Puber wordt 18, vraag

Puber wordt 18, vraag 

Onderwerp van Elisa875

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Erna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Erna
    Vergeet ook niet dat per eerste van de maand volgend op de maand dat kind 18 jaar wordt eveneens al de kindertoeslag komt te vervallen en dat dat ook het moment is dat de zorgverzekering moet ingaan. Zorgtoeslag ruim van te voren aanvragen, evenals eventuele scholierentoeslag . Zorgtoeslag wordt voor het eerst uitbetaald ronde de 20e van de maand waarin kind jarig is.
    Dit alles dient via een eigen rekening van het kind te lopen. Dus eventuele jongerenrekening omzetten in een studentenrekening, zolang kind nog op school zit of studeert. Deze paketten zijn nl gratis, een normale betaalrekening niet.
    Kind moet alles zelf aanvragen met digi-D.
  2. Erna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Erna
    quote:
    Dit schreef Tinus

    Precies. het is 'Mijn DUO', en niet 'Mijn moeder's DUO' Smile


    Wat is nu je punt? Waar zit je frustratie? Want ina-s had het ook over 'mijn duo' en niet over 'mijn moeders duo'. Vervolgens kom jij met een of ander kulverhaal over psychologisch zwaar voor moeders en zo. Sloeg in de context nergens op.

    Al zullen er ongetwijfeld moeders ?n vaders rondlopen die het zwaar hebben hun kind los(ser) te laten.
    Maar dat is niet pers? 18+ gebonden.

    Overigens kan een kind op mijn duo aangeven dat het wil dat een of beide ouders voor hem/haar ook mag handelen/corresponderen met duo namens hem/haar. Uit mijn omgeving weet ik dat velen dat doen. Al is het alleen maar om als ouder als back up en steun je kind te kunnen bijstaan als er iets fout gaat bij duo. En dat gebeurt helaas ook zeer regelmatig.

    Het is slechts goed ouderschap je kind te begeleiden naar een meer en meer zelfstandig leven met een stabiele en stevige (financi?le) basis. Je geeft je kind begeleiding op maat en op geleide van zijn/haar mogelijkheden of het nu 18- of 18+ is. Ze hoeven bij 18+ echt niet te verzuipen als ze nog niet alles beheersen ook al zijn ze volgens de wet volwassen. Je mag ze als ouder echt nog wel helpen en ondersteunen hoor. Dat is geen schande of psychologische dramatiek.
  3. Erna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Erna
    quote:
    Dit schreef Tinus

    Daar denken de betrokken instanties vaak heel anders over -die accepteren het niet wanneer jij als ouder belt.


    Bij Duo niet. Daar kunnen kinderen aangeven dat ze willen dat ook hun ouder(s) namens hen mogen handelen. En dat raad ik iedereen aan. Al is het maar als back-up. Daar kan nl veel fout gaan en je wil niet dat je kind verzuipt in juridisch getouwtrek als hij/zij dat nog (helemaal) niet aankan.
Terug naar de lijst