Jumbo en pauze

Jumbo en pauze 

Onderwerp van kaatje

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje
    Zoon heeft een bijbaan bij de Jumbo. De ene keer staat hij voor 3 uurtjes ingepland, andere keer 4 of 5. Op zijn rooster wordt bij 4 uur of meer standaard 30 minuten pauze genoteerd. Zoon baalde hier van, want bij 4 of 5 uur werken, heeft hij voldoende aan 15 minuten.

    Nu zijn ze over gegaan op 'klokken', middels een tag. Daardoor dacht zoon (heel begrijpelijk) dat de tag dus wel zou registreren dat hij slechts 10/15 minuten pauze nam. Niet dus, er wordt standaard 30 minuten gerekend!

    Tja, pauze van 30 minuten hoeft werkgever niet uit te betalen, maar ik vraag me af of dit mag.....
  2. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje

    Ok?, bedankt voor de reacties.

    Dan ben ik heel benieuwd hoe het met de uren van een oud-klasgenoot van zoon gaat, want die heeft de afgelopen weken besloten helemaal geen pauze te nemen (hij werkte 5 tot 6 uur per dag), want dan zou hij meer verdienen. De kans is dus groot dat dit niet het geval is.

    Op de site van de Rijksoverheid staat; 30 minuten pauze bij meer dan 4,5 uur. Dat betekent dat zoon niet verplicht is om pauze te nemen bij 4 uurtjes werken. En toch wordt er 30 minuten loon ingehouden als hij die pauze niet neemt. Ik vind dit niet kloppen.
  3. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje

    quote:
    Dit schreef Dingetje
    Het kan je kind ook leren tijdig te pauzeren en niet almaar door te gaan. Dit zijn de voorwaarden waaronder je zoon werkt. Je zou je zoon ook de boodschap kunnen geven dat er nu eenmaal bepaalde voorwaarden zijn waaronder hij werkt.
    Als iemand gaat werken zou het logisch zijn dat diegene zich op de hoogte stelt van het reilen en zeilen bij de werkgever.


    Ik stimuleer pauze nemen ook! En gelukkig neemt hij die ook. Maar hij is bij 4 uur werken volgens de wetgeving niet verplicht een halfuur pauze te nemen. Dit mag ook een kwartier zijn, maar vervolgens wordt er wel 30 minuten loon ingehouden. Dit is lang niet bij iedereen die er werkt bekend.
  4. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje

    quote:
    Dit schreef Dingetje
    Je wilt gaan tornen aan de regels die de werkgever waar je zoon een overeenkomst mee is aangegaan hanteert binnen zijn bedrijf om je zoon tegemoet te komen ? Laat zoon dit zelf bespreken met zijn werkgever en als het niet anders kan is het aan je zoon om te blijven en zich er aan te houden of om te vertrekken. Denk ik.
    Overigens snap ik de flauwigheid er van wel hoor, gedoe om een stom half uurtje.


    Er staat nergens in het contract dat hij een halfuur pauze dient te nemen. Er staat nu standaard een halfuur pauze in zijn rooster. Het lullige is dat hij regelmatig ingepland staat voor 4 of 5 uur. Vervolgens neemt hij netjes pauze en dan blijkt dat hij na 3 uurtjes al naar huis kan, want eerder klaar dan verwacht. Natuurlijk kunnen dit soort dingen gebeuren, maar wel heel lullig dat je dan 'verplicht' een halfuur pauze hebt genomen, die je liever niet had. Hij was liever een halfuur eerder thuis geweest.

    Maar goed, ik weet nu dat die 30 minuten blijkbaar verplicht gesteld mag worden. Ik denk wel dat ze hierover naar alle vakkenvullers heel duidelijk moeten zijn, want de pubers willen geld verdienen, maar ook niet langer blijven dan noodzakelijk.
  5. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje

    quote:
    Dit schreef koen


    40 vakkenvullers, x 1/2 uur @ 5,50/u maakt 110,00 per dag voor de supermarkt, 100 vestigingen maakt 11.000,= per dag. ik denk dat ik wel begrijp waarom dit soort pietluttige regeltjes bestaan.


    5,50 euro? Smile Haal er maar 2 euro af.....
  6. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje

    quote:
    Dit schreef Arjen
    Algemeen:
    Volgens de Arbeidstijdenwet moet een pauze minimaal 15 minuten duren en moet tevens de dienst onderbreken. Als er tijdens een dienst meer dan 5,5 uur wordt gewerkt dan moet er sprake zijn van minimaal 30 minuten pauze. Deze pauzetijd mag worden gesplitst in 2 x 15 minuten. Als tijdens de dienst meer dan 10 uur wordt gewerkt, dan moet de dienst minimaal worden onderbroken door 45 minuten pauze, eventueel op te splitsen in 3 x 15 minuten. Bij collectieve regeling mag de pauze worden ingekort tot 15 minuten.

    Voor jongeren is het aangepast:

    De norm voor 15 jaar is na 4,5 uur werken, 30 minuten pauze verplicht. Hier kan zowel de werkgever als de werknemer niet onderuit. Echter gaat deze norm pas officieel in nadat er 4,5 uur zijn gewerkt. Je hoeft dus pas pauze te nemen na 4,5 uur werken! Als je dus van te voren al weet dat je maximaal 4,5 uur staat ingepland ben je niet verplicht om pauze te nemen.


    Thnx! Om dat laatste stuk gaat het me met name.

    @Dingetje: je maakt het wat groter dan het eigenlijk is. Het heeft niets met arbeidsethos te maken. Die heeft hij wel. We vonden het alleen raar dat zelfs bij korter dan 4,5 uur werken een halfuur pauze verplicht is. Het is prima, maar dan dient dit door werkgever goed te worden gecommuniceerd.
  7. kaatje
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van kaatje

    quote:
    Dit schreef Dingetje
    Sorry ! Ja, ik heb die neiging wel eens. Smile


    Geeft niet. Ik waardeer je input, alleen schoot je een beetje door Smile
Terug naar de lijst