Werken en WW

Werken en WW 

Onderwerp van Xxxxxxx

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Xxxxxxx
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Xxxxxxx
    Sinds september heb ik weer werk. Ik dacht daar mee uit de WW te zijn, want ik werk maar 2 uur minder dan in het hele jaar daarvoor, maar nu blijkt dit niet zo te zijn. Ik ontvang dus een aanvulling op mijn loon tot februari 2018. Ik wil dit niet; ik wil de maanden WW die ik 'opgespaard' heb in het verleden liever inzetten wanneer ik weer werkeloos mocht worden. Maar ik heb hier geen keus in. Dus ben ik aan het uitzoeken hoeveel ik meer moet gaan verdienen om uit de ww te zijn. Die vraag ligt nu bij personeelszaken.

    De uren die ik meer moet werken om boven mijn uitkering uit te komen, moet ik dit dan op contract basis krijgen of kijkt uwv alleen naar mijn loonstrook ? En wat als mijn werkgever tijdelijk extra werk voor mij heeft en ik daarna weer terugval op de uren die ik nu werk; kom ik dan weer automatisch bij het uwv in beeld ?
    Of kijken ze achteraf en verspil ik daarmee de aanvulling op mijn salaris en trekken ze die maanden van het oude recht op ww maanden af ?

    En heb ik nog sollicitatieplicht nu ik 2 uur minder werk ?
    (Het uwv lijkt het ook niet te weten)
    14 jan '17 - 09:25:19 / 14 jan '17 - 09:41:10
  2. Xxxxxxx
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Xxxxxxx

    Jaaaaa, je snapt mijn vraag. Fijn !!!!! En idd..das een lasige spagaat Smile Jouw antwoord zet mij ook weer aan het denken.
    Stel dat ik halverwege mijn contract een andere baan vind, die minder betaald en/of korter is dan mijn contractsduur nu dan heeft dat dus ook weer gevolgen ?
  3. Xxxxxxx
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Xxxxxxx

    quote:
    Dit schreef Solar

    Jep Als die baan korter blijkt te duren dan de contractduur die nog stond voor je huidige baan, ben je verwijtbaar werkeloos.Ook al is het een baan die je nu geheel uit de ww zou halen.




    Oke, dat is dan duidelijk Smile
  4. Xxxxxxx
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Xxxxxxx

    Yep Bloem, en de kunst is dan ook nog om iemand van het UWV aan de telefoon te kringen die het wel duidelijk uit kan leggen Smile
  5. Xxxxxxx
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Xxxxxxx

    quote:
    Dit schreef Solar

    Ja. En iets dan nog even bevestigd krijgen op papier is dan weer niet mogelijk.
    Dus dan hoop je maar het ook echt klopt wat diegene heeft gezegd.


    Onprofessioneel en doodeng vind ik dat.
    Ik kreeg van de week schriftelijke uitleg via de werkmap van mijn adviseur werk. Die informatie klopte achteraf niet.
    En ook erg; medewerker uitkeringen had begrepen uit een eerder telefoon gesprek met mij, dat ik mijn uitkering stop wilde zetten. Dat klopte deels. Ik wil geen uitkering maar ...(het verhaal van hier boven). Ze belde dus gisteren terug om te nog even te verifi?ren of het juist was dat ze mijn uitkering stop ging zetten. Ik schrok mij het leplazerus. Ik had mijn hele verhaal bij haar gedaan, zij adviseerde juist mijn uitkering niet stop te laten zetten want dan kreeg ik ?n geen aanvulling ?n mijn oude rechten vervielen. Dus toen al gezegd dat ik dat niet wilde. Nu had ze haar vinger al bij de 'uitkering delete-knop' en wilde het even snel regelen. Niks wijzigingsformulier of whateffer met een handtekening van mij. Daar word ik bang van. Ik bel maandag nog wel even terug om zeker te weten dat het goed gaat.
  6. Xxxxxxx
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Xxxxxxx

    quote:
    Dit schreef Solar
    Heb je al antwoorden Imke?


    Inmiddels met het UWV gebeld; wanneer ik 2 maanden achter elkaar een bepaald bedrag verdien ( ik heb het hen uit laten rekenen) stopt mijn aanvulling. Wanneer ik hierna weer minder ga verdienen, heb ik weer recht op aanvulling. Vraag ik deze niet aan, is dat aan mij. Maar als ik straks weer werkeloos bekijkt uwv welke maanden ik recht op aanvulling zou hebben gehad. Het maakt voor hen niet uit of ik wel of geen aanvulling heb ontvangen; deze maanden tellen wel mee als 'ww maanden' en dus ben ik mijn oude opgebouwde maanden daarmee kwijt.
  7. Xxxxxxx
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Xxxxxxx

    quote:
    Dit schreef Solar
    Tjee. Dus met je werkgever proberen te regelen dat je tijdelijk dan in ieder geval meer kan werken, dat helpt dus ook niet echt


    Zelfs op mijn vraag of mijn oude rechten/maanden bleven bestaan in de maanden dat ik geen aanvulling nodig heb, kwam geen duidelijk antwoord. Er is veel veranderd, en het is niet automatisch zo dat dit recht blijft bestaan. Dat hangt van meerdere dingen af en kan niet zo gezegd worden. Aldus het UWV Smile
  8. Xxxxxxx
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Xxxxxxx

    quote:
    Dit schreef kaatje
    Wat een achterbaks gebeuren eigenlijk. Als je het niet per se nodig hebt, dan moet dat toch gewoon kunnen? Tegen mij zeiden ze destijds ook dat ik een eventuele aanvulling niet hoefde te laten uitbetalen, maar dat het 'achter de schermen' wel gewoon doorliep Smile


    Goedkope oplossing; in plaats van de nog 18 mnd recht op (volledige) ww die ik had staan, hoeven ze maar een kleine aanvulling te doen gedurende 18 maanden. Leuker kunnen ze het niet maken ofzoiets Smile
  9. Xxxxxxx
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Xxxxxxx

    quote:
    Dit schreef Solar

    Dat is toch idioot. Iemand moet toch de vraag kunnen beantwoorden of je resterende opgebouwde duur bij stoppen WW omdat je bv volledig baan hebt etc. inderdaad blijft staan, of dat je weer helemaal van 0 af moet beginnen? Ik ga er toch ook eens achterheen.



    Van de zotte vind ik het. Volgende week ga ik ook weer bellen. Ik wil op papier bevestigd krijgen dat ik een aanvulling krijg en de berekening darvan. Das toch het minimale wat ze kunnen geven.
  10. Xxxxxxx
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Xxxxxxx

    quote:
    Dit schreef Dieneke


    Eigenlijk wil ik me er niet in mengen. Ik werk wel bij UWV maar weet niets van de huidige WW. Maar WW is een verzekering vanuit de wet. UWV doet niets anders dan de wet uitvoeren. Het is de politiek die de regels continue veranderd. Dus stemmen in maart.

    Daarnaast kan UWV nooit iets over recht mogelijk in de toekomst zeggen. Simpelweg omdat de regels vaak veranderen. Op het moment dat jij je verzekering nodig bent, kijken ze waar je recht op hebt.

    Je kunt je inboedel of autoverzekering ook niet van te voren vragen wat je uitgekeerd krijgt bij schade.


    Hoi Dineke,

    Fijn dat je even reageert. Ik zou bijna met een grote lach zeggen; je bent niet de enige uwv-er die niet weet hoe het werkt, maar daar zou ik jou enorm tekort mee doen en digitaal zijn dit soort opmerkingen gewoon lang zo grappig en luchtig niet als ze bedoelt zijn.
    Ik ga zeker stemmen, maar nieuwe leiders-nieuwe regels geeft mij weinig hoop. Het lijkt wel of er maandelijks iets veranderd en de telefoon door uitzendkrachten wordt bemand.

    Toen ik de vorige keer werkeloos werd, kreeg ik netjes op papier de berekening. Zoveel jaren gewerkt, zoveel maanden recht op WW. Wanneer de regels en wetgeving veranderd is, is dat een beetje zuur. Maar dat is dan zo. Een (eenduidige) uitleg van de wet die het uwv moet uitvoeren zou daarbij wel op zijn plaats zijn.
  11. Xxxxxxx
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Xxxxxxx

    quote:
    Dit schreef Dieneke


    Je kan altijd een uitleg krijgen hoe je uitkering berekend is en op welke informatie die is gebaseerd. Ook de wet kan aan je uitgelegd worden. Vraag ook of je een medewerker Uitkeren kan spreken in plaats van een callcenter medewerker. De medewerker op het callcenter kent wel procedures maar geen beleidsregels of berekeningen.

    Maar UWV zal nooit uitspraken kunnen doen op een fictieve situatie.


    Een medewerker uitkeren, dat wist ik niet. Bedankt voor de tip!
  12. Xxxxxxx
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Xxxxxxx

    quote:
    Dit schreef LoveMagenta
    Ik heb in verband met mijn huidige ziekzijn net UWV gebeld.

    Heb gelijk gevraagd hoe het nu zit met mijn oude uitkeringsperiode.
    Ik heb dus w?l recht op de oude periode PLUS opbouw van de nieuwe periode,1 maand,na 1 jaar werken.

    Voor mij is dit een hele geruststelling.


    Fijn !
    Krijg je een bevestiging op papier ?
Terug naar de lijst