Bedrijf zonder CAO

Bedrijf zonder CAO 

Onderwerp van mamavan2

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. mamavan2
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van mamavan2
    Ik heb werk maar heb een aanbod gekregen om bij een ander bedrijf te gaan werken.
    Maar ze hebben geen CAO.
    Ga volgende week weer praten daar, pensioenregeling hebben ze niet. Ze stelde voor om een bepaald bedrag van mijn loon gelijk op een andere rekening te storten.
    Zo zijn er natuurlijk nog meer "nadelen"
    Vaste loonsverhoging niet, ziektewet heb ik nog niet gevraagd en nog een aantal dingen.

    Iemand ervaring met werken zonder CAO. Is het vooral goed onderhandelingen?
  2. mamavan2
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van mamavan2

    quote:
    Dit schreef jellehl
    In welke sector zit het bedrijf?


    Elektronica
    Klein familiebedrijf
  3. mamavan2
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van mamavan2

    quote:
    Dit schreef Cato
    Hebben ze wel een eigen arbeidsvoorwaardenregeling?

    Doorbetaling loon bij ziekte is bij mijn weten bij wet geregeld niet in de CAO.

    Goeie vraag voor Mikky


    Ze hebben geen eigen arbeidsvoorwaardenregeling.

    Vader, moeder, dochter, schoondochter, plus 2 werknemers. Die werken er al jaren. Destijds gewoon dingen onderling mee afgesproken zei ze. Hopelijk op papier voor hun, geen idee verder.
  4. mamavan2
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van mamavan2

    quote:
    Dit schreef Cato

    Dat zou kunnen.

    Wanneer er geen cao is zou ik in ieder geval zeer duidelijke afspraken willen en deze per contract laten vastleggen.


    Ja zonder doe ik het zeker niet.

    Maar hoop op ervaringen. Is dat te doen, bv pensioen enz
  5. mamavan2
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van mamavan2

    [QUOTE]Dit schreef jellehl


    Handel of ook fabricage?
    [/QUOTE

    Beide inderdaad.
  6. mamavan2
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van mamavan2

    quote:
    Dit schreef Cato

    Helaas geen ervaring. Klinkt mij als kostwinner nogal risicovol. Ik geloof dat ik zou bedanken.

    Als er stiekem toch een cao is zoals Jelle vermoed dan zijn ze er in ieder geval niet van op de hoogte.
    Pensioenbetaling zou moeten kunnen en is controleerbaar.
    Maar toch


    Sommige dingen zijn in de wet geregeld natuurlijk.

    Pensioen is misschien goed zelf te doen inderdaad.

    Lastige keuze inderdaad.
    Hoorde dat er genoeg mensen werken in een bedrijf zonder CAO. Ben erg benieuwd.
  7. mamavan2
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van mamavan2

    quote:
    Dit schreef kaatje


    Hier soortgelijke situatie. Ik werk sinds oktober bij een bedrijfje zonder CAO. Ben de enige in loondienst. Gelukkig ben je in Nederland volgens de wet al enigszins 'beschermd', maar dat zijn minimale afspraken. Het lijkt mij verstandig om afspraken rondom ziekte in je contract op te laten nemen.

    Pensioen is hier ook (nog) niet geregeld. Dit is bij mij een bespreekpunt binnenkort, want contract loopt bijna af. Ik wil dit geregeld hebben.

    Daarbij loop ik nu tegen scholing aan. Ik heb van UWV een scholingsvoucher gekregen. Hiermee ga ik een 3-daagse training doen. Werkgever is hier erg blij mee, want ze hopen dat ik dan een deel van de online marketing voor mijn rekening kan nemen. De training vindt echter wel plaats op mijn vrije dag. Hiervoor is dus niets geregeld.

    Denk goed over de punten na die jij belangrijk vindt.



    Dank je!

    Pensioen wil je via hun laten lopen, gelijk van je loon af?
    Heb ook een mail naar mijn tussenpersoon van mijn verzekeringen gedaan. Kijken wat hij zegt. Of het kan en hoeveel ik dan netto van mijn loon kwijt ben.

    Ziektegeld is er wel bij jouw? Vrije dagen staan wettelijk vast als ik het goed heb.
    Verder dingen die bij jouw er niet zijn en bij een bedrijf met cao wel waar je later tegenaan liep?
  8. mamavan2
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van mamavan2

    quote:
    Dit schreef jellehl
    Ik heb gecheckt wat ik aan info kon vinden via de site. Het bedrijf is geen lid van de Uneto zover ik kan vinden. Mocht dit wel zo zijn, dan is er een cao van toepassing! Het lijkt zich vooral bezig te houden met technisch ontwerp, waardoor het ook niet valt onder de cao metaal & techniek.


    Dank je! Ja inderdaad ontwikkelen vooral en kwaliteitscontroles. Nee ik werk nu voor een bedrijf wat valt onder cao metaal met techniek maar ze vertelde dat hun daar niet onder vallen
  9. mamavan2
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van mamavan2

    quote:
    Dit schreef kaatje


    Ik wil graag dat het pensioen via hun loopt en niet dat ik dit zelf ergens moet gaan regelen. Ik wil dan ook netto hetzelfde overhouden als nu. Anders betekent het inkomstenachteruitgang t.a.v. mijn laatste baan. Dit weten ze.

    In eerste instantie zou ik de eerste 2 ziektedagen niet doorbetaald krijgen en zou er vervolgens slechts de minimale doorbetaling plaatsvinden. Hiermee was ik niet akkoord. Nu krijg ik vanaf dag 1 100 %.

    Vakantiedagen net iets meer dan mininum. Op fulltime basis 25 dagen.

    Laat ook reiskosten vastleggen zowel woon-werk als zakelijke kilometers.


    Ja dat dus, wil het best zelf regelen maar niet op achteruit gaan.

    Reiskosten heb ik niet, 3,5 min met de auto . Zakelijke km zal niet heel veel zijn maar inderdaad een puntje. Omdat ze het had over soms naar weert. Sporadisch maar toch.
  10. mamavan2
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van mamavan2

    quote:
    Dit schreef jellehl


    Wat bedoel je met achteruitgaan? Er wordt nu op je loon een premie inhouden voor pensioen. Die gaat naar het PMT. De nieuwe werkgever mag max. 1,875% van de bruto pensioengrondslag (dat is een deel van het salaris) inhouden en in een pensioenfonds/pensioenverzekering storten. De nu reeds opgebouwde rechten bij PMT kun je laten staan of laten overdragen naar het nieuwe pensioenfonds.


    Netto per maand op achteruit gaan. We hebben nu een bedrag besproken. Op zich prima maar niet als daar nog geld af moet voor mijn pensioen.
  11. mamavan2
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van mamavan2

    quote:
    Dit schreef jellehl


    Je kunt eigenlijk nooit een netto bedrag afspreken, zonder te bruteren en te kijken welke zaken je daarmee hebt geregeld.

    Vooral pensioen en aanvulling bij ziekte, vakantiedagen moet je vanuit een bruto bedrag bekijken!


    Ja klopt ook. We hebben ook nog niet concreet alles besproken. Had wel een netto bedrag genoemd.
    Volgende week nog eens om de tafel. Best lastig.
  12. mamavan2
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van mamavan2

    quote:
    Dit schreef kaatje
    Ik zal toch iets anders moeten gaan regelen voor wat betreft pensioen. Werkgever oppert lijfrente of banksparen. Alleen voor mij pensioen regelen vinden ze te duur. Ze gaan het dan wel compenseren.

    Ze gaan e.e.a. uitzoeken. Het zijn fiscalisten, dus moet haast wel lukken.


    Succes!!!
    Hoor graag van je. Wat ben je ongeveer kwijt enz.
    Ik heb wel pas geld over naar bancaire rekening omdat anders de kinderen het geld niet zouden krijgen. Dan is het geld weg.

    Ik heb de keuze nog steeds niet gemaakt. Best lastig. Normaal wordt er vanalles van je loon ingehouden en is dan voor een deel geregeld
Terug naar de lijst