Laptop ineens traag, heel traag

Laptop ineens traag, heel traag 

Onderwerp van Marlies

BEHEERD DOOR:
rdolfijn
Terug naar de lijst
  1. EmC
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van EmC
    Hoi Marlies,

    Ik heb niet mega veel verstand van pc's ofzo maar ik denk dat defragmenteren zonde van je tijd is.
    Duurt gruwelijk lang en levert je vaak een paar seconde in opstarttijd op bij programma's meer ook niet. Omdat je zegt dat het ook lang duurt voordat letters die je typt verschijnen op het scherm denk ik aan heel wat anders.
    Of er draait een zwaar programma mee op de achtergrond of je hebt echt een klote virus opgelopen.
    Ik heb het zelf ook een keer gehad.
    Heb je toevallig voorafgaand aan deze vertraging nog iets nieuws op de laptop ge?nstalleerd?
    Wat voor besturingssysteem heb je trouwens?
  2. EmC
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van EmC
    Ik ga er vanuit dat je een recente versie van Windows hebt?
    Doe eens control-alt-delete en klik op taakbeheer en dan op details.
    Dan kun je zien wat je CPU uitspookt en hoeveel % van de processor wordt gebruikt voor welke applicatie.
    Als het processor verbruik tegen de 100% is er iets gaande maar dat kun je dan als het goed is in dat lijstje zien.
  3. EmC
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van EmC
    Zo'n lijstje moet je dan te zien krijgen.
    Je ziet dat ik nauwelijks processor capaciteit gebruik als ik niets doe en ongeveer 1/3e van het geheugen door de geladen programma's.
    Ben benieuwd wat dat bij jou is.
    In die tijd dat ik dat stomme virus had, zat de processorverbuik namelijk altijd tegen de 100%, terwijl ik niets deed terwijl dat nagenoeg 0% hoort te zijn als je niets doet tenzij er dus een programma op de achtergrond draait.
    Plaatje
  4. EmC
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van EmC
    quote:
    Dit schreef ErikD
    Nou wil ik niet naar en betweterig gaan doen.
    Maar vaak wordt defragmentatie helemaal niet gedaan.
    Als deze boven de 10% komt is het meestal niet eens meer volledig te herstellen en wordt je schijf al trager.
    Bij 25 of 35% krijg je of problemen met traagheid of niet meer willen opstarten.
    Defragmentatie is wel degelijk belangrijk.


    Ik vind het behoorlijk zonde van de tijd als je met wat drukken op een knop snel kunt zien of het iets anders is.
    Als een pc traag wordt omdat hij gedefragmenteerd moet worden gaat het trager worden doorgaans erg geleidelijk en niet heel plotseling.
  5. EmC
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van EmC
    Ik snap trouwens niet zo goed wat je met die procenten bedoelt hoor.
    Ik defragmenteer nooit.
  6. EmC
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van EmC
    quote:
    Dit schreef Marlies

    100% en allemaal door avg onderdelen.
    Heel avg verwijderen?


    Dat zal wel uiteraard helpen maar ik ga er vanuit dat je AVG al langer had en dat je eerder nooit problemen had?
    En ik neem aan dat je ook een virusscanner wilt houden.
    Ik vraag me namelijk wel af wat de reden is dat AVG ineens als je processor capaciteit opeist.
    Misschien conflicteert AVG met iets anders of misschien doet AVG juist zijn best om iets weg te houden dat er niet hoort?
    Ik heb geen verstand van AVG maar als ik google zie ik dat meer mensen er weleens last van hebben dat AVG een pc onbruikbaar maakt omdat het alle processor capaciteit in beslag neemt en ook dat het niet altijd om hetzelfde probleem gaat.
    Zelf ben ik nooit zo bang om een virusscanner te verwijderen (ik heb er niet eens eentje) maar ik durf dat een ander niet te adviseren en dan morgen te lezen dat je laptop vol met virussen zit Smile
  7. EmC
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van EmC
    Is er trouwens 1 specifiek onderdeel van AVG dat zo'n beetje alle capaciteit gebruikt?
  8. EmC
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van EmC
    Hmm...precies verdeeld zeg maar maar het kaapt in ieder geval wel je processor.
    Ik heb geen idee wat de onderliggende oorzaak kan zijn en of AVG sowieso een programma is dat capaciteit vreet.
    Net bij mezelf even gekeken en ik heb wel gewoon Windows Defender geactiveerd.
    Dat merk je nauwelijks (in snelheid van je pc) en WD doet ook aan real time protection.
    Voor mij maakt dat een onafhankelijke virusscanner direct overbodig maar ik weet niet of jij die mening deelt en wil die beslissing niet voor je nemen.
    Ik vind zelf virusscanners bijna allemaal veel te zwaar en een te grote aanslag op de snelheid en ook een beetje paniekzaaierij.
    Moet ik er wel bij zeggen dat ik niets op de pc heb waar ik slapeloze nachten van zou hebben als het wordt vernietigd door een virus.
    Mocht het mis gaan dan is het pech en meer ook niet.
    Ik heb namelijk nog een oude pc in het washok waar geen internet meer op zit en waar ik mijn foto's op plaats en direct ook een kopie naar een externe harde schijf.
    Deze laptop wil ik lekker snel houden maar ik kom echt op allerlei sites (ook discutabele) en tot nu toe lijkt WIndows Defender echt voldoende te zijn.
    Plaatje
  9. EmC
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van EmC
    Oke.
    Geen idee.
    Ik zie hier wel mensen met precies hetzelfde probleem en ook wat mogelijke oplossingen maar ik weet niet wat service host precies is.

    >>LINK<<

    Wordt tijd dat iemand met wat meer software kennis inspringt denk ik :-)
  10. EmC
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van EmC
    quote:
    Dit schreef Marlies

    Ik heb ook geen idee wat het is. Net zoals meer dingen die in de lijst van programma's staan(geen idee wat ik nu veilig kan verwijderen)

    Traagheid is overigens over Smile


    Oke. Dan zou ik het eerst zo laten.
    Ik heb ooit een gouden tip gekregen van een computer expert;

    "nooit iets repareren dat niet kapot is" Smile
Terug naar de lijst