Puber 15 uur onbetaald proefdraaien

Puber 15 uur onbetaald proefdraaien 

Onderwerp van Poppetje

BEHEERD DOOR:
bart

Dit onderwerp is gesloten.
door Poppetje zelf op 31 mei 2017 om 07:43:22

Terug naar de lijst
  1. Erna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Erna
    Ik zou het persoonlijk mijn kind afraden. Voor proefdraaien is de proeftijd bedoeld. En niet eerst gratis proefdraaien en vervolgens een proeftijd krijgen in je contract. Vind dat pure uitbuiting.

    Ik heb zelfs nog nooit gehoord van gratis proefdraaien. Mijn zoon is ruim 2,5 jaar geleden bij McD begonnen met gewoon een proeftijd in zijn eerste contract. Volledig betaald met alles erop en eraan. Gewoon netjes zoals het hoort.

    Een bedrijf dat meent zo met personeel om te moeten gaan zal zich waarschijnlijk aan meer regels niet houden. Daar zou je dan ook niet voor moeten willen werken.
  2. Erna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Erna
    quote:
    Dit schreef Anoesjka
    Mijn dochter van bijna vijftien mocht gaan werken bij de plaatselijke groentenboer.
    Ik heb op internet de arbeidstijdenwet even doorgenomen.
    Ze lieten haar al meteen veel te veel en veel te lang werken.
    Een compromis was niet mogelijk.
    Einde baantje.
    Alle gewerkte uren kreeg ze ter plekke handje contantje uitbetaald.
    Als ze zestien is mag ze terug komen.

    Ik blijf uiteindelijk verantwoordelijk voor (de gezondheid van) mijn dochter.

    Op naar de volgende kans en intussen ploeteren we samen verder met haar folderwijk.


    Keuzes... Smile


    Inderdaad.

    Wat voor voorbeeld zijn wij voor onze kinderen als we het maar normaal gaan vinden dat werkgevers zich niet aan de wetgeving houden.

    Zo wordt dit in stand gehouden en leren we onze kinderen onvoldoende voor zichzelf en hun rechten op te komen als het gaat om werkgever/werknemerschap. In de plaats daarvan leren we ze afhankelijk zijn van goodwil van de werkgever en geven we ze de angst mee dat je anders wel eens je baan(tje) kunt verliezen.

    Het is in ieder geval niet het voorbeeld dat ik mijn kind wil meegeven. Er is genoeg werk te vinden waar het wel netjes gaat.
  3. Erna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Erna
    quote:
    Dit schreef Petrie
    Ik zou ook opletten dat die werkgever met niet nog meer "wensen" komt die eigenlijk onredelijk zijn.
    Als het hier al zo begint lijkt het me opletten geblazen

    +1
  4. Erna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Erna
    quote:
    Dit schreef Estelle
    Mijn dochter werkt inmiddels naar tevredenheid in haar bijbaantje.Toen ze ingewerkt moest worden, moest ze een dag "investeren" in haar toekomst en die van het bedrijf. Onbetaald dus. Na lang wikken en wegen heb ik haar aangeraden dit te doen. We hebben het erover gehad dat het eigenlijk niet mag, maar dat ze maar eens moest kijken wat het was. Met in het achterhoofd inderdaad dat ze aanspraak zou kunnen maken op een vast dienstverband. Het baantje was namelijk geknipt voor haar.

    Ik ben het er eigenlijk niet mee eens dat werkgevers dit doen. Maar wat ik nog veel stuitender vind, is dat er blijkbaar niks aan te doen is. Het mag gewoon niet, maar hordes werkgevers ontduiken de wet op grote schaal.

    Zelf kom ik uit een sector zonder CAO en het ziet er niet naar uit dat die gaat komen binnen korte tijd. Ik erger mij daar dood aan en zou graag wat willen doen aan deze situatie. In het belang van werknemer ?n werknemer. Ik heb overwogen (weer) lid te worden van de vakbond, maar dan denk ik wat schiet ik daar dan mee op? Ik zie vooral de lijstjes met voordelen, zoals hulp bij belastingaangifte en gratis juridische hulp, korting op je zorgverzekering, maar wat gebeurt er nu werkelijk? Waarom worden dit soort praktijken niet aangepakt? Het is bekend, maar niemand doet wat. Ik vind dat onbegrijpelijk, alhoewel ik begrijp dat het moeilijk onderhandelen is met een sector die niet wil.

    Maar dan nog, zo gaan we toch weer terug in de tijd van de werkgever mag het personeel behandelen zoals hij wil? Alleen als de markt aantrekt, zie ik pas dat het gaat veranderen. Tot die tijd blijkbaar maar slikken of stikken.


    Je ergert je dood. Je zou willen dat er iets gebeurd en vervolgens spoor je je kind aan om gedwee iets te doen tegen de wetgeving in, omdat werkgever dit vraagt/eist. Namelijk een dag onbetaald proefdraaien.
    Met dit soort gedrag houd je het dus allemaal zelf in stand en geef je zelf het voorbeeld dat je het ok? vindt. Zolang je daar als werknemer zelf in blijft meegaan, verandert er dus nooit wat. Hoe kun je nu boos worden op iets wat je zelf doet cq nalaat.
  5. Erna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Erna
    quote:
    Dit schreef Anne1967

    Precies. En die werknemers zijn kinderen van 15, 16. Weten die veel.

    Hier een stief van 15 die 10 uur per dag werkt, een halfuur plus 2x 15 min pauze in eigen tijd moet nemen, en die aan de snijmachine staat in de bakkerij. Bovendien verplicht veel extra moet werken in vakanties, en als ze zegt dat ze niet wil/kan (wat al dapper is), te horen krijgt: zo staat het in je contract. Wat natuurlijk niet waar is, maar weet dat kind veel. Mag niet. Maar ja-'de mevrouw in de winkel wordt boos als ik er iets van zeg'. Ik vind dat ouders in dat geval moeten opstaan en hun kind beschermen. Maar ja-dat willen de 15-jarigen dan niet, want weg baantje.

    Als ouder dien je er gewoon te staan voor je kind en je kind uit te leggen wat er in zijn/haar contract staat en wat wel of niet mag. Begeleiden van je kind om dit soort gesprekken aan te gaan en uit te leggen dat je kind onder de verantwoordelijkheid van jou als ouder valt en dat je dus anders zelf contact opneemt met werkgever als de zaken niet naar behoren kunnen worden opgelost. Daar heeft een 15 jarige mi nog niet heel veel in te willen als die het niet zelf kan. Hooguit wordt een contract niet verlengd, maar is dat nou het einde van de wereld. Dan is er wel weer een ander baantje.
Terug naar de lijst