Binnenkort krijg ik mijn eerste (private) leaseauto. Ik heb er wat boekwerken aan contracten, voorwaarden, uitsluitingsclausules etc bij gekregen. Natuurlijk heb ik alle kleine lettertjes gelezen, maar ik weet niet of ik de finesses van alles helemaal overzie. Heeft iemand hier ervaring mee en tips waar ik op moet letten?
Volgens mij zit het goed in elkaar (het is de Volkswagen leasemaatschappij), ik zie niets geks in ieder geval. Er zit een WA en een cascoverzekering bij, ik mag anderen die 18 zijn en een rijbewijs hebben ook in de auto laten rijden (bv dus mijn kinderen) maar blijf zelf aansprakelijk (ik lees dit als dat de verzekering dekt als ware ik de bestuurder). Belangrijk is dat ik alles wat er gebeurt binnen 48 uur aan de leasemaatschappij meldt en nooit ergens aansprakelijkheid voor erken, anders verlies ik alle rechten. Verder gelden volgens mij de gewone uitsluitingsclausules, zoals (te veel) alcohol bij de bestuurder. Verder moet ik er goed op letten dat ik onderhoud en winterbandenwissel precies binnen bepaalde termijnen en bij de aangewezen garage doe, maar dan wordt verder ook alles voor me geregeld en betaald. Mis ik iets? Zijn er (gebruikelijke) addertjes onder het gras bij het leasen van een auto?
-
7 aug '17 - 17:33:49
-
quote:
Dit schreef Yvonne72
Ik ga dit draadje volgen, want ik denk er ook al ruim een jaar over na. Mijn autootje is inmiddels 17 jaar oud en geld voor een nieuwe heb ik niet. Private lease lijkt mij een uitkomst.
Verder heb ik gelezen dat bij het BKR een schuld wordt geregistreerd van een aantal keren de lease termijnen, exact weet ik het niet. Er zijn echter ook lease maatschappijen die een andere constructie hebben. Verder valt het mij op dat er meestal reclame wordt gemaakt voor een heel laag aantal km per jaar. Ik zit op 20.000 wat het maandelijkse termijn aardig opschroeft. ...maar ik lees dat je al een contract hebt afgesloten...dus dit is een beetje mosterd na de maaltijd
Klopt, ik heb het al afgesloten, maar misschien wil ik nog iets aanvullen of aanpassen als ik denk dat er iets rammelt...wat ik tot nu toe niet denk. In mijn contract staat dat er bij het BKR standaard een fictieve schuld geregistreerd wordt van rond de ?21.000, dat is natuurlijk wel belangrijk als je iets met een hypotheek wilt enzo. Een hoger km-aantal drijft inderdaad meteen het maandbedrag flink omhoog en maakt ook dat er kritischer gekeken wordt naar je inkomen, dat moet dan gewoon hoger zijn om 'goedgekeurd' te worden voor het contract zodat zij zekerheid hebben. -
quote:
Dit schreef koen
de gouden regel bij leasen (zakelijk of prive): zorgen dat je het contract nakomt (km/jaar, contractduur, betalingen, omderhoudsintervallen) en zorgen dat je de auto zonder schade wordt ingeleverd.
letop: bij inleveren wordt van elke individuele schade (bumpertje voor, bumpertje achter, krasje op de deur) het eigenrisico in rekening gebracht. Alleen "normale gebruiksporen" worden geaccepteerd, al het andere wordt een verzekeringszaak.
Ik had al gezien dat ik een lijst met voorbeelden had van normale gebruiksporen, dat heeft dan met de grootte van de kras te maken enzo. Maar eigenlijk word je geacht grotere krassen meteen te melden toch? Maar het maakt natuurlijk niet zoveel uit of je tussendoor het eigen risico betaalt of aan het eind een paar keer. Maar je moet dus wel een stuk voorzichtiger zijn begrijp ik... Dat wordt niet meer parkeren in de vakken waar links en rechts buren hun portier openmaken, maar op de stoep voor mijn deur.... (Mag eigenlijk niet maar wordt wegens ruimtegebrek gedoogd). -
quote:
Dit schreef SFR
Bedoel je te schrijven dat jij verwacht de leasevoorwaarden, in jouw belang, te kunnen aanpassen?
Nah, dat zouden er wel meer willen.. maar het 'dicteren' van de leasevoorwaarden lukt vaak alleen de grote multinationals..
Neu, ik bedoelde meer eventueel bijverzekeren, bijvoorbeeld inzittendenverzekering. Maar ik denk dat ik met die combi WA en casco een heel eind kom qua dekking. -
-
quote:
Dit schreef koen
voorbeeld, bij VW Up:
eigen risico 500,= (inbegrepen)
250,= kost 5,07 extra (pm)
125,= kost 7,60 extra (pm)
over een leaseperiode van 2 jaar betaal je dus voor 125,= euro ER 182,40 extra (24x 7,60), bij 1x schade bespaar je jezelf dus 375,= (500-125).
dit is schade die jezelf maakt (parkeerschade), maar ook een fietser die per ongeluk een krasje maakt, een sleutelbos in je hand die bij het instappen een krasje maakt of een andere autogebruiker die z'n deur een beetje hard opengooit.
en de personen die de auto's innemen weten exact hoe en waar ze moeten kijken (en vinden altijd wel wat).
autofabrikanten hebben hun eigen lease maatschappij, financieringsmaatschappij/bank en verzekeringsmaatschappij. via welk kanaal dan ook hengelen ze het geld wel binnen, want er moet wel wat verdiend worden.
alleen als je zeker weet dat je geen schade maakt aan je auto gedurende de gehele leaseperiode ben je met het standaard ER voordeliger uit.
Dat is wel mooi naast elkaar gezet zo (dank!), ik zal er nog eens goed naar kijken met de echte bedragen. Waarbij het w?l zo is dat krasjes denk ik niet snel iedere keer meteen de volle ?500,- zullen kosten. Hoewel de link tussen leasemaatschappij en garage er natuurlijk wel toe kan verleiden daar hoge bedragen voor te rekenen.... -
quote:
Dit schreef SFR
Lees je voorwaarden nog eens goed. Het eigen risico bij schade is gewoon een X bedrag dat je altijd betaald na het melden van een schade. Inderdaad, soms kan het zo zijn dat de herstel kosten lager zijn dan het betaalde eigen risico. Afhankelijk van hoe de leasemij. hiermee omgaat ontvang je het verschil terug of niet.
Kosten van schade herstel is gewoon niet voordelig. Daar waar een kras op je eigen auto met een lakstift voor jou volstaat.. is de leasemij. al snel van mening dat het paneel opnieuw gespoten moet worden voor een strak resultaat dat zo min mogelijk invloed op de restwaarde heeft.
Besef ook dat, bijvoorbeeld, een lekke band ook als schade wordt gezien. Immers, er moet eerder dan begroot (in het contract) een nieuwe band aangeschaft worden. Jij betaald eigen risico en als het al een redelijk versleten band was, heb je dus relatief al veel ?'s in contract gespaard en zou je wat over kunnen houden van je eigen risico.
Wat dat eigen risico betreft klopt dat niet hoor wat je zegt, zie hieronder. En kapotte onderdelen worden gewoon vervangen (niet pas dan wanneer begroot) tenzij je geen onderhoud gepleegd hebt of de auto aantoonbaar slecht behandeld hebt. Een lekke band lijkt me niet wezenlijk anders dan andere onderdelen. -
Overigens worden er ook nog best wel wat beschadigingen geaccepteerd als gewone gebruikssporen. Bijvoorbeeld:
Laklaag
Geaccepteerd:
? Ondiepe krassen die door polijsten verdwijnen (tip: maak de kras nat, is deze dan niet meer zichtbaar, dan is polijsten mogelijk)
? Kras met een maximale lengte van 10 cm, maximaal ??n per carrosseriedeel
? Steenslag op carrosserie door normaal gebruik met een maximale doorsnede van 2 mm
? Lichte krassen op dakreling als gevolg van dak- dragers
? Lichte lakschade op achterste deurrand
? Ondiepe krassen of schaafplekken niet langer dan 5 cm die nog weg te polijsten zijn op de zijspiegels
Carrosserie
Geaccepteerd:
? Deuken met een maximale doorsnede van 2,5 cm, maximaal twee per carrosseriedeel en zonder roestvorming
Vooral de voorbeeldfoto's van deuken die nog geaccepteerd worden, daar kom ik echt niet aan bij de auto die ik nu 8 jaar rij. Sowieso nul schade gehad in die periode, maar wel wat krasjes door takken enzo. En misschien van de borstel van de wasstraat, ik ga wel wisselen naar een wasstraat met van die stoffen stroken ipv borstels. -
quote:
Dit schreef WilM
Het zelf wassen van je auto op straat is echter een milieudelict (feitcode h100) waarop een boete van 460 euro staat. Niet elke gemeente is even actief met handhaven ervan, maar als je pech hebt, is het goedkoper om een jaar lang elke week je auto door de wasstraat te halen.
Heel leerzaam draadje dit -
quote:
Dit schreef SFR
Wat klopt er niet? Ik lees in de voorwaarde dat je geld terug krijgt indien de herstel kosten lager dan e.r. zijn. Heel netjes dus. Volgens mij benoem ik dat ook in mijn laatste zin van de eerste alinea.
Nee, ik krijg geen geld terug, ik hoef geen ?500,- eigen risico te betalen als de schade minder bedraagt, ik betaal gewoon het schadebedrag als dit minder dan ?500,- is. -
Even een vraagje voor de lease-experts: volgens mij ben ik niet verplicht schade door hun garage te laten repareren als ik hem toch zelf betaal, klopt dat? In dat geval zou ik voordat ik de auto na afloop inlever toch wat kleine schades door een goed en niet zo duur schadebedrijf (zonder lucratieve link met de leasemaatschappij) kunnen laten verhelpen? Dan krijg je niet dat ze voor ieder afzonderlijk krasje opnieuw eerst dat eigen risico rekenen en betaal ik gewoon de kosten van het herstel, wat vast goedkoper kan dan door de dealer zelf. Volgens mij is het enige risico dat ze een reparatie afkeuren en die over moet. Want je mag ook zelf dingen monteren, alleen kun je kosten krijgen voor herstel van aanpassingen. Maar volgens mij staat nergens dat geen ander bedrijf aan de auto mag komen....
-
quote:
Dit schreef koen
volgens mij ben je niet verplicht op eigen schade door de schadehersteller van de verzekeringsmaatschappij te laten doen, dat zou gedwongen winkelnering zijn, maar controleer de voorwaarden van de leasemaatschappij.
voor verhaal via de verzekering is dat anders.
Precies, ik denk dat dat alleen geldt als ik gebruik wil maken van de verzekering. Maar voor de eindafrekening kan het wel eens veel goedkoper zijn om de schade vooraf op eigen kosten te laten herstellen.
FILTER: alleen de 15 berichten van Jee x