf. Dus ik heb het lampje zien branden, op dat draadje of kroonsteentje staat dus stroom, en nu niet meer, geen stroom dus ik kan veilig werken.

    Vervolgens zonder stroom in alle rust alles zo goed mogelijk aansluiten. Onze elektrische installaties leveren wisselstroom, dus er is geen sprake van + en -, dus hoe de bruine of blauwe draad wordt aangesloten is niet belangrijk. De geel/groene draad wel, dat is de aarde, daar zit bij die buitenverlichting wel een apart aansluitpunt voor.

    Alles rustig en volgens de handleiding aangesloten, geen losse draadjes meer, dan de stroom er weer op zetten (hoofdschakelaar of nog handiger groep weer aan) en testen maar!

    Zo makkelijk is het, als je het een keertje gedaan hebt dan draai je er de rest van je leven je hand niet meer voor om.
Terug naar de lijst