Lasergun politie

Lasergun politie 

Onderwerp van Dianaa

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. ArnoM
    Ik ben ik, niet jij

    Toon alleen de berichten van ArnoM
    quote:
    Dit schreef kaatje


    Herkenbaar. Eerlijk gezegd zijn er wel eens stukken waar ik niet eens van weet hoe hard ik er eigenlijk mag. Dan ga ik maar ergens in het midden zitten Smile


    Er zijn hints op de weg die je dat kunnen vertellen, maar niet als bewijs gebruikt kunnen worden.

    30km weg zijn vaak aan de zijkant fietssuggestie stroken (die oranje stroken aan beide zijden van de weg) gemaakt. Dit zal niet snel bij een 50km weg gedaan worden (uitzonderingen daargelaten). Er zal waarschijnlijk geen middenlijn getrokken zijn.
    50km binnen bebouwde kom: vaak middenstreep, voorrangsweg, ononderbroken streep aan de zijkant helemaal op de rand.


    60km weg: Er is geen streep in het midden van de weg en aan de zijkanten is een onderbroken streep iets verder naar binnen getrokken dan eigenlijk nodig is. Een soort fiets/voetgangers suggestie strook maar net te smal daar weer voor.

    80km weg: middenstreep. Kan onderbroken of ononderbroken zijn. Zijkant van asfalt zit helemaal op de rand een streep. Vaak ononderbroken.

    100km/autoweg: in het midden dubbele ononderbroken streep met daar tussenin een dikke groene baan. Hier mogen auto's en motoren dus 100km/u rijden, vrachtwagens 80, auto met aanhanger voor rijbewijs BE (normale aanhanger dus): 90 Let op: er zijn een paar wegen waar ook die groene streep is, maar geen 100. Dat is gedaan om te kijken of je wel oplet. Een autoweg kan gelijkvloerse kruisingen hebben (dus de echte waar auto's van links en rechts op kunnen rijden) of ongelijkvloerse kruisingen met op en afritten.


    100/120/130 snelweg: altijd ongelijkvloerse kruisingen. Na iedere oprit staat een bord waarop staat hoe hard je mag. Staat er geen bord is het in principe 130km/u. Bij lagere snelheden kan er ook een onderbord geplaatst zijn dat die enkel tussen 6.00uur 's ochtends en 19.00uur 's avonds geldt. Daarbuiten is de maximum 130km/u. Ook als het van 100km/u is, dan is max 130 daar buiten. Sommige mensen denken dan de volgende snelheid 120, maar dat is niet zo. In de regel is het zo: zie je een onderbord, kun je er bijna vanuit gaan dat tussen 6uur en 19uur die snelheid geldt, daarbuiten de max.
    Naast de snelweg/autoweg staan hectometerpaaltjes. Op de hele kilometers staat ook altijd aangegeven hoe hard je daar mag, incl onderbord.

    Matrix borden zijn verplichte snelheden. In het begin waren het enkel advies snelheden, maar dit is heel snel daarna veranderd naar een verplichte maximum snelheid.
    Blauwe borden met snelheid zijn advies snelheden. Mag je negeren, maar advies is om wel rekening te houden met het advies (meestal bij scherpere bochten of onoverzichtelijke situaties).

    Hoe weet je of je binnen of buiten de bebouwde kom rijdt? Als je op een voorrangsweg rijdt, zul je zien dat binnen de bebouwde kom het voorrangsbord voor de kruising staat, buiten de bebouwde kom staat het bord voorbij de kruising.

    Zonder snelheids borden, wat zijn de maximum snelheden?
    Binnen bebouwde kom: 50
    Buiten bebouwde kom: 80
    Snelweg: 130

    Let wel op met snelheidszones. Hiermee vervalt de verplichting voor de gemeente/rijkswaterstaat om na iedere kruising in die zone een snelheidsbord neer te zetten. Meestal zijn dit 30km zones binnen de bebouwde kom en 60km zones buiten de bebouwde kom. Maar dat is dan bijna altijd ook te zien aan de manier hoe de weg is ingericht, zie bovenaan dit bericht.

    Garantie van dit bericht is tot je je auto in stapt. Dan ben je weer zelf verantwoordelijk voor je snelheid, maar ik wilde in ieder geval aangeven dat je ook kan zien aan hoe de weg is aangelegd hoe hard je mag daar.
  2. ArnoM
    Ik ben ik, niet jij

    Toon alleen de berichten van ArnoM
    quote:
    Dit schreef Zwembandje

    Op school was ik al slecht in dit soort dingen.

    Mijn hemel, zelfs al was het multiple choice.
    Ik kwam er niet uit :



    quote:
    U rijdt op een provinciale weg, binnen de bebouwde kom, aan uw linkerhand is een zijweg waar een fietser uit komt, u rijdt met een snelheid van 94 km/uur, was Johan van Oldenbarnevelt een acteur of een zanger ?


    Simpel antwoord toch? Paars.

    Pfff, dat je dat niet ziet.

    Edit: naast Paars is natuurlijk ook "42" een juist antwoord, maar dat is alleen voor de gevorderden onder ons.
Terug naar de lijst