Spontaan koelvloeistof uit de auto

Spontaan koelvloeistof uit de auto 

Onderwerp van Dayenne

Terug naar de lijst
  1. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne
    Mijn Corsa B uit 1997 heeft al wat langer dat ie niet snel reageert op warm worden middels aanslaan van de fan. Maar nu het wat kouder is, is dat ook niet echt nodig. Vandaag ritje normaal doorrijden verkeer naar 40km verderop. Eenmaal in de parkeergarage komt er witte rook onder de motorkap vandaan en zie ik dat de koelvloeistof via de linkerkant (van voor de auto bekeken) uit de motor komt. De pech hulp gebeld en deze stelde zo met blote oog vast dat ws de waterpomp defect is als gevolg van niet goed functionerende multiriem. Laatste was wat rafelig op sommige plekken. Afijn, auto wordt morgen door berger afgezet bij mijn garage.

    Heeft iemand een idee hoeveel dit geintje ongeveer zou kunnen kosten? Volgens mij heeft de auto een ketting en geen gewone distributieriem. Meestal wordt bij vervangen waterpomp ook de distributieriem meegenomen, maar dat is nu ws niet nodig met een ketting.
  2. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne

    Heb juist naar mijn eigen garage laten brengen omdat ik niet verwacht dat zij mij een poot gaan uitdraaien. Van een willekeurige garage elders verwacht ik dat meer.

    Ik zag dat materiaal idd niet zo duur is. Dan is het arbeidstijd wat het duurste is.

    Ooit in een ver verleden heeft een dergelijk geintje (maar toen doorgereden met een kapotte waterpomp) me ook nieuwe koppelingsplaten opgeleverd. Tja dat was een duur grapje.

    Ik laat weten wat er gaat gebeuren.
  3. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne

    quote:
    Dit schreef SFR
    Ik zou toch even een controle doen op waar exact de koelvloeistof uit het systeem (motor) komt. Dus een druktest laten uitvoeren bij de garage.

    Immers, de waterpomp zit intern. Ja, die wordt aangedreven door de multiriem (die ook de dynamo aandrijft). Heb je die riem al eens horen piepen? Een teken dat die niet goed op spanning staat.
    Dat er koelvloeistof door een kapotte waterpomp, bij diezelfde pomp, naar buiten geperst wordt vind ik vreemd.

    Waterpompen zijn soms van plastic schoepen gemaakt.. plastic dat door invloed van tijd, gebruik en vloeistof breekbaar wordt en dan stuk loopt.
    Lager van de pomp kan ook kaduuk zijn.

    Wat gaf je temperatuurmeter aan toen het gebeurde? In het rood of gewoon normale waarde?

    Ik heb bij de meter niks bijzonders gezien.

    De garage gaat idd koelsysteem op druk zetten en kijken waar het uit komt.

    As we speak... Hij belde net. Had het systeem op druk gehad en zag dat het bij de aansluiting op de radiator eruit spoot. Dat zag ik ook gisteren. Morgen gaat ie verder.

    Ik heb de riem nooit horen piepen. En de pech hulp die mijn auto de parkeergarage uit reed hoorde ook geen gekke geluiden.
  4. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne

    Heb m'n pechhulp ook maar es onder de loep genomen. Totdat mijn auto 20 werd was ik het beste uit bij Allianz. Prima service hebben ze me geboden hoor. Had recht op vervangend vervoer, maar omdat ik de auto meer dan 25km verderop wilde laten afvoeren, verviel dat recht. Heb achteraf spijt daarvan, maar wellicht scheelt het per saldo wel in de kosten.

    Ik stap nu over naar de wegenwacht. Goedkoper, betere dekking.
  5. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne

    Volgens mijn garage was alleen de radiateur stuk en deze is vervangen. Hoe het met de rafelige multi riem zit kwam geen antwoord op. Behalve dan of ik me bewust ben dat ik veel rij. Ivm onderhoud enzo. Ik vraag regelmatig of onderhoud nodig is en telkens wordt gezegd dat dat best nog even kan wachten. Ben er niet gerust op.
  6. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne

    Tot dusver heb ik in de 2.5 jaar dat ik eigenaar ben alleen mini onderhoud laten doen en als ik iets had (schokbrekers vervangen bijv). Als ik dan zei: moet ie ook niet eens voor een beurt was dat niet nodig. En dan nu doen alsof ik een muts ben die dr auto niet bijhoudt. Nah ja...

    Die rafelige multi riem heb ik zelf gezien, lijkt me dat je daar niet te lang mee moet doorrijden.

    Ik rij ongeveer 10-12 duizend kilometer per jaar.
  7. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne

    Garage (2 mans garage, verkoper en monteur) heeft wel regelmatig olie en filters vervangen. Dat soort 'klein' onderhoud bedoelde ik. Samen met ruitenwissers en nog wat ander standaard klein onderhoud.

    Van de zomer liep mijn band langzaam leeg en was ik bij ze om te vullen. Toen werd er gezegd dat ik de auto maar langs moest brengen om naar de band te kijken, want leeg lopen was niet ok als dat vaker gebeurde. Op een gegeven moment werd ik door een achterop rijdende auto wederom op lege band gewezen. Ben toen langs een andere eenmans garage gereden (lag op route) en die fixte direct die band. Zat een schroef in. Bij de garage waar ik het onderhoud laat doen kost me dat meestal een dag geen auto.

    Eerder heb ik al aangegeven dat het koelsysteem niet ok is. De fan slaat laat aan, als ik al over de 100 ga, volgens de temperatuur meter. Auto dag bij garage, nee niks kunnen vinden.

    Ik twijfel nu of ik onderhoud moet blijven laten doen bij hen of toch naar de andere garage waar ik geweest ben met de band.
  8. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne

    De radiateur is vervangen dus. Toen ik vroeg hoe het zit met de multi riem moest er nog naar gekeken worden. Zou allemaal wel meevallen. Maar of ik wel gauw een afspraak wilde maken voor beurt en APK. Gemaakt, maar die zeg ik af. Hij wilde geen prijs indicatie geven voor de grote beurt. Bij grote jongens zoals Profile krijg ik die gewoon online. 260 euro incl APK.

    Maar goed, ik heb de garage gebeld die mijn lekke band ter plekke gemaakt had. De situatie voorgelegd. Kon direct komen om te laten kijken. De spanrol zit scheef, waardoor eenzijdige slijtage. Zal niet direct knappen maar wel eraf draaien misschien. Aangezien ik zondag naar Zwolle moet, niet echt een fijn idee. Hij kan 'm morgen maken. Half uurtje werk zei hij. Top!

    Nou vind ik het wel wat om dan niet de APK en onderhoud ook te laten doen. Dus ik denk dat ik dat ook daar laat doen. Ook al is profile goedkoper wellicht.

    Of is dat een mutserige gedachte? Misschien zelfs profile een echte no go?
  9. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne

    quote:
    Dit schreef Dianaa


    Da's aan jezelf natuurlijk. Persoonlijk zou ik dat wel doen, als het goed (en b?ter) voelt
    Je trouwens nooit van te voren wat een onderhoudsbeurt gaat kosten. De prijs die ze noemen is voor het nalopen van alles, wanneer er wat vervangen moet worden komen die kosten er bovenop.

    Bij zo'n all in prijs zit het vervangen van vloeistoffen inbegrepen en lijkt me dat je daar best goed en indicatie voor kunt geven. Alles wat gemaakt moet worden komt er uiteraard bovenop. Kan zijn dat profile daar dan de hoofdprijs voor vraagt, ergens komt de winst vandaan natuurlijk.
  10. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne

    SFR bedankt voor je uitgebreide reactie. Ook de garage waar de multi riem en spanrol wordt vervangen gaf geen indicatie hoor en ik kan dat ook wel begrijpen.

    Uiteindelijk is mijn besluit om niet met de oorspronkelijk garage verder te gaan op meer dingen gebaseerd. Eerdere voorvallen, het negeren van mijn vraag wanneer onderhoud (liep nl niet gelijk met APK)te doen, eerdere signalen problemen met koelsysteem. En dan nu het niet serieus nemen van een probleem met de riem. Tel daar dan gebrek aan service bij op (geen leen auto voorhanden of andere optie voor mijn verdere vervoer).

    Nu nog even de afspraak voor volgende week netjes afzeggen.
  11. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne

    quote:
    Dit schreef MaNu

    Als je nu ook gelijk de thermostaat laat vervangen die maar een paar euro kost dan is dat probleem ook opgelost want het kost je een koppakking als dat al niet gebeurd is.

    Gisteren en vandaag gereden met de auto. De temperatuur komt iets over het midden en dan slaat het koelsysteem aan en zie je de temperatuur meter weer naar beneden zakken tot een kwart van de teller.

    Maar goed dat je het aangeeft.
  12. Dayenne
    Geregistreerd

    Toon alleen de berichten van Dayenne

    Zo, de auto is weer terug. De garage meneer liet keurig zien wat hij eruit gehaald heeft. Van de riem was 1 ribbel helemaal afgesleten. Dat de spanrol scheef zat was ouderdom. Dat zie je vaker bij auto's op leeftijd. Verder vond hij dat het er keurig uitzag onder de motorkap.

    Vrijdag apk en beurt. Krijg netjes een leenauto mee en hij komt voor mij iets eerder naar de garage.
Terug naar de lijst