Help, waar te beginnen.....woning vinden

Help, waar te beginnen.....woning vinden 

Onderwerp van Aloeh

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Erna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Erna
    Als je gaat huren met je vriend heb je ook geen recht op toeslagen dan wel op veel minder toeslag. Ik neem tenminste aan dat je vriend werkt.
    En een constructie bedenken dat jij de huurder bent en je vriend meebetaalt, maar er niet woont en ondertussen niet officieel toch wel bij je woont voor het grootste deel is een forse fraude. Dan zou ik bijna wensen dat je hiervoor gepakt wordt aangezien je dan maatschappelijk geld aan het misbruiken bent. En bovendien hoe zeker is je relatie met je vriend, zodra je eenmaal op jezelf woont. Hoe vaak hoor je niet dat dat soort prille relaties dan ineens toch niet "je van het" blijken te zijn en uitgaan. Hoe ga je het dan financieel in je te dure huis redden.

    Wat wel kan is kijken naar woonruimte in een andere gemeente waar wachttijden minder lang zijn.
    Ook kun je op een kamer gaan wonen en dan maar zonder huurtoeslag maar met de andere toeslagen je leven opnieuw vorm geven.

    Waar ik je eigenlijk nog niet over heb gehoord is of je ex werkt. Hebben jullie een koophuis of een huurhuis. Zijn jullie beiden eigenaar of beiden huurder op het contract. Hoe hebben jullie de boedelscheiding geregeld. Betaalt je ex wel KA en eventueel PA. Wat betaalt je ex nu nog mee aan het gezin/levensonderhoud, nu jullie nog steeds samenwonen. Hoe is de zorg voor de kinderen op dit moment geregeld. Wanneer gaat co-ouderschap in.
    Bij een koophuis: gaat je ex je uitkopen voor een x bedrag of staat de woning onder water. In geval van uitkoop heb je geld achter de hand en kun je daarmee tijdelijk duurder huren.
    Bij een huurwoning: wat is de reden dat jij er uit zou moeten en niet juist je ex. Wellicht is hij beter in staat een huurwoning te vinden en te betalen. Mogelijk kun je met een advocaat bewerkstelligen dat je ex de woning dient te verlaten.

    Ik vind dat je in je schrijven wel heel erg veel afwentelt op anderen. Een werkgever wil je niet aannemen op niveau HBO wegens te weinig ervaring. Ja dat lijkt me logisch. Zorg dus dat je vrijwilligerswerk gaat doen in de richting van je studie en voorkeur om ervaringen op te doen. Ga bij bedrijven langs en vraag of je gratis snuffelstages mag doen.
    Je schrijft ook dat je niet wordt aangenomen op lager geschoold werk vanwege overkwalificatie. Je antwoord kan heel simpel zijn, nl dat je niet wordt aangenomen op je niveau wegens gebrek aan ervaring en dat je eveneens er te lang uit bent geweest om dat niveau nog te kunnen waarmaken of garanderen. Ook kun je prima je HBO uit je CV weglaten. Ga cursussen, opleidingen, workshops doen. Zorg dat je weer bij komt qua kennisniveau. Laat je evt omscholen. Schrijf je wel vdoende op vacatures, ga desnoods een sollicitatiecursus doen. Het licht nl wel degelijk aan jou zelf en hoe jij je presenteert om binnen te kunnen komen bij bedrijven. Een werkgever hoeft niet te veranderen. Alleen jij zelf kan veranderen en het tij laten keren.

    Uit hetgeen je schrijft maak ik op dat je wel heel erg vrijblijvend in het leven hebt gestaan met hetgeen je gedaan hebt. Enerzijds voor een deel te begrijpen door wat je hebt meegemaakt met je 2e kindje. Maar je 3e dochter ... dat is toch wel iets wat vele ouders mee maken, ondanks dat er gewoon gewerkt moet worden en brood op de plank moet komen. Dat vind ik persoonlijk geen excuus om dan maar niets te doen.

    Zodra je op jezelf woont heb je bovendien mogelijk recht op een aanvullende bijstand als je onvoldoende eigen inkomen en alimentatie krijgt. Alimentatie moet je dus wel zsm gaan regelen als je dat nog niet hebt gedaan. Ook bij co-ouderschap kan je daar gewoon recht op hebben. Doe jij het niet en kom je in de bijstand, dan zal de gemeente mogelijk toch gaan verhalen bij je ex. Alleen wanneer je dan dmv een baan uit de bijstand komt stopt het verhaal. Terwijl als je nu KA en evt PA regelt mag je dat, eenmaal uit de bijstand, zelf houden. PA is echter wel tot op zekere hoogte, want hoe meer je zelf in je eigen levensonderhoud voorziet hoe minder PA je nodig hebt.

    Kortom wat ik bedoel te schrijven met mijn stukje is: neem het heft in eigen handen. Ga voor jezelf zorgen. Onderneem actie, veel actie. Schrijf heel veel brieven. Ga vrijwilligerswerk doen. Zorg dat jullie nu al de omgangsregeling naleven zoals jullie die voor ogen hebben als jullie beiden zelfstandig wonen. Regel de zaken voor jezelf. Alleen jij kan dat doen. Alleen jij bent verantwoordelijk.
  2. Erna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Erna
    Ik weet niet waarom je me beticht van beroepsdeformatie. Ik ben beslist geen schuldhulpverlener.

    Ik heb wel een mega bak aan ervaring, waar ik al veel anderen als vrijwilliger mee heb kunnen en mogen helpen. Dat doe ik naast mijn baan van 32 uur. Maar ik ga mijn levensverhaal hier niet opschrijven, omdat het hier over jou gaat. Maar ik kan wel zeggen:

    Ik weet wat het is om geen werk te hebben;
    Ik weet wat het is als bedrijven je niet willen wegens overkwalificatie;
    Ik weet wat het is om torenhoge schulden te hebben;
    Ik weet wat is om met heel verliesgevallen tegelijk in mijn directe leefomgeving te moeten dealen;
    Ik weet wat het is om dakloos te zijn;
    Ik weet wat het is om met geweld te maken te hebben;
    Ik weet wat is om bedreigd en gestalkt te worden;
    Ik weet wat het is om onder te duiken;
    Ik weet wat het is om van niks te moeten leven;
    Ik weet wat het is om burned-out te zijn;
    Ik weet wat het is om veel gezondsheidsproblemen te kennen;
    Ik weet wat het is om terug in het arbeidsproces te komen;
    Ik weet wat het is om ingeschreven te staan en uiteindelijk een woning te krijgen die totaal is uitgewoond;
    Ik weet wat het is om noodgedwongen 11 jaar te moeten dealen met rechtszaken;
    En zo kan ik wel even doorgaan.

    Maar uiteindelijk doet het er allemaal niet toe wat je allemaal hebt meegemaakt. Het heeft je immers gevormd tot wie je bent. Je kan er namelijk ook heel krachtig uitkomen, zodra je besluit niet meer achterom te kijken, maar alleen nog maar voorwaarts. Kijk naar wat je nog wel hebt. En dat is best nog wel veel. Je hebt nog een ex die naar zijn (stief)kinderen omkijkt, je komt er zonder schulden uit, je hebt een goede achtergrond qua opleiding, je hebt al 5 jaar en 7 maanden inschrijfduur opgebouwd (in kreeg mijn huis met 5 jaar en 10 maanden via woonnet Haaglanden, omdat niemand anders die uitgeleefde woning wou).
    En zolang je nog niet fulltime werkt kun je gewoon stages en vrijwilligerswerk doen. Zo bouw je een netwerk op en kun je bedrijven laten zien wie je bent. Zo krijg je weer eerder tips als er elders een functie vrij komt. Want als mensen je kennen denken ze eerder aan je als ze horen van een vacature in hun omgeving.

    Je schopt tegen de verkeerde. Ik wil je dan ook aanraden (psychologische) hulp voor jezelf te zoeken, om je verleden een plek te geven. Je hebt echt veel meegemaakt, maar het is zaak om hier mee te leren omgaan en uit je slachtofferrol te stappen en je kracht terug te vinden, die in je schuilt. Alleen dan kun je er ook voor je kinderen zijn. Je hoeft niet alles alleen te doen.

    Succes
  3. Erna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Erna
    quote:
    Dit schreef Loeki

    Op Woningnet Holland Rijnland staat dit over je inschrijving:
    Uw inschrijving vervalt als:
    u een sociale huurwoning accepteert van ??n van de woningcorporaties of andere verhuurders via WoningNet Holland Rijnland;
    u als medeaanvrager een huurcontract tekent voor een socialehuurwoning van een van de woningcorporaties;
    u de inschrijfkosten niet betaalt;
    u de verlengingskosten niet betaalt;
    u zelf heeft doorgegeven dat u uitgeschreven wilt worden.

    Dat gaat volgens mij dus om zelfstandige woonruimte via ??n van de sociale verhuurders, niet als je iets tijdelijks via een particulier zou vinden, of als je je ergens anders dan je huidige adres zou inschrijven.

    Klopt inderdaad, las ik ook. Wilde het ook al quoten.
    Je kunt dus gewoon iets anders (tijdelijk) huren zonder de opgebouwde inschrijfduur kwijt te raken, mits dat maar geen sociale huurwoning is via 1 van de aangesloten woningbouwverenigingen.
    Er is dus een beetje paniek om niets. Je had dit zelf ook kunnen vinden op de site van woningnet. Maar blijkbaar ben je momenteel te emotioneel om rationeel te kunnen denken.

    Ik wil je aanraden gewoon je problemen, zoals jij ze ervaart, eens rustig op een rijtje te zetten op papier. Daarna per onderwerp de stappen die je zelf al kan ondernemen op te schrijven en dan pragmatisch afvinken als je ze gedaan hebt met de oplossing erbij.
    Pak een ander schrijfblok om je emoties op weg te schrijven. Alles wat je voelt, waar je aan denkt, waarover je piekert, alle gedachten. Dat hoeft niet geordend en ook niet realistisch te zijn. Het helpt gewoon om je hoofd leeg te maken.
    Uit de opgeschreven emoties kun je wellicht weer pragmatische stappen halen die je kan doen. Schrijf die weer op je afvinklijstje.
    Zo kun je leren je emoties en gewoon het zakelijk handelen wat uit elkaar te trekken, zonder het een of het ander tekort te doen.
    Het kan je wellicht leren dingen weer in hun perspectief te zien. Je leest nu voor mij als behoorlijk in paniek, je wilt/moet zoveel, maar hebt geen idee waar te beginnen. Dus "schop" je om je heen en ziet niets als een mogelijke oplossing of als iets waarop je weer zelf verder kan (denken).

    Toen ik aangaf dat je wellicht hulp zou moeten vragen, bedoel ik ook niet pers? een psycholoog. Het kan ook gewoon een praktische hulp zijn. Bv een maatschappelijk werker die je ingangen kan geven van hoe nu verder. Of handvatten om weer grip op je leven te krijgen zonder te verzuipen in je emoties. Of hulp in de vorm van een maatje die samen met jou instanties belt of langs gaat. Samen dingen uitzoeken.

    Sterkte maar weer.
  4. Erna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Erna
    quote:
    Dit schreef Loeki

    Waar haal jij toch de pretentie vandaan om iemand zo toe te spreken?
    Heb je zelf door hoe vreselijk neerbuigend en paternalistisch dat is?

    Dit is een nieuw OA-lid, die helder, duidelijk en vriendelijk haar probleem hier uitlegt.
    En dan krijgt ze dit soort bevoogdende amateur-psychologie over zich uitgestort, door jou en sommige anderen.

    Ongelofelijk..... Smile

    Ik neem geen enkele beslissing voor Aloeh. Ik leg haar zelfs niks dwingend op. Ik geef slechts tips en adviezen. Ze mag ermee doen wat ze wil. We leven in een vrij land. Je kan dan wel mij willen beschimpen, maar daar schiet Aloeh ook niets mee op. Evenals dat ze niets heeft aan meehuilers.

    Verder lees ik geen tips van jou aan haar. Ik hoef nl. geen tips. Ik red me meer dan prima. Richt je dus op haar ipv mij. Dat helpt Aloeh nl niet.
    Vertel haar dan liever hoe jij het hebt aangepakt toen je dreigde dakloos te worden en al jaren niet werkt. Misschien dat ze wat heeft aan jou tips, als mijn tips volgens jou te amateuristisch zijn. Help Aloeh ipv schrijvers die dat wel pogen te bekritiseren.

    Overigens ben ik wel dakloos geweest, heb in crisisopvang gewoond, ben via voorlopige voorzieningen weer in onze gezamenlijke koopwoning gaan wonen die ex moest verlaten toen, totdat ik via urgentie een huurwoning kreeg toegewezen. Dit omdat ik inmiddels de echtscheiding had aangevraagd en inmiddels voldoende kon aantonen dat urgentie nodig was, ook al mocht ik door de voorlopige voorzieningen nog 3 kwart jaar in ons koophuis wonen, totdat ex die zou gaan overnemen.

    De emotionele rollercoaster waarin ik destijds zat herinner ik me nog als de dag van gister en de tips die ik toen kreeg van maatschappelijk werk in de crisisopvang om de dingen op te schrijven en stap voor stap te organiseren en te regelen hebben me goed geholpen. Evenals de emoties ook van me af te schrijven in een schrift dat ook naast mijn bed lag zodat ik van me af kon schrijven als ik dan piekerend wakker werd of lag. Beide schriften nam ik altijd mee. Zo kon alles wat door mijn hoofd ging gelijk opschrijven. Hoefde daardoor niks te onthouden en mijn hoofd voelde daardoor een stuk leger en rustiger.

    Maar het kan best dat de tips die ik toen ontving en voor mij werkten niet voor Aloeh werken. Dus Loeki vertel jij dan hoe jij met je paniek omging toen je je koophuis kwijtraakte. Ik herinner me je draadjes erover nog. Wellicht heb jij de betere tip voor Aloeh, die voor haar werkt.
    Want inderdaad iedereen is anders en iedereen gaat er dus anders mee om en heeft wat anders nodig. Ik nodig je uit jouw ervaring dan ook hier te delen.
  5. Erna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Erna
    quote:
    Dit schreef ansvanmil


    Raak je je jaren kwijt als je gaat verhuizen? Dat vind ik raar! Bij ons is het gebonden aan de persoon en niet aan waar de persoon woont....

    Dit is geen kritiek, maar een oprechte verbazing!

    Ik woon in de Haaglanden en ook hier raak je je opgebouwde jaren kwijt zodra je gaat verhuizen, ook al is dat naar een (particuliere) huurwoning van een niet aangesloten co?peratie, een koopwoning of inderdaad naar een kamer als student, of een tijdelijk te klein onderkomen na b.v. je scheiding. Zodra je GBA(inschrijf/woon)-adres verandert verlies je je opgebouwde jaren. Vorig jaar aan den lijve ondervonden toen ik van een huurwoning verhuisde naar mijn koopwoning. Mijn inschrijving voor een huurwoning bleef wel intact maar de teller stond weer op 0.
  6. Erna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Erna
    quote:
    Dit schreef ArnoM


    Dus als je 40+ bent en je staat vanaf je 18e ingeschreven kun je dan steeds verhuizen zodra je vuilnisbak vol is, maar iemand die 25 is en ook vanaf 18 staat ingeschreven nergens voor in aanmerking komt, want te weinig inschrijfjaren.

    Nee, zodra je een woning accepteerd je jaren laten resetten is de meest eerlijke regeling. Ja, het maakt het wel dat je zorgvuldiger met je keuze om moet gaan, maar het voorkomt dat starters helemaal geen kans meer maken.

    Een inschrijving en de daarbij opgebouwde jaren vervalt altijd als je een huurwoning accepteert van 1 van de aangesloten co?peraties. Dat is overal in het land wel gelijk.
    Echter zoals ik al schreef (en wat al eerder werd bedoeld door o.a. Cato en Aloeh), is het hier ook zo dat je je inschrijfjaren kwijt raakt als je als student ineens op kamers besluit te gaan. Of als je een koopwoning betrekt of wanneer je door omstandigheden in afwachting van een sociale huurwoning tijdelijk (te duur) particulier gaat huren. Dus met andere woorden nog geen passende huurwoning hebt gekregen op basis van je inschrijfjaren. Je raakt deze desondanks kwijt op zo'n moment.
  7. Erna
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van Erna
    quote:
    Dit schreef Colly
    Vaak krijg je wel weer voorrang als je een huurwoning van dezelfde categorie achterlaat.

    Hier beslist niet.
Terug naar de lijst