Met een oudere auto naar Z-Frankrijk

Met een oudere auto naar Z-Frankrijk 

Onderwerp van Spyke

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. Tinus
    Wees jezelf!!

    Toon alleen de berichten van Tinus
    quote:
    Dit schreef Spyke
    We willen met mijn autootje naar zuid Frankrijk. Mijn auto is 15 jaar oud en heeft nog niet zo veel kilometers gemaakt, het is een Suzuki alto. Volgens mij gaat het wel lukken maar volgens de monteur is het niet verstandig ivm de "grote' van de auto en de Franse rijstijl aldaar. Nu wil ik weten of jullie ook wel eens met een oudere auto richting z- Frankrijk zijn geweest?

    Er lopen wat dingen door elkaar:
    -oud wel/niet veel kilometers: als je auto nu probleemloos rijdt, zal hij dat ook wel doen als je naar Frankrijk rijdt. In een aantal opzichten is een snelweg minder slopend voor je auto dan stadsverkeer. Let wel op olieverbruik en koelvloeistof; neem evt. reserve mee.

    -klein of niet; een Alto is een kleine auto. Dat rijdt sowieso vermoeiender, weet ik uit ervaring. Dat gaat dubbel tellen, als je auto door zware belading moeite heeft met maximumsnelheid, inhalen, of heuveltjes op.

    -franse rijstijl; die is soms wat rommeliger dan in Nederland, maar ik vind in het algemeen dat het er prettig rijden is. Er worden meer fouten gemaakt maar men is meestal ook wat vergevingsgezinder. Wel zijn wegen en bewegwijzering soms verrassend. Een prachtige snelweg gaat na het tolpoortje plots over in een chaotische stadssnelweg (vooral bij Nancy heel opvallend); of een prachtige D-weg eindigt in smalle dorpsstraatjes (en daar is een Alto wel handig Smile).

    Ik zou zelf vooral nadenken over het klein=traag= vermoeiend rijden punt. Ik vond het verschil tussen de grote Citroen die ik nu heb en mijn vorige, kleinere auto, wat dat betreft al heel opvallend.
  2. Tinus
    Wees jezelf!!

    Toon alleen de berichten van Tinus
    quote:
    Dit schreef koen
    nog wat tips:

    >>LINK<<

    Wel geschreven voor leaseautorijders...
  3. Tinus
    Wees jezelf!!

    Toon alleen de berichten van Tinus
    quote:
    Dit schreef indigo
    Vroeger ging iedereen met een Renault4 occasion naar ZuidFrankrijk, toch? Die kwamen bij lange na niet boven de 50pk met minder dan een liter cilinderinhoud. De Alto's zijn 1,1L en 63pk. Bij glooiing gewoon iets eerder terugschakelen :-)

    Wij (mijn ouders en ik) zijn indertijd regelmatig ingehaald door vrachtwagens op de A1 tussen Lille en Parijs.... Idd, Renault 4.
  4. Tinus
    Wees jezelf!!

    Toon alleen de berichten van Tinus
    quote:
    Dit schreef jieke
    Als je er toch langer over wilt doen ivm de snelheid dan zou je kunnen overwegen de RN wegen te nemen. Zijn ook prima, bespaart je de tol en je ziet ook nog wat onderweg.

    Maar je rijdt er gemiddeld echt wel een stuk langzamer. Vooral omdat die prachtige RN- en D-wegen soms zomaar plots ophouden bij de dorpsgrens, waarna je je door wat straatjes moet persen en wat gyratoires moet omcirkelen.
Terug naar de lijst