Pauzes in winkels

Pauzes in winkels 

Onderwerp van Rose_s

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s
    Zoon werkt.nu bij de Blokker. Begon.om 13:00 tot 17:00 en geen enkele pauze. Volgens zoon heeft hij daar pas recht op als hij langer werkt dan 4 uur.
    Ik vind het best raar dat ze helemaal geen pauze hebben. Klopt dit, of wordt er.misbruik gemaakt van jongeren.
  2. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s

    quote:
    Dit schreef Erna
    Werk en rusttijden bij 15 jarigen:

    >>LINK<<

    Vanaf 4,5 uur werken moeten zij een pauze krijgen.


    Ja deze info vond ik uiteindelijk ook. Hij heeft vandaag gewoon school gehad en werkte al langer dan officieel mocht. Ergens een pauze was dan wel netjes geweest.
    Maar idd formeel had hij met vier uur werken nog geen recht op pauze.
    Hij gaat een volgende keer wel een keer extra naar het toilet om even iets te drinken.
  3. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s

    quote:
    Dit schreef jellehl
    De cao geeft geen specifieke afwijking. Tenzij er een OR is en er bijzondere afspraken gelden.

    Zie art 6.1.1 t/m 6.1.3 >>LINK<<

    hier kun je de cao downloaden.


    Dank je Jelle, ik heb ze gescreend. De Cao zegt er niet zoveel.over, nu ik de andere link heb gevonden vind ik dat wel.logisch, het is immers wettelijk al geregeld.
    Wel handig om de cao te hebben voor als hij er blijft werken.
  4. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s

    quote:
    Dit schreef SFR
    Over dit onderwerp was laatst ook al een draadje, wellicht heb je daar ook iets aan,



    Ik.wist dat ik er laatst iets over gelezen had, alleen wist niet meer dat dat op oa was.
  5. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s

    quote:
    Dit schreef Bloem
    Een gezonde jongere kan toch wel vier uur werken zonder pauze? Als werkgever zou ik ook geen pauze geven. Je schrijft dat dat 'wel zo netjes was geweest'. Waarom dan?


    Omdat hij gelijk uit school ging werken, officieel maar twee uur mag werken. En als hij ergens acht uur op een dag werkt ook om de twee uur pauze heeft.
  6. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s

    quote:
    Dit schreef Bloem
    Maar er gebeurt niets dat niet mag. [/B]


    Jawel, formeel mag hij op een schooldag maar twee uur werken.
    Verder doet hij fysiek werk, vrachtwagen helpen lossen, sjouwen in het magazijn etc. Omdat een collega pauze had, heeft hij een half uurtje in de winkel mee gedraaid. Als je daar werkt kun je zelf niet eens echt weg.
  7. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s

    quote:
    Dit schreef Boep

    In welke branche is dat, om de twee uur een pauze?


    In de tuinbouw bv, of ander fysiek werk waarbij ze een kantine hebben. Dan kun je ook naar de wc, wat tussendoor niet kan.
    Bij kantoorwerk idd niet.
  8. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s

    quote:
    Dit schreef Bloem

    Dan had hij bij zijn werkgever aan moeten geven dat hij maar twee uur beschikbaar is na een schooldag. Hij kan dan niet verwachten dat werkgever daar de 'prijs' voor betaald.

    Overigens ken ik geen enkele branche waar je om de twee uur pauze hebt. Dat is dan een extraatje van het bedrijf, maar zeker geen standaard.

    Onder aan de streep: je kunt zoeken naar regeltjes, vergelijken hoe het ergens anders is, maar je moet hem helpen zijn verwachtingen helder te houden. Een knul die hard werkt en een slokje water gaat drinken zal altijd welkom zijn. Een gepamperde jongen die op zoek gaat naar zijn rechten en de regels, zal er sneller uit liggen.


    Hij is allesbehalve een gepamperde jongen en werkt kneiterhard waar hij ook komt. Ik wil niet dat ze daar misbruik van maken. Het gaat mij er niet om dat ik alle regels wil napluizen. Ik kijk gewoon naar de rechten van een kind, die net als een volwassene rechten heeft.
  9. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s

    quote:
    Dit schreef Bloem

    Moet de werkgever controleren hoeveel uur school hij heeft gehad? Dat is toch zijn eigen verantwoordelijkheid? Hij moet dat gewoon communiceren en als hij vindt dat werkgever hem onjuist ingeroosterd heeft, moet hij dat ook zeggen.

    Het geeft hem geen recht op pauzes.


    Nee bij elke schooldag geldt maar twee uur werken.
    Maar daar gaat het mij niet om.
  10. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s

    quote:
    Dit schreef Cato

    Volgens mij gaat het om iets te drinken. Flesje water ergens neerzetten zou moeten kunnen toch? Pauze is dan niet nodig.


    Dat zou ook voldoende zijn, of even vijf minuten.
    Ik weet hoe hij werkt en dat is kneiterhard.
  11. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s

    quote:
    Dit schreef SFR


    (Auto)Werkplaatsen, de bouw, logistiek.

    In een kantooromgeving wordt die pauze (indirect) ook wel benut.. door een paar keer koffie/thee te halen.. of toiletbezoek en/of bezoek aan een rook plek..

    Bovendien, het is een jongere van 15 jaar die een bijbaan uitvoert. 4 uur werken aan een stuk is nou ook niet direct een peulenschil, vind ik.


    En in de groenvoorziening, in de mijnbouw( ik denk aan de seismiek, zelf gedaan)

    Ik heb totdat ik administratief werk ging doen en dus een kantoorbaan kreeg altijd elke twee uur even pauze gehad, ookal was het tien minuten. Ook toen ik tekenaar was, bedenk ik me nu.

    Dank je voor je aanvulling Sander, kon het even zelf niet bedenken in welke branche het nog meer was. En er zijn nog veel.meer branches waarschijnlijk waar het ook normaal is.

    Zoon.vertelde vanmorgen dat wanneer hij 4,5 uur gaat werken hij wel die extra pauze krijgt tussendoor.

    Idd heb je in een kantoorbaan ook je subpauzes door.even een praatje bij het kopieerapparaat, bij.de.koffiemachine etc etc etc
  12. Rose_s
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Rose_s

    quote:
    Dit schreef Boep

    Pauze wordt niet doorbetaald dan, neem ik aan. Althans, dat hoeft de werkgever niet te doen. Pauze is voor eigen rekening.


    Kwartier koffiepauze wel en half uur middag niet, dat was het iig waar ik werkte en is het in alle bedrijven die ik ken die zulke pauzes hebben. Of dat ook in de winkelbranche is, zou ik in de CAO moeten nakijken.
    Dat was ook zo toen zoon in de tuinbouw werkte.
Terug naar de lijst