Dochter gaat op kamers in Rotterdam, hebben jullie tips?

Dochter gaat op kamers in Rotterdam, hebben jullie tips? 

Onderwerp van MaaikeSchildert

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. MaaikeSchildert
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van MaaikeSchildert
    Mijn dochter heeft zojuist haar examens afgerond en gaat nu studeren in Rotterdam. Mits ze is geslaagd natuurlijk, maar dat zal vast wel.
    We gaan nu samen op zoek naar een kamer en moeten de studiefinanciering regelen. Als aankomend kunstenaar, wil ze graag in een antikraak, zelf vind ik dat wat onzeker en daarmee onverstandig. Ook denk ik dat het financieel helemaal niet zo goedkoop is als je zou verwachten.

    Ik dacht aan Duo:
    - studiefinanciering/ lening,
    - studentenreisproduct
    - aanvullende beurs (krijgt ze niet, beide ouders werken)
    - collegegeldkrediet

    Via internet op zoek naar kamers verhuren en antikraak in Rotterdam
    opzoeken, bellen, afspraken maken en langsgaan.
    Goed opletten op de afstand tot haar school, Rotterdam is groot en de fietsafstand van maximaal een kwartier lijkt me het mooist.

    Hebben jullie tips hoe ik het allemaal het beste kan aanpakken? Ervaringen met antikraak?
  2. MaaikeSchildert
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van MaaikeSchildert

    quote:
    Dit schreef Erna
    Ik zou het vooral lekker bij je dochter laten. Ik neem aan dat zij heel goed in staat is zelf te bepalen waar ze wel of niet wil wonen. Hoever ze wil fietsen of liever het OV gebruikt. Allemaal zaken die haar woongenot, levensgeluk, gevoel van vrijheid, manier van leven bepalen. De redenen van haar moeder zouden geen issue moeten zijn en als moeder zou je niet je wil of controle-drang moeten willen opdringen. Het is haar leven. Zij moet het ermee doen. Niet jij. Ze is volwassen. Laat haar haar eigen beslissingen nemen. Sta haar terzijde, steun en luister vooral naar wat zij nodig heeft.

    Erna en Klara, we gaan samen zoeken. Dat staat er ook. Ze wil graag samen met mij zoeken. Daarbij help ik haar graag. Zo moet je het zien. En ik vraag jullie om tips.
  3. MaaikeSchildert
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van MaaikeSchildert

    quote:
    Dit schreef SFR
    Wat is de reden om te kiezen voor een maximale fietstijd van een kwartier?

    Welke studentenreisproduct kiest zij? Weekend of doordeweek?

    Bij doordeweeks zou ik mij voor kunnen stellen dat een grotere afstand tot school maar wel dicht bij een goed OV punt misschien net zo slim is.
    Regio R'dam heeft een uitgebreid netwerk met frequente lijnen. Maakt je potenti?le woon (slaag) cirkel groter.

    Je dochter zou zelf kunnen overwegen, als woonkosten een sterk issue is, om ergens buiten de stad te gaan wonen. Bijvoorbeeld in ??n van de plaatsen langs de RandstadRail of de Metro richting Spijkenisse..

    Ik vermoed in het weekend, om dan terug te kunnen naar familie en vrienden. Dat zegt ze nu.
    De kwartier is een inschatting. Maar misschien wel te kort. Ze heeft 7 jaar lang een klein uur gefietst naar de middelbare school. Haar kennende, vermoed ik dat ze dat niet meer wil, daar is ze klaar mee. De afstand zal ook een afweging van vraag en aanbod zijn.
  4. MaaikeSchildert
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van MaaikeSchildert

    quote:
    Dit schreef Clara
    ...

    En Ja, dat is als moeder best eng dat loslaten . Smile

    Clara, beetje nare opmerking vind ik dat.
  5. MaaikeSchildert
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van MaaikeSchildert

    quote:
    Dit schreef maartje


    Ik wil je nog wel wel graag meegeven dat het heel erg belangrijk is dat ze aansluiting krijgen bij leeftijd-en studiegenoten. Als ze mensen om zich heen hebben lukt het op kamers wonen (en studeren) veel beter, dat is wat ik gezien heb. Daarom is dat loslaten best wel belangrijk. Met moeder erbij krijgt ze die aansluiting niet.
    Vogels gooien hun jongen over de rand van het nest als ze groot genoeg zijn. Smile

    Ze woont al twee jaar niet meer bij mij. Ze woont volledig bij haar vader, ze eet 1x per week bij mij. Tegenwoordig ook slapen, overdag is ze overal en nergens bij vrienden. Volgens mij heb ik haar best behoorlijk losgelaten. Ondertussen heb ik het gevoel dat er een meer volwassen relatie tussen ons is in plaats van een vasthoudende relatie van mij. Ik denk echt niet dat "niet loslaten" van mijn kant een probleem is.
    Ik hoor best vaak reacties in mijn omgeving die zeggen dat ze het knap vinden hoe ik met haar omga, dat ik haar zo "los laat".
    En ja, het is zeker belangrijk dat ze integreert in Rotterdam en vrienden maakt. Ze bouwt een compleet nieuw leven op daar. Ik vind het geweldig voor haar! Ze doet het goed.
  6. MaaikeSchildert
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van MaaikeSchildert

    quote:
    Dit schreef Clara



    Als jij hem zo wil lezen....Smile

    Ook dit is naar.
  7. MaaikeSchildert
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van MaaikeSchildert

    Nou, inderdaad. Dankjewel SFR.

    Vanmiddag hebben we eea opgezocht op internet, duo.nl, aangemeld bij kamerverhuurwebsites enzo. Leuk hoor. Ik ben benieuwd.
  8. MaaikeSchildert
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van MaaikeSchildert

    quote:
    Dit schreef Erna

    Ben je wel in gesprek geweest met je dochter? Het zijn nl een hoop vermoedens hierboven.
    Weet je wel zeker dat ze het echt diep van binnen met jou wil doen, op jouw manier, ipv met een moeder die belangstellend en op afroep beschikbaar is voor hulp en een luisterend oor.

    Ja natuurlijk ben ik wel in gesprek geweest met mijn dochter.
    Ik vermoed, omdat het vragen zijn die opkomen en waar wij het nog niet over hebben gehad.
    Ik weet niet veel, omdat ik Rotterdam niet ken. 1 keer geweest, een uurtje.
    Natuurlijk dring ik mij niet op. Dat heb ik eerder gezegd, waarom twijfel je aan mijn woorden? Omdat ik tips vraag op OA? En natuurlijk ben ik belangstellend, op afroep beschikbaar en heb een luisterend oor. Iets anders werkt niet bij haar.
    Ik vraag om advies over op kamers gaan in Rotterdam. Niet over opvoeding, anders stond dit draadje wel bij de rubriek "ervaringen en opvoeding".
  9. MaaikeSchildert
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van MaaikeSchildert

    quote:
    Dit schreef elly69
    Wat voor studie gaat je dochter doen Maaike?
    Kralingen en het Centrum is helemaal top voor studenten, maar dus ook duur en schaars.
    Hoe verder daarvandaan, Ommoord, Zuid, hoe goedkoper en meer kans, je kunt ook bij deze beginnen en als je er eenmaal woont en beter zicht hebt op de stad en via via studiegenootjes bijv naar een leuker huis te gaan. En via een studentenvereniging is ook heel leuk, die hebben eigen huizen. Dan zit je gelijk ook goed in een sociaal netwerk. Als je nog niemand kent kan het anders wel lastig zijn.
    Sowieso naar de eurekaweek gaan natuurlijk.

    Ze gaat naar de Willem de Kooning. Inderdaad wil ze graag met de metro gaan in plaats van met de fiets, ze moet de tekeningen en kunstwerken mee kunnen nemen. Wel zo praktisch inderdaad.
    Ook wil ze zo goedkoop mogelijk.
    Volgens mij is een studentenvereniging alleen voor universiteit. Of heb ik dat mis? Want dan kijk ik ook daar wat mogelijk is.
    De Eurekaweek, ik ga kijken en mail het haar.
    Goede tips, dankje.
  10. MaaikeSchildert
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van MaaikeSchildert

    quote:
    Dit schreef scar
    Op de Erasmus universiteit briefjes ophangen dat ze een kamer zoekt. Dat kan ook vast bij de hogescholen.

    Goede tip, geef ik door.
  11. MaaikeSchildert
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van MaaikeSchildert

    quote:
    Dit schreef scar
    je kunt hier overal 's avonds fietsen of lopen. Ik zou het bos en de parken vermijden maar dat doet elk weldenkend mens denk ik.

    Dat heb ik nu een paar keer gehoord, dat geeft me wel vertrouwen.
  12. MaaikeSchildert
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van MaaikeSchildert

    quote:
    Dit schreef sanny


    Er zitten ook studenten die een HBO opleiding volgen.

    Als ze mee doet aan de introductiedagen, dan maakt ze o.a. kennis met alle (of in ieder geval veel) van de verenigingen die er zijn.
    Dat is wel een goede tip. Laat baar mee doen met deze dagen. Mijn dochter vond het destijds erg leuk.

    Ik geef het door. Dankjewel.
Terug naar de lijst