Welk fototoestel?

Welk fototoestel? 

Onderwerp van Bloem

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. EmC
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van EmC
    Dat is enorm afhankelijk van wat je wilt fotograferen en op wat voor manier.
  2. EmC
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van EmC
    quote:
    Dit schreef Bloem

    Ik wil gewoon leuke foto's maken op een normale manier. Heel veel ingewikkelder dan dat is het niet.


    Oke, maar ik dan daar weinig mee.
    Want wat wil je vooral graag fotograferen?
    Mensen? Dan wil je vaak wat dichterbij, achtergronden onscherp maken dus telelens is wenselijk.
    Natuur? Beetje groothoek nodig.
    Veel bij daglicht? Of juist bij kunstlicht? Zo ja dan wil je lichtsterke lenzen of goede flits of een camera die goed presteert bij slecht licht.
    Bewegende objecten en sportfotografie?
    WIl je een compactcamera of liever spiegelreflex of systeemcamera zodat je lenzen kunt kiezen voor verschillende situaties?
    Wil je een camera die in je jaszak past of mag hij ook wat groter zijn?
    Ga je nog aan nabewerking doen of wil je de foto's gewoon direct uit de camera kunnen gebruiken?
    Is het vooral voor websites of wil je ook foto's afdrukken? Op groter formaat? Zo ja, dan heb je weer flink wat pixels nodig en ook nog kwalitatief goede pixels en niet gewoon pixels.
    Nou, zo kan je nog even doorgaan.
    Dus wat is een leuke camera?
    Voor algemene fotografie gebruik ik zelf het liefst mijn telefoon.
    Die heb ik altijd bij me, past in mijn zak en voor gebruik op websites maakt hij best leuke foto's.
  3. EmC
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van EmC
    quote:
    Dit schreef Bloem

    Budget: minimaal 450,- ex btw (investeringsaftrek Smile)
    Grootte geen voorkeur.
    Veelal mensen, events en Bloems kinders.


    Dan zou ik voor een instapmodel spiegelreflex gaan met kitlens.
    Kwalitatief direct veel beter dan een dure compact.
    bijvoorbeeld zoiets of nog 1 stapje hoger.

    >>LINK<<

    Of iets duurder deze:

    >>LINK<<
  4. EmC
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van EmC
    quote:
    Dit schreef ArnoM
    Grappig, je kan EMC's voorkeur voor merk en mijn voorkeur duidelijk zien ;-).

    Let wel: het maakt geen moer uit welk merk je begint, alleen is het wel zo dat je daar dan wel vaak bij blijft. Dit doordat er ook lenzen bij gekocht worden die weer echt merk afhankelijk zijn. Ja, er zijn voor sommige merken adapters te koop, maar handig is het niet.

    Wat betreft mijn voorkeur voor systeem: spiegelreflex wordt vaak gezien als net ff wat beter, maar in hoeverre dat nog is met de huidige technieken voor de systeemcamera's valt nog maar te bezien. Systeemcamera's zijn net even wat compacter dan spiegelreflex. En ja, ook hun eigen lenzen set. Nu weet ik dat er voor de canon-serie systeemcamera's ook adapters zijn om gewone spiegelreflex lenzen op de camera te zetten. Wordt bij de camera die ik voorstelde volgens mij zelfs meegeleverd.


    Spiegelreflex IS beter en nogal veel ook. Als je ze op klein formaat bekijkt gewoon op je pc zul je dat niet merken.
    Er zijn ook compactcamera's tegenwoordig met APS-C sensor en ook full frame trouwens maar dan betaal je 2500 euro.
    Ik heb een compact met een APS-C sensor en dat kun je qua kwaliteit vergelijken met een spiegelreflex.
    De meeste compact's (vooral met veel zoom) maken nog steeds gebruik van kleine sensoren en als je eens wat wilt croppen, groter wilt afdrukken en dergelijke zie je dat echt.
    Ook de manier waarop het beeld wordt opgebouwd is heel anders heb ik het nog niet eens over de prestaties bij minder licht.
    Nogmaals, als je ze gewoon op je mobieltje bekijkt zie je het niet waarschijnlijk.
    Maar de goedkoopste spiegelreflex is nog steeds beter dan een dure compact als daar een kleine sensor inzit.
  5. EmC
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van EmC
    quote:
    Dit schreef ArnoM


    Systeemcamera's zijn ook aps-c. KIjk maar naar de Canon M-serie die ik voorstel. Vandaar dat de verschillen een stuk kleiner geworden zijn dan vroeger.


    Ja maar ze had geen voorkeur voor afmeting.
  6. EmC
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van EmC
    quote:
    Dit schreef Solar

    Kuch. Woord


    Zal tijd worden Smile
    Ik ging ook naar bed.
    Succes Bloem!
    Fotograferen is leuk en verslavend! En weet je, als je er eentje hebt welke dan ook, kom je er vanzelf wel achter wat je wel en niet bevalt en ga je eventueel op zoek naar een andere.
    Zo heb ik er ook al 30 versleten om nu mijn liefde gevonden te hebben Smile
  7. EmC
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van EmC
    quote:
    Dit schreef BeBritty

    Goede reviews: >>LINK<<


    Ik heb hem gehad en na 2 weken verkocht.
  8. EmC
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van EmC
    quote:
    Dit schreef malva

    Vertel?


    Om heel veel redenen die voor een ander niet belangrijk zijn.
    Maar in het heel kort;
    Voor mij is het een overprized gadget.
    Had hem aangeschaft vanwege de lens met zijn 2000mm equivalent maar zo'n lens comes with a cost.
    Kwaliteit laat te wensen over en dat wordt voornamelijk softwarematig gecorrigeerd in de camera.
    Voor dat geld koop je echt veel betere camera's.
    Alleen is er geen compact in de handel met zo'n reach als het gaat om zoom maar wanneer heb je dat nodig?
    En op die 2000mm zit je op een maximale opening van f6.5 dus als het niet heel erg zonnig is, zit je op akelig lange sluitertijden.
    Ja, de OIS vangt een hoop op maar het is vooral van:"ja, inderdaad. Ik kan van dat ding of vogeltje daar heeeeeeel ver nog een foto maken"
    Bokeh word ook lelijk door de beperkte maximale opening en bij object fotografie wil ik het object kunnen isoleren.
    Ze hebben door die belachelijke zoomrange ook weer zo'n pieterpeuterig sensortje moeten gebruiken en dat vind ik echt niet kunnen in een moderne camera van bijna 600 euro.
    Hij is ook veel te groot en zwaar. Zelfs zwaarder dan een instap spiegelreflex.
    Als het je enige camera is, vind ik hem echt ongeschikt. Wil je uitsluitend van enorm ver toch nog een foto van iets kleins kunnen maken, dan is dit je camera!
    Maar dan zul je er nog steeds heel veel missers tussen hebben zitten. Bewegende objecten is niet te doen. Iso opschroeven om sluitertijden te verkorten maakt de foto's al rap slecht.
    Eind van de rit gaat het mij toch om fotokwaliteit en die kan voor dat geld echt veel beter.
    Maar ook hier geldt weer: Het is maar net waar je hem voor gebruikt.
    Voor mij is het een leuke gadget voor een ander een "Wow!!"
    Zou ik maar 1 camera mogen meenemen en ik had 600 euro dan zou ik een zeer goede compact met wat grotere sensor en een betere lens met wat minder zoombereik kopen en die zou dan in 95% van de gevallen voldoen.
  9. EmC
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van EmC
    quote:
    Dit schreef Tuwa
    De Consumentenbond publiceert regelmatig tests van allerlei camera's, van goedkoop tot duur en van compact tot spiegelreflex.
    Ik lees nu vwb superzoomcamera's een enthousiast verhaal over de Sony Cybershot DSC-RX10 III (1600 Euro) en de Canon Powershot G3 X (700 Euro).

    Zelf heb ik de Panasonic Lumix DMC FZ-1000, maar ken er nog lang niet alle mogelijkheden van.


    De FZ-1000 is ook een heel mooi ding.
    Beetje het beste van allerlei werelden.
    Grotere sensor maar ondanks dat hebben ze er toch een mooie zoomrange in weten te proppen.
    Lekker lichtsterke lens.
    Misschien wel de meest aantrekkelijke (compact)camera in zijn prijsklasse.
    Ik weet zo gauw geen camera met een betere specs/kwaliteit/prijs verhouding.
  10. EmC
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van EmC
    quote:
    Dit schreef Bloem
    Ben lekker aan het rommelen. Het zal technisch wel van geen kant kloppen allemaal, maar ik vind het nu al leuk Smile


    Waarom? Mooie foto toch? Smile
    Het gaat er alleen maar om of jij er mee kunt doen wat je wilt (met de camera) en of jij het mooi vindt.
    De rest telt niet!
Terug naar de lijst