Starten als ZZP'er: waar moet ik aan denken?

Starten als ZZP'er: waar moet ik aan denken? 

Onderwerp van kaatje

BEHEERD DOOR:
bart
Terug naar de lijst
  1. Tinus
    Wees jezelf!!

    Toon alleen de berichten van Tinus
    Full time, of icm een baan?
  2. Tinus
    Wees jezelf!!

    Toon alleen de berichten van Tinus
    quote:
    Dit schreef kaatje

    Is het wellicht handiger als ik me pas in het nieuwe jaar inschrijf bij de KvK i.v.m. belastingaangifte? Of maakt dat niet uit?

    KvK heeft eindeloos veel voorlichting over ZZP-er zijn en wat daarbij komt kijken.

    Vziw ben je BTW-aangifte plichtig zodra je ingeschreven staat bij de KvK. Dat heeft voor- en nadelen (vooral voordelen, overigens), maar het betekent wel extra administratie. KvK inschrijving is verplicht als je dit werkelijk bedrijfsmatig doet, maar de grens tussen 'af en toe een schnabbel' (voor de belasting: loon uit overige werkzaamheden) en 'bedrijf/zzp' is niet zo scherp.
  3. Tinus
    Wees jezelf!!

    Toon alleen de berichten van Tinus
    quote:
    Dit schreef Dion
    Op de site >>LINK<< vind je veel relevante informatie.

    Maar dit zijn alvast enkele aandachtspunten:
    - bedrijfsnaam bedenken
    - ondernemingsplan op basis waarvan je je tarieven berekent. Je kunt ook kijken welke tarieven gangbaar zijn in je branche en je daarop baseren.
    (hou er rekening mee dat er onder Rutte III ws een minimumtarief voor zelfstandigen komt, om schijnzelfstandigheid tegen te gaan.)
    - zakelijke bankrekening openen (zodat priv? en zakelijk gescheiden is)
    - algemene voorwaarden inzake garantie, betalen, aansprakelijkheid e.d. opstellen
    - eventueel aansluiten bij branche-organisatie (die hebben ook vaak standaard algemene voorwaarden)
    - inschrijven KvK
    - aanvragen BTW-nummer
    - uitzoeken wat je BTW-tarief is (ik vermoed 21%, maar het kan ook onder het lage tarief voor uitvoerende kunstenaars vallen)
    (als je onder de Kleine Ondernemers Regeling valt, hoef je effectief geen BTW af te dragen.)
    - aansprakelijkheidsverzekering afsluiten (indien van toepassing)
    - beginbalans opstellen
    - administratie bijhouden
    - urenadministratie bijhouden (voor de zelfstandigenaftrek)
    - overzicht maken aanloopkosten van je onderneming. Deze kun je in het 1ste jaar nog aftrekken.
    - eventueel website maken

    Pensioen en AO lijkt me niet nodig, zolang je nog in loondienst werkt.

    Als je verwacht dit jaar nog geen omzet te maken, kun je idd overwegen de startdatum naar volgend jaar te verplaatsen.

    Dit klinkt als een standaardrijtje, maar niet alles lijkt me voor Kaatje even relevant.
    -Bedrijfsnaam en bedrijfsplan? Voor freelance
    -Een idee van tarieven is daarentegen dringend noodzakelijk; waarbij geldt dat ??n euro per minuut veel meer klinkt dan het is.
    -Zakelijke bankrekening lijkt me nuttig, kost wel geld.
    -BTW nummer is je BSN nummer (ja, echt: >>LINK<<)
    -Beginbalans etc lijkt me niet echt nodig, maar je belastingaangifte gaat er nogal anders uitzien en dat moet je wel administreren.
    -Zelfstandigenaftrek is niet aan de orde omdat je icm je baan niet aan de benodigde 1225 uur gaat komen.
    -Website kan afhankelijk van de manier waarop klanten je vinden wel of niet nuttig zijn; logo en visitekaartje zijn wel een beetje achterhaald.

    Aanvulling: Altijd aansprakelijkheidsverzekering afsluiten: Je AVP geldt niet als je aan het stemacteren bent....
    13 nov '17 - 17:11:05 / 13 nov '17 - 19:39:30
  4. Tinus
    Wees jezelf!!

    Toon alleen de berichten van Tinus
    quote:
    Dit schreef Dion


    De BTW plicht hangt niet af van de inschrijving KvK, maar van de Wet op de Omzetbelasting.
    (BTW is eigenlijk een verouderde term, sinds 1968 heeft het officieel omzetbelasting)

    Als je ondernemer bent volgens de definitie van de Wet op de Omzetbelasting ben je omzetbelastingplichtig.
    Dat staat dus los van inschrijving KvK en ondernemerschap voor de inkomstenbelasting, hoewel dit in praktijk meestal wel samenloopt.
    >>LINK<<

    Maar vziw word je aangifteplichtig. Door je in te schrijven, moet je in principe elke 3 maanden BTW aangifte doen. Ook al is je omzet nul.
  5. Tinus
    Wees jezelf!!

    Toon alleen de berichten van Tinus
    quote:
    Dit schreef Dion


    Kaatje kan er voor haar zelf uithalen wat ze relevant/nodig vindt.

    Beter volledige informatie, dan dat je er achteraf achter komt bepaalde zaken over het hoofd gezien te hebben.

    Nouja, ik vond het overkomen alsof je dit allemaal moet doen.
Terug naar de lijst