Motorkap auto wordt heet..

Motorkap auto wordt heet.. 

Onderwerp van wyke

Terug naar de lijst
  1. SFR
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van SFR
    quote:
    Dit schreef wyke
    Even een technische vraag en misschien bespaart het mij weer een te dure uitgave bij de garage maar als ik ga autorijden dan stinkt de auto wanneer ik stil sta..en de motorkap wordt heet..iemand een idee wat het kan zijn en wat daarvoor een goedkope oplossing kan zijn?


    Wat ruik je dan ongeveer voor lucht?
    Ruik je uitlaatgassen? Kan ook een lek in het uitlaatsysteem (spruitstuk) zijn.
    Ruik je een brandstofluc ht?
    Misschien ruik je wel een remvoeringsluchtje.. (bij stilstaan, na remmen?). Het kan misschien wel aan de remmerij liggen...

    Vanaf welk moment ruik je de geur?

    ~~~~

    Een motorkap van een auto wordt altijd wel warm.. een automotor is namelijk net een rijdende cv ketel.. produceert veel warmte . maar met een matig rendement.

    Ik heb eigenlijk nog nooit een relatie gelezen/gehoord tussen een warme motorkap en een (mogelijk) lekke koppakking.

    Probeer morgen, bij koude motor (dus voordat je de motor start) het koelvloeistofpeil te controleren. Indien dat gewoon op max staat.. is dat goed.
    Wat je dan kan doen is de motor starten.. en de dop van het koelsysteem halen.. Indien het heel erg veel en hard borrelt in het vat.. is dat wel een teken dat de motor druk opbouwt in het koelsysteem.. Ongewoon hoge druk.. en dat kan wel duiden op een lek in de pakking tussen cilinderblok en kop..

    Als de temperatuurmeter bij de koude start gewoon op koud staat.. deze normaal zijn schaalverdeling doorloopt tijdens de eerste kilometers, dan mag je aannemen dat de meter goed functioneert.
  2. SFR
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van SFR
    quote:
    Dit schreef PanEur

    Ik heb nog nooit gehoord dat de motorkap zo heet wordt als de remmerij niet deugd..... ;-)
    (..)


    Ik ook niet, grapjas.

    Ik doel dan ook op de geroken lucht. Dat de motorkap heeft wordt (als het dat al wordt) is voor mij een ander incident.
  3. SFR
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van SFR
    quote:
    Dit schreef koen
    als een motor te heet wordt, is het in 9 van de 10 gevallen de thermostaat.

    een kapotte thermostaat kan "fail-open" zijn (al het koelvloeistof gaat door de radiator, motor komt niet op temperatuur) of "fail-close" (er gaat helemaal geen koelvloeistof door de radiator en de motor kan z'n warmte niet kwijt)

    een kapotte thermostaat kost je hooguit een paar tientjes...... ik duim voor je dat het zoiets is.


    En veelal in beide gevallen te herkennen aan een schommelende temperatuurmeter OF eentje die, ook bij een lange rit, nauwelijks van zijn plek komt.

    Defecte waterpomp kan ook een oorzaak zijn.. als deze te weinig opbrengst genereert voor voldoende circulatie.
  4. SFR
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van SFR
    Je hebt vandaag niks meer geroken (in / bij de auto), Wyke?
  5. SFR
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van SFR
    quote:
    Dit schreef Paulus
    Het kan ook de verdamper van de airco zijn.
    Die het vocht via een afvoerbuisje of leiding net op een warm gedeelte van de motor / kachel druppelt.
    (..).


    Als er airco in de auto zit.. dan zou de lucht in de zomer toch ook al geroken moeten zijn.. Nu is de airco meer voor de ontwaseming dan koeling.. dus de verdamper hoeft geen overuren te draaien, volgens mij.

    @Dayenne..
    Verbrande olie kan je goed ruiken inderdaad.Hopelijk was het een kleine pakking / reparatie qua lekkage.
Terug naar de lijst