Spontaan koelvloeistof uit de auto

Spontaan koelvloeistof uit de auto 

Onderwerp van Dayenne

Terug naar de lijst
  1. SFR
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van SFR
    Ik zou toch even een controle doen op waar exact de koelvloeistof uit het systeem (motor) komt. Dus een druktest laten uitvoeren bij de garage.

    Immers, de waterpomp zit intern. Ja, die wordt aangedreven door de multiriem (die ook de dynamo aandrijft). Heb je die riem al eens horen piepen? Een teken dat die niet goed op spanning staat.
    Dat er koelvloeistof door een kapotte waterpomp, bij diezelfde pomp, naar buiten geperst wordt vind ik vreemd.

    Waterpompen zijn soms van plastic schoepen gemaakt.. plastic dat door invloed van tijd, gebruik en vloeistof breekbaar wordt en dan stuk loopt.
    Lager van de pomp kan ook kaduuk zijn.

    Wat gaf je temperatuurmeter aan toen het gebeurde? In het rood of gewoon normale waarde?
  2. SFR
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van SFR
    Misschien valt het allemaal wel mee en is het gewoon een kapotte slang die een scheur heeft op de aansluiting.
  3. SFR
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van SFR
    Okay, van een kapotte slang is het toch ineens de radiateur.. Zal dan wel een groot gat in gezeten hebben dat de vloeistof eruit spoot?
    Dat associeer ik eerder met een gaatje in de koelslang. Daar staat toch ff wat meer druk op.
    De laatste keer dat ik een lekke radiateur had drupte het rustig an eruit.

    Enfin, het kan natuurlijk. Wellicht een foto vragen van de kapotte radiateur? (ervan uitgaande dat er geen ander exemplaar uit de recycle container gehaald wordt..Smile)

    Nu de auto toch in de garage staat ?n je hebt nog een paar euro over, laat dan die multiriem ff vervangen (looprollen eventueel ook als dat niet veel meer kost). Het wordt kouder enzo.. stroomverbruikers gaan meer energie vragen.. die riem moet wel blijven werken.

    Beetje vreemd van de garage (als dat je vaste garage is) om nu over onderhoud te beginnen... dat zij zelf misschien niet hebben aangeboden. Wat je ook als 'meedenken' met de klant kan beschouwen, preventief onderhoud kost nou eenmaal geld. Nou ja, misschien dat je net een andere monteur daar getroffen hebt?

    Wel ff vraagje: is er in al die jaren dat je de auto hebt nooit olie ververst? Kijk je rekeningen ff na.
    Zo nee, dan zou ik dat wel binnenkort gaan doen (misschien wel nu de auto toch in de garage staat).

    Je schreef zelf al dat jouw motorblok een kettingaandrijving heeft voor de distributie. Mooi systeem, zo'n ketting. Alleen, zo solide als 35 jaar terug in een Opel C Kadett zijn ze niet meer tegenwoordig.
    Die ketting wordt door de motorolie gesmeerd. Hoe vuiler de motorolie (en ook hoe ouder / langer in het blok) hoe matiger de smerende en reinigende eigenschappen ervan worden. Dat is niet zo jofel voor de levensduur van de ketting en spanners.

    Nou had je laatst, volgens mij, al een redelijke plas olie bijgevuld.. maar het oliefilter wordt daar niet schoner van. Smile
  4. SFR
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van SFR
    quote:
    Dit schreef Dayenne
    (..) Maar of ik wel gauw een afspraak wilde maken voor beurt en APK. Gemaakt, maar die zeg ik af. Hij wilde geen prijs indicatie geven voor de grote beurt. Bij grote jongens zoals Profile krijg ik die gewoon online. 260 euro incl APK.


    Dit is wat profile (in de basis) doet voor dat bedrag: vooral veel visuele inspectie en, bij groot onderhoud, alleen wat extra filtervervangingen indien nodig. Kortom. je betaald vooral voor arbeidstijd,(uurtje of anderhalf werk) olie, afvalstoffenheffing en een paar onderdelen en BTW. Wat er na de inspectie nog gevonden wordt, komt er nog eens bij op.

    >>LINK<<

    Dat jouw (nu nog) vaste garage geen prijsindicatie kan/wil geven kan ik enigszins begrijpen. Bij wat oudere auto's komt er bij een APK keuring meestal toch wel een dingetje naar voren wat gemaakt moet worden. Op zich is de auto op de brug zetten, klein uurtje werk voor inspectie, en dan een begroting maken met wat er gevonden is en dat overleggen met de klant geen heel gekke werkwijze.
    Je weet dan dat je, op zich, een uurtje arbeid kwijt bent aan kosten in eerste instantie.

    quote:
    Dit schreef Dayenne

    Maar goed, ik heb de garage gebeld die mijn lekke band ter plekke gemaakt had. De situatie voorgelegd. Kon direct komen om te laten kijken. De spanrol zit scheef, waardoor eenzijdige slijtage. Zal niet direct knappen maar wel eraf draaien misschien. Aangezien ik zondag naar Zwolle moet, niet echt een fijn idee. Hij kan 'm morgen maken. Half uurtje werk zei hij. Top!


    Klinkt goed, snel handelen en aannemelijk dat de spanrol de oorzaak is. Wel vreemd dat die scheef is komen te zitten.. Smile


    quote:
    Dit schreef Dayenne

    Misschien zelfs profile een echte no go?


    Neuh, dat niet. Vestigingen zijn soms ook gewoon onderdeel van een autodealerbedrijf. Het is wel een hele organisatie, wat dus door de deelnemers betaald moet worden. Denk dat je lokale garage, op de hoek, qua uurtarief nog wel wat voordeliger is.
  5. SFR
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van SFR
  6. SFR
    Abonnee

    Toon alleen de berichten van SFR
    Dat is toch weer een klap geld.

    Meen je dat nou van die distributieriem?
    Dacht dat dat destijds hier in een draadje toch aardig was uitgezocht. Rittenburg had er ook een mening over a.d.h.v zijn ervaring met de Corsa.
Terug naar de lijst