Drie weken geleden voor de APK naar de garage geweest. O.a. de voorbanden vervangen.
Vorige week begonnen de waarschuwingslampjes van de banden te branden.
Bij een benzinestation gestopt alwaar een ANWB auto/monteur stond die zo vriendelijk
was om er even naar te kijken. Hij ontdekte geen bijzonderheden, heeft de bandenspanning gecontroleerd
en ik mocht er weer mee rijden.
Drie dagen erna begonnen de lampjes weer te branden.
Bezoek gebracht aan de garage, ook zij zagen geen bijzonderheden, bandenspanning gecontroleerd
en ik mocht er weer mee rijden.
Vandaag begonnen de lichtjes weer te branden.
Wederom naar dezelfde garage alwaar hij op de brug is gezet en daar ontdekten zij dat de banden
aan de binnenkant behoorlijk versleten waren. Uiteraard vroeg ik hoe dit in hemelsnaam mogelijk was,
het waren tenslotte nieuwe banden. De monteur gaf aan dat ik had moeten vragen of hij de auto
had willen uitlijnen. ...(?) Pardon....als ik een auto voor de APK breng dan neem ik toch aan
dat dat gewoon gebeurt. Enfin, ik mocht er niet meer mee rijden moet twee nieuwe banden
aanschaffen en hem laten uitlijnen. Het kan zijn dat ik er totaal geen verstand van heb en dat
dit normaal is maar ik vertrouw het niet helemaal. Graag jullie mening, is dit gebruikelijk of niet.
Net terug van de garage. Nadat de monteur mij 3 x in 5 minuten stond voor te liegen naar de manager gevraagd.
Resultaat: Heb de auto uitgelijnd en al met nieuwe banden gratis mee kunnen nemen.
U begrijpt dit was de laatste keer bij deze garage pffffffffff....
Nogmaals ontzettend bedankt voor jullie hulp!
Nog een vraagje, is een spoorstang hetzelfde als een kogel? Zo niet is daar ook nog prijsverschil in?
Dank je wel Robby. Ik stelde deze vraag omdat er op de rekening van de APK keuring staat dat de spoorstangen vervangen zijn.
In het later volgende gesprek gaf de monteur echter aan dat de kogels vervangen waren.
Nu weet ik niet of daar qua materiaalprijs /werktarief veel verschil in zit maar kan het
dus ook nog zo zijn dat hier ook nog mee gerommeld is.
Het is gewoon lastig om een goede garage te vinden.
Ga ik naar de Kwik fit die in banden en uitlaten handelt is er altijd iets
met mijn banden en uitlaat. Ga ik naar een andere garage die daar
niet in handelt is er opeens niets aan de hand met mijn uitlaat.
In die zin zou een onafhankelijk keuringsstation wel iets zijn.
Enfin, nogmaals iedereen bedankt voor jullie bijdrage in dit draadje. Heb er heel veel van geleerd en aan gehad!
Volgens het uitlijnrapport stond voor het uitlijnen het wiel links voor op -1.47 en rechts - 1.48 De totale sporing was -3.34
Voor mij adacadabra maar een (OA) autokenner gaf aan dat de wielen dan naar binnen gericht
staan, wat je met het autorijden niet merkt- maar wel voor grote schade aan de banden zorgt.
Sterker nog ik had een klapband kunnen krijgen met alle gevolgen van dien.
Het bedrijf had bij het vervangen van de kogels altijd moeten uitlijnen alvorens mij de auto
mee te geven.
Zal er de volgende keer even op letten of ik geen gonzend geluid hoor.
Hij rijdt voor mij gevoel weer heerlijk.
Misschien toch maar eens gaan kijken voor een elektrische fiets pfffffffff....