Tussentijdse rijtoets

Tussentijdse rijtoets 

Onderwerp van Salome

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. EDDEPED
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van EDDEPED
    velen leiden op om dat examen maar met goed geluk te overbruggen, om als goed chauffeur alleen de weg op te kunnen heb je gemiddeld 40 a 50 uur nodig.
    Grote rijscholen hebben personeel en gebouw, ergens moet het geld vandaan komen.
    Rijlessen van ?29 betekent veel stilstaan. Als je hier over nadenk dan weet je dat dat gewoon niet kan.
    Gemiddeld ben je voor rijbewijs ?2500 kwijt. Het is raar, voor een school zoeken ouders altijd de beste school en mag het alles kosten, bij een rijschool moet het de goedkoopste zijn, of het de beste is komt vaak op de tweede plaats.

    De tussentijdse toets. Ik adviseer hem vaak maar vaak ook niet, afhankelijk van de persoon. De spanning kan wat afnemen doordat ze de ervaring hebben wat een examen nu inhoud, hoe het nu is met iemand anders ernaast die echt examinator is, er is toch spanning, hoe functioneren ze dan. En sommigen vinden het fijn om de ontheffing voor de bijzondere verrichtingen te hebben, dit geeft vaak tijdens het examen extra spanning. Het is nooit dat ik het opleg, de leerling bepaalt het zelf.
    Het is ook niet zo dat je geheid zakt of slaag als je TT wel/niet doet. Het verschil is wel dat als je op examen komt zonder TT de examinator niks weet van de kandidaat. Met TT is er een verslag wat de verbeterpunten waren na de toets, als de examinator ziet dat deze punten verbeterd zijn dan kan dit eventuele twijfel bij de examinator wegnemen. Deze ziet dan dat kandidaat zichzelf kan ontwikkelen.
    Ik ben ook van mening dat mensen die wel een TT nemen serieuzer over het rijbewijs en autorijden zijn en niet het geld het belangrijkste vinden, dat ziet n examinator naar mijn idee ook zo echter om nu een TT te nemen om enkel dit beeld te cre?ren werkt ook niet.
  2. EDDEPED
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van EDDEPED
    quote:
    Dit schreef Inge
    Vroegah wist je dat een ANWB rijschool wel betrouwbaar was. Bestaat er tegenwoordig ook nog zoiets?

    Het anwb merk is gewoon een franchise waar de rijschool zich aan bepaalde afspraken moet houden. Het is onmogelijk om bij de eerste of tweede rijles al te zeggen wanneer iemand examen gaat doen omdat je niet weet hoe iemand zich ontwikkeld als er zelfstandig gereden moet worden, ook een instructeur bij een anwb rijschool kan dat niet. Als er bij voorbaat al een examen word ingepland dan is dat gokken.
  3. EDDEPED
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van EDDEPED
    quote:
    Dit schreef Anke
    Ik wist uberhaupt niet van het bestaan af van een TT Smile
    Mijn dochter moest vooral het meest wennen aan iemand anders naast zich dan haar instructeur - dat gaf haar zoveel stress dat ze daardoor teveel werd afgeleid.

    Dan was n TT daar alleen al goed voor geweest en dus goedkoper.
  4. EDDEPED
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van EDDEPED
    quote:
    Dit schreef Salome
    Eddeped bedankt voor de toelichting. Ik ben over de streep, ze gaat die test doen.
    Ze is echt niet faalangstig, eerder te nonchalant. Lijkt me dan ook een hele goeie om te laten zien dat ze serieus bezig is.

    let wel, door het nemen van de toets is het niet automatisch zo dat ze daarmee de boodschap uitdraagt dat ze een serieuze kandidaat is. Als ze een nonchalant persoon is tijdens de lessen is ze dat waarschijnlijk ook tijdens de toets.
    Wel is het vaak zo dat ik kan het 100x tegen n leerling zeggen en het word genegeerd maar zodra n examinator het zegt dan word het ineens serieus want die examinator is echt! Het advies van een examinator kan soms de schop onder de kont zijn die nonchalante leerlingen soms nodig hebben.
    En nogmaals, heb niet als doel het behalen van dat rijbewijs, kijk niet enkel naar je portemonnee maar kijk naar het kind en vraag jezelf af of je er geen moeite mee zal hebben om haar onderweg tegen te komen of dat je vreest voor je leven mocht je haar onderweg tegenkomen.
    Het belangrijkste is dat het goede chauffeurs zijn.
  5. EDDEPED
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van EDDEPED
    quote:
    Dit schreef Dayenne
    Mijn dochter heeft 5 gratis proeflessen gedaan bij verschillende rijscholen. Bij elke rijschool hoorde een ander prijskaartje, maar overal werd ongeveer het aantal rijlessen genoemd die jij ook noemde. Uiteindelijk is ze gestart bij de rijschool waar zij zich het prettigst bij voelde. Volgende week heeft ze haar praktijk examen. Ze zou eerst ook de ttt doen, maar in overleg is dat geld bij het examen geld gedaan en doet ze nu faalangst examen. Alles gaat in overleg. Ze heeft wel meer dan 38 lessen gehad dan.

    Een collega op mijn werk vroeg na 5 lessen examen aan. Heeft zijn rijbewijs nu pas na 4x examen doen. Zijn totale kosten zijn hoger dan die van mijn dochter...

    Theorie kun je heel goed zelf doen. En neem ajb geen spoed examen van een dag. Je kent dan nog altijd geen verkeersregels, zegt ook de instructeur van mijn dochter. Ze is 2 keer gezakt, maar weet wel alles!

    na 5 lessen examen? naar het schijnt doen turken dat vaak. Het is prijsschieten met n blinddoek voor. men klaagt altijd over de lesprijs maar dit waren wel hele dure rijlessen!

    Theorie kan idd zelf als je discipline genoeg heb, anders gewoon theorielessen gaan volgen. Voor die gasten tegenwoordig is het heel normaal als ze 7 of 8 keer examen doen. Die eendagcursussen zijn alleen een optie als je al 10x gezakt ben door de zenuwen. Je leert daar de trucjes echter die trucjes kan je niet toepassen tijdens het rijden. Examinatoren halen ze er vaak ook uit omdat deze kandidaten gewoon een straat inrijden met n inrijverbod, ze kennen het bord gewoon niet. Eenvoudige verkeersregel als bestuurders van rechts hebben voorrang passen ze niet toe als ze zelf van rechts komen.
    Altijd leuk als ik n leerling heb die zo'n eendagcursus gedaan heeft, vol trots appen ze mij dat ze het certificaat in de pocket hebben, met n grote glimlach stappen ze dan achter het stuur. Mijn stoel draai ik dan altijd iets naar achteren met de mededeling dat ik het dus wat rustiger heb doordat ik niet meer op de theoriekwestie hoeft te letten omdat ze nu "bewezen" hebben die kennis in pacht te hebben.
    Altijd lachen binnen 15 minuten, want ze lopen al gelijk vast. de glimlach is dan al vaak verdwenen en vragend word ik dan aangekeken. Ik doe dan niks, jij hebt toch die kennis zeg ik dan, pas het maar toe! Dit is n praktijkles of anders een hele dure theorieles en dat wil je ook niet.
    Vaak hoor ikbij einde van die les dat ze toch maar dat theorieboek weer van zolder halen en het toch maar echt gaan leren, Altijd leuk en goed voor mijn inkomsten die eendagcursussen.
  6. EDDEPED
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van EDDEPED
    quote:
    Dit schreef MaNu
    Op >>LINK<< kun je heel goed zien wat het slagingspercentage is van alle rijscholen. Als oud-rijinstructeur maar ook oud-examinator kan ik je echt zeggen dat die cijfers alles zeggen over een rijschool.

    Tussentijdse toets, Rijopleiding in stappen, ik vind niet dat er een significant hoger slagingspercentage door behaald wordt.

    Het enige waar je echt een verbetering ziet is bij jongeren die met hun 17e afrijden maar die hebben -vaak- een veel meer intrensieke motivatie.

    En voor de rest geldt: iemand die wil leren rijden moet gewoon voldoende lessen hebben. Helaas zijn er nog teveel rijscholen die met te weinig lessen het examen aanvragen. Dat is iets wat ze eens zouden moeten meten. En dan kun je de ttt gebruiken voor de eigenwijze die denkt dat hij het al kan na 15 lessen.

    Ben het niet eens met je dat die cijfers alles zeggen over de rijschool.
    Wij krijgen heel veel mensen die bij andere rijscholen al 3x op examen zijn geweest. Mijn collega doet heel veel "probleemgevallen" die aanpassingen nodig hebben.
    Ook is er n tijd geweest dat sommige rijscholen er een tweede "naam" bij hadden. De kneusjes werden dan aangemeld onder die naam waardoor de ene naam een hoog en de andere naam een laag slagingspercentage had.
  7. EDDEPED
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van EDDEPED
    quote:
    Dit schreef Anke



    Mijn dochter had zo'n digitaal ding-iets..
    Ligt het nou aan mij of moeten ze veel meer weten dan wij vroeger met die theorie?
    Ik heb tig pogingen gedaan maar was in alle gevallen gezakt - vooral die snelheidsvragen.. my goodness wat een hel Smile

    vroeger konden we maar 2 knoppen indrukken, JA of NEE!
    ze moeten nu veel meer over de vraag nadenken.
    Ik heb ook wel eens zo'n theorietoets gedaan en ik was ook gezakt, te snel reageren omdat ik het wel wist en rode wijn achter mn kiezen (maar da's zeker geen excuus)
    Ik adviseer mijn leerlingen altijd om theorielessen te gaan volgen.
  8. EDDEPED
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van EDDEPED
    quote:
    Dit schreef Salome



    Nee, ze moeten echt veel meer weten. Details ook. Hoe je een kinderstoeltje moet bevestigen enzo.
    In dat opzicht is dochter nonchalant, ze denkt: dat doe ik wel even. Examen ziet ze ook wel zonnig in. Maar ze rijdt wel serieus, is rustig, doet haar best, doet geen gekke dingen, let op.
    Nou ga ik dus toch weer twijfelen over die ttt.Smile

    een TTT is goedkoper dan n examen echter bij een TTT kan je niet zakken.
    Vaak is het zo dat ze bij een examen niet weten wat hun overkomt. Ik heb echt hele rare dingen zien gebeuren tijdens examens, alsof mensen uit zichzelf traden, er gewoon niet waren. en dat deze leerlingen pas 2 weken later toegeven "Ed, ik wist niet wat mij overkwam" en ik heb het bij verschillende mensen zien gebeuren, ook bij mensen die wel voor hetere vuren hebben gestaan, Als voorbeeld: een jongen was in het vorig jaar beide ouders aan kanker kwijtgeraakt en de vraag was of hij zelfstandig in huis kon blijven wonen vanwege zijn leeftijd. Hij werkte in een theater waar de burgermeester van rotterdam een speech zou houden voor 500 man en toen werkte de microfoon niet. Hij moest toen op het podium voor die mensen de batterijen gaan vervangen. Het deed hem niks en met zijn examen was deze jongen helemaal van het padje.
    Het rijbewijs is het meest gewilde document, daar zit zoveel druk op dat het zoveel spanning kan opleveren dat mensen helemaal dichtslaan, met een TTT kan je dit een beetje wegnemen.
    Ik zou het doen, zeker ook met iemand die nonchalant en zeker van zichzelf is.
  9. EDDEPED
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van EDDEPED
    quote:
    Dit schreef Dayenne
    Nou wat je zegt idd! Geen enkel school examen zenuwachtig geweest, behalve bij mijn rij examen. Ik kon de deur niet meer open krijgen. Maar ben wel in 1 keer geslaagd!

    ze zijn zo schattig op de dag van het examen!
    Weten soms idd niet eens meer hoe de deur open moet.
    sommigen zullen het er weer niet mee eens zijn maar ik ga altijd heel raar doen, proberen te zorgen dat die gedachten anders zijn dan autorijden en examen. Ik zeg dan ...... nee dat zeg ik maar niet, gaat men hier weer in shock geraken.

    Ik had er laatst weer eentje, ik heb dan van die gist of gerst pillen, iets van het kruidvat maar iig niet van die pillen om rustig te worden ofzo. Ik vertel dan dat het eigenlijk niet mag in Nederland maar dat deze uit Amerika komen en dat je er heel rustig, en heel gefocust,van word en ze slikken het, en ze geloven het en het werkt ook nog zeggen ze. Soms geef ik ze er 2 ha ha!
  10. EDDEPED
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van EDDEPED
    quote:
    Dit schreef MaNu

    Dat maakt toch niet uit. Leerlingen van een andere rijschool die daar al een paar keer gezakt zijn be?nvloeden nooit het cijfer eerst geslaagden van jouw rijschool en daar gaat het om. En probleem gevallen die aanpassingen nodig hebben moet gewoon meer lessen hebben. En daar gaat het bij de rijscholen fout. Door de angst om leerlingen te verliezen worden rij examens wel aangevraagd terwijl mensen er niet aan toe zijn. En dan heb ik het nog niet eens over rij instructeurs die verplicht vanuit de bijstand rij instructeur moesten worden.

    Dubbele namen is echt onzin. Je weet zelf wat dat kost. Buiten een dubbele inschrijving bij het CBR ook een dubbele inschrijving bij de KvK, dubbel BTW nummer etc.

    Die cijfers zijn gebaseerd op leerlingen, ald die ergens anders al n keer gezakt zijn staan ze genoteerd als herhaling of dat bij deze of andere rijschool is/was doet er niet toe, word ook niet vermeld. Als leerling dan slaagt staat deze niet in het rijtje bij eerste keer geslaagd ook niet als deze voor de eerste keer bij jou examen doet.
    Inschrijving kvk was bij mij nog steeds gratis en nu nog volgens mij.
    Kosten kunnen lager zijn dan de baten, zeker bij de wat grotere rijscholen. Ik weet niet wanneer jij voor het laatst instructeur en zelfs examinator bent geweest maar examinatoren kregen op gegeven moment de opdracht of de naam op de uitnodiging overeenkwam met de naam die op het dak stond.
  11. EDDEPED
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van EDDEPED
    quote:
    Dit schreef SFR


    Och, de kosten voor een 2e daklicht zijn het hem ook niet..

    Kunnen de examinatoren aan de leerling vragen om ff de kofferbak open te doen...Smile voor een check op dat andere daklicht.

    Examinatoren weten wie de cowboy's zijn en wie de serieuze.
    Mij vragen ze bijv nooit om m'n pasje, is er n lampje kapot maken ze er geen probleem van.
    Ik heb voor een grote landelijk opererende rijschool gewerkt, en die staat bekent. Ook van het gebruik van 2 namen., in dit geval werd de naam geschreven met een "f" op het eind, de kluinsjes deden examen onder bijna dezelfde rijschoolnaam alleen nu met dubbel f op het eind.
    Rijscholen met enkel een L op het dak zijn ook de bekende.
  12. EDDEPED
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van EDDEPED
    quote:
    Dit schreef MaNu

    Nee natuurlijk staan die leerlingen niet als eerste examen bij jou als het niet hun eerste examen is. De registratie van eerst geslaagden gaat op de kandidaat, niet op de rijschool. Maar zo kan een goede rijschool die veel kandidaten via een andere rijschool krijgt voor en herexamen best een percentage van eerst geslaagden hebben van 55% en herexamen 60%. maar het enige interessante in het aantal eerst geslaagden.
    De enige reden waarom examinatoren de opdracht kregen om te controleren welke naam er op het dak stond was omdat grote rijscholen teveel examen capaciteit boekten en dat dan op het laatste moment over wilden doen naar een andere rijschool als ze die examenplek niet konden vullen (anders moesten ze die plek betalen). Dat lukte alleen niet altijd en het gevolg was dat er gaten zaten in het programma van de examinatoren en de doorlooptijd van de examens te hoog werd. Dat was de reden van de controle.

    Denk je nu echt dat het het CBR zal jeuken wie er met een kandidaat komt? Is gewoon omzet.

    Het jeukt hen inderdaad enorm, wrm pasjes worden strenger gecontroleerd en naam van rijschool word gecontrolkeeed.
    Onlangs was n instructeur z'n pas vergeten, hij mocht niet mee.
    En wat je zegt over percentages en geslaagden is dus precies wat ik zeg, wij hebben een hoger percentage herexamen omdat wij meer leerlingen hebben die voor n her gaan maar wel van andere rijscholen komen.
Terug naar de lijst