Even rekenen ivm verlofuren.

Even rekenen ivm verlofuren. 

Onderwerp van XXX

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    Wettelijk verlof wordt berekend op een jaarrecht. Jouw jaarrecht is berekend op basis van 36 uur per week (=contractomvang).

    Verlofuren die je opneemt worden normaliter berekend op uren, niet in dagen. Dit omdat je ook verlofuren apart kan opnemen (bv; een uurtje eerder naar huis) Voor hoeveel tijd dat uurtje dan staat is dus ook afhankelijk van je contractomvang per week. Het feit dat je 4 x 9 werkt doet niks af aan je wekelijkse contractomvang; je verlofuren worden nog steeds berekend over je jaarrecht/ wekelijkse contractomvang.

    Voorbeeld: wen contractomvang van 38 uur, kent daarom een verlofdag toe van 7,6 uur. Het aantal uren verlof waar je recht op hebt is ook op die manier berekend overigens.

    Bovenwettelijk verlof (seniorenuren en dat soort) komen hier apart bovenop. Ook die worden in de regel bij het opnemen berekend in uren, op basis van je contractomvang.

    Het zou kunnen zijn dat je CAO of een bedrijfseigen regeling hier een afwijkende regeling voor kent, dat kan ik niet overzien nu. Dus dat er voor het doel van je bovenwettelijk verlof, wijze van opnemen of de berekening van wettelijk en bovenwettelijk verlof afwijkende regelingen zijn opgenomen. Ik ken je CAO, noch de bedrijsfeigen regelingen niet, dus lees die eerst goed door.
  2. Mikky
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Mikky
    quote:
    Dit schreef Anke


    Dit ben ik in de praktijk nog niet tegen gekomen. Dus nieuwe info. Nooit te oud voor Smile

    Je rekent dan dus altijd met 5 dagen, ongeacht het aantal dagen dat je werkt?

    Hoe worden werkgevers met urenregistraties dan geacht dit te boeken? Bijv 36 uur: 5 = 7,2 uur verlof per dag. Als iemand in realiteit 4x9 werkt, kom je in die admin 1,8 tekort..
    hoe wordt daar dan in voorzien?

    Ja, je berekent per contractomvang. Iemand krijgt recht op een aantal verlofuren per jaar, gebaseerd op de contractomvang. Niet op een aantal verlofdagen (mensen rekeken datz elf vaak om naar aantal dagen).

    Of dat daadwerkelijk 7,2 is bij 36 uur, hangt af van de vastgestelde fte (kan per CAO verschillen) en hoeveel dus als 100% telt. Bij sommigen is dat 40 uur, bij sommigen 38 of 36.. en ik ken ze zelfs van 35 uur. Dat bepaalt je verlofopbouw, het aantal uren van je werkdag en dus ook het aantal uren dat een verlofdag (uur) kent.

    Geen idee hoe je dat administreert, das weer een ander vak.. iets met passende ICT systemen denk ik zo :-)
Terug naar de lijst