Lasergun politie

Lasergun politie 

Onderwerp van Dianaa

BEHEERD DOOR:
leeuwin70
Terug naar de lijst
  1. WilM
    Wa?

    Toon alleen de berichten van WilM
    Even nog wat aanvullingen op het verhaal van Arno. Wegen worden tegenwoordig ingericht volgens het concept 'Duurzaam Veilig Verkeer' waarin de essenti?le herkenbaarheidskenmerken van de verschillende wegcategorie?n (niet zijnde autosnelweg) worden beschreven. Bestaande wegen zijn door de wegbeheerder -voor zover mogelijk- ingedeeld in een bepaalde categorie, en in principe moet de wegbeheerder ervoor zorgen dat die wegen ook (gaan) voldoen aan de gestelde inrichtingseisen. Vanwege de daarmee gepaard gaande kosten is dat niet altijd even zorgvuldig gebeurd. (Dit is een van mijn meer gematigde uitdrukkingen.)

    quote:
    Dit schreef ArnoM
    30km weg zijn vaak aan de zijkant fietssuggestie stroken (die oranje stroken aan beide zijden van de weg) gemaakt. Dit zal niet snel bij een 50km weg gedaan worden (uitzonderingen daargelaten). Er zal waarschijnlijk geen middenlijn getrokken zijn.

    Fietssuggestiestroken komen alleen voor op zogeheten erftoegangswegen. Binnen de bebouwde kom hebben die een maximum snelheid van 30 km/h, buiten de bebouwde kom 60 km/h. De snelheidsbeperking wordt meestal alleen zonaal aangegeven. Fietssuggestiestroken zijn overigens niet rood: volgens de Ontwerpwijzer Fietsverkeer van het CROW dient de rode kleur juist om fietsstroken te kunnen onderscheiden van fietssuggestiestroken. Overigens heeft een fietssuggestiestrook geen enkele offici?le status.

    quote:
    50km binnen bebouwde kom: vaak middenstreep, voorrangsweg, ononderbroken streep aan de zijkant helemaal op de rand.

    Deze wegen hebben in principe alleen kantmarkering als er geen trottoirbanden liggen.

    quote:
    60km weg: Er is geen streep in het midden van de weg en aan de zijkanten is een onderbroken streep iets verder naar binnen getrokken dan eigenlijk nodig is. Een soort fiets/voetgangers suggestie strook maar net te smal daar weer voor.

    Dit is een erftoegangsweg. Die smalle strook aan de zijkanten is een zogeheten uitwijkstrook; in principe is het niet de bedoeling dat je hierop fietst, maar dat je er alleen gebruik van maakt als dat nodig is om een ander voertuig te (laten) passeren. Vaak zijn deze stroken zo breed dat ze -ten onrechte- worden gezien als fietssuggestiestroken. De wegbeheerder kan wel besluiten er een fietsstrook van te maken; in dat geval moet die ook als dusdanig gemarkeerd worden en mag gemotoriseerd verkeer niet op die strook komen.

    Overigens geldt voor deze wegen wel dat wanneer er geen (zonale) snelheidslimiet wordt aangegeven, je er (buiten de bebouwde kom) gewoon 80 mag rijden. Dat staat niet beschreven in het concept 'Duurzaam Veilig', maar het betreft dan een weg die sowieso niet binnen dat concept past.

    quote:
    80km weg: middenstreep. Kan onderbroken of ononderbroken zijn. Zijkant van asfalt zit helemaal op de rand een streep. Vaak ononderbroken.

    Voor 80 km-wegen met tegemoetkomend verkeer (gebiedsontsluitingsweg type II) wordt tegenwoordig een dubbele asstreep (al dan niet onderbroken) gebruikt. De kantstrepen zijn onderbroken. Een wegindeling als op de foto (enkele asstreep, ononderbroken kantstrepen) komt ook nog wel voor, maar is verouderd.

    quote:
    100km/autoweg: in het midden dubbele ononderbroken streep met daar tussenin een dikke groene baan. Hier mogen auto's en motoren dus 100km/u rijden, vrachtwagens 80, auto met aanhanger voor rijbewijs BE (normale aanhanger dus): 90 Let op: er zijn een paar wegen waar ook die groene streep is, maar geen 100

    Met betrekking tot die 'let op': er is een gerechtelijke uitspraak hierover die erop neerkomt dat een groene streep juridisch gekoppeld is aan 100 km/h. Als gevolg hebben de wegbeheerders de strepen moeten verwijderen op weggedeeltes waar een lagere vMax geldt.

    Overigens is die groene streep een tijdelijke maatregel. Het hele concept 'autoweg' gaat verdwijnen en in plaats daarvan komen regionale stroomwegen. Stroomwegen dienen altijd een fysieke rijrichtingscheiding te hebben (dus een middenberm en/of geleidingsrail) en gelijkvloerse aansluitingen zijn niet meer toegestaan. Autowegen die (nog) niet kunnen worden omgebouwd naar een regionale stroomweg krijgen een groene streep om ze te kunnen onderscheiden van 80 km-wegen.

    quote:
    Naast de snelweg/autoweg staan hectometerpaaltjes. Op de hele kilometers staat ook altijd aangegeven hoe hard je daar mag, incl onderbord.

    De snelheidsaanduidingen op de hectometerpaaltjes hebben overigens geen juridische status, aangezien de schildjes niet de minimale grootte hebben voor een rechtsgeldige aanduiding. Je moet ze dus vooral zien als geheugensteuntje. Het kan zelfs gebeuren dat de schildjes een andere snelheid aangeven dan de snelheid die daadwerkelijk geldt, met name wanneer vrij recent de snelheidslimiet op het betreffende wegvak is gewijzigd.

    quote:
    Matrix borden zijn verplichte snelheden. In het begin waren het enkel advies snelheden, maar dit is heel snel daarna veranderd naar een verplichte maximum snelheid.

    Dit is een interessant puntje in de Nederlandse wetgeving. Volgens de Conventie van Wenen (waarin is geprobeerd verkeerstekens te uniformeren) is een snelheidsbeperking alleen rechtsgeldig (en dus handhaafbaar) als er een rode rand omheen zit, en dat is bij de meeste matrixsignaalgevers in Nederland niet het geval. Voor de zekerheid heeft Rijkswaterstaat daarom op wegvakken met een trajectcontrole w?l matrixsignaalgevers met een rode rand ge?nstalleerd. Overigens heeft Nederland het verdrag pas 10 jaar geleden (na bijna 40 jaar) ondertekend, waarbij onder meer die rode rand als voorbehoud is opgenomen. Het grote aantal voorbehouden gaat echter wel ten koste van het nut van het verdrag.

    Sowieso zijn er twee manieren om een snelheidsbeperking op de matrixsignaalgevers te tonen: handmatig en automatisch. Wanneer het automatisch gebeurt (Automatische Incident Detectie genoemd) wordt gekeken naar de gemiddelde snelheid stroomafwaarts. Komt die onder een drempelwaarde (meestal 35 km/h) dan wordt er op de portalen stroomopwaarts een snelheidsmaatregel ingesteld (50, 50 met flashers, 70 met flashers). Wanneer de gemiddelde snelheid stroomafwaarts weer boven een andere drempelwaarde komt (meestal 55 km/h) dan gaat de maatregel er weer af. Dat betekent dus dat de snelheidsmaatregel alleen kan worden opgeheven als voldoende mensen zich er niet aan houden. Vind ik eigenlijk best raar bij een verplichte snelheidsbeperking.
  2. WilM
    Wa?

    Toon alleen de berichten van WilM
    quote:
    Dit schreef SFR
    Misschien nog wel eens een idee om die snelheid (bij file) in een blauwe achtergrond te tonen op de matrixen. Dan is het een advies snelheid en dat is eigenlijk toch ook de bedoeling van dat hele detectiesysteem ??

    Mooi idee, maar technisch onmogelijk. Elke pixel in een matrixsignaalgever wordt rechtstreeks aangestraald door een bundel glasvezelkabels. In het wegkantstation worden de glasvezels dan weer naar een witte, groene of rode lamp geleid. Zo gaat er dus een bundel glasvezels die het getal 50 vormen naar een witte lamp, en als die lamp gaat branden zie je het getal '50' op het bord staan.

    Doordat alles 'hardwired' is, ontbreekt de flexibiliteit om iets anders op de borden te zetten dan vooraf is bepaald. En aangezien er ook al geen blauwe lamp in het wegkantstation zit, wordt een blauwe achtergrond ook lastig te realiseren.

    De grote informatiepanelen maken gebruik van leds, dus die zijn wel flexibeler, maar die hangen dan weer niet aan ieder portaal.
Terug naar de lijst