Persoonsgegevens

Persoonsgegevens 

Onderwerp van Pinguin

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. WilM
    Wa?

    Toon alleen de berichten van WilM
    quote:
    Dit schreef Pinguin

    Maar het gaat me niet om de plicht om te identificeren. Als een directeur een ID bewijs wil zien, dan heb ik daar geen moeite mee. Is in ruim 6 jaar nog niet voorgekomen.
    Mijn probleem is, dat er printjes en mailtjes rondslingeren waar mijn priv?gegevens, inclusief mijn BSN, op en instaan. Voor mijn gevoel hoeft een school/directeur/leerkracht die ik vervang niet te weten waar ik woon of hoe oud ik ben. Of wat mijn BSN is

    Vooropgesteld: ik ben geen deskundige op dit gebied, maar wat ik van de wetgeving begrijp is het volgende:

    De inlener is aansprakelijk voor de loonbelasting en premie volksverzekeringen. Als jij of je werkgever die dus niet afdragen, mag hij gaan betalen. Die aansprakelijkheid kan worden gematigd als hij (onder meer) kan aantonen wat jouw identiteit is. Daarvoor zal hij dus m?eten vragen naar je identiteitsbewijs. In de administratie van de inlener moeten gegevens worden opgenomen als jouw naam, adres, woonplaats, BSN, nationaliteit, geboortedatum, type/nummer/geldigheidsdatum legitimatiebewijs, specificatie van de gewerkte uren, en gegevens van de uitlener. Voor zover het gegevens betreft die afkomstig zijn van je identificatiebewijs, moeten die worden overgeschreven. Een kopie maken is niet toegestaan. En de gegevens overnemen uit een email al helemaal niet. Jouw zorgen omtrent de printjes en emails zijn wat mij betreft dan ook terecht. Dit gedrag past niet in de zorgvuldigheid die zowel inlener als uitlener moeten betrachten met betrekking tot het gebruik en bewaren van jouw persoonsgegevens.

    Terzijde: Waarschijnlijk is nooit naar je ID gevraagd omdat de gegevens al -via de email- bekend waren bij de inlener. Strikt genomen wordt daarmee door de inlener dus niet voldaan aan de wettelijke verplichtingen.
  2. WilM
    Wa?

    Toon alleen de berichten van WilM
    quote:
    Dit schreef Tinus

    Maar die gegevens mogen nog steeds niet 'rondslingeren'. Zulke mails (met NAW + BSN) mogen niet ge-cc-d worden aan collega's; prints mogen niet open en bloot op bureaus liggen; bij verlaten werkplek (al is het maar om koffie te halen) kantoor op slot of prints in afgesloten kast; pc's vergrendelen met wachtwoord beveiliging.

    Dat bedoel ik ook met "zorgvuldigheid". Een BSN hoort sowieso al niet in een email thuis; als de inlener je BSN nodig heeft, hoort hij die over te schrijven van je identiteitsbewijs op het moment dat hij je identiteit controleert. Verder ben je als persoonsgegevenverwerkende entiteit verplicht om op zo'n manier met de verkregen gegevens om te gaan dat er geen oneigenlijk gebruik van kan worden gemaakt. Dus inderdaad niet op je bureau laten liggen als je even een sigaretje gaat roken.
Terug naar de lijst